خانواده در جهان امروز، دچار محرومیت‌ها، آسیب‌ها و نابسامانی‌ است

خانواده در جهان امروز، دچار محرومیت‌ها، آسیب‌ها و نابسامانی‌ است

خبرگزاری تسنیم: در بیانیه تحلیلی کارگروه خانواده سالم معاونت امور زنان و خانواده به مناسبت روز ملی خانواده آمده است: خانواده در جهان امروز، دچار محرومیت‌ها، آسیب‌ها و نابسامانی‌هایی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بیانیه تحلیلی کارگروه خانواده سالم معاونت امور زنان و خانواده به مناسبت روز ملی خانواده آمده است: از سال 1386 روز 25 ذیحجه به عنوان روز "خانواده و تکریم بازنشستگان" در تقویم رسمی کشور درج شده است.

علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز 25 ذیحجه در شأن اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.

این بیانیه می‌افزاید: دیدگاه ایرانیان به خانواده، مانند بسیاری از ملل دیگر، نگاهی متعالی و واجد ارزش و اهمیت فراوان است. خانواده، نه تنها مهد پیدایش و پرورش انسان‌ها، بلکه مکانی برای سکونت و امنیت آنهاست، که آن هم در سایه عشق و محبت حاصل می‌شود، همچنان که در کتاب آسمانی ما آمده است "و از نشانه‌های خدا آن است که برای شما از خودتان، جفت‌هایی آفرید که به واسطه آنها، به سکونت و آرامش برسید و در میان شما دوستی و مهر نهاد.

" سوره روم، آیه 21" با این نگاه، همه جهان مانند، یک خانواده  یا به تعبیر حکیمانه شاعر برجسته ایرانی، سعدی، همچون یک پیکر، دیده می‌شود. موضوعات مهمی مانند امنیت غذایی خانواده، کنترل فقر خانواده و محرومیت‌های اجتماعی آن، زنان و شیوه زندگی سالم، زنان و فرزند‌آوری، اشتغال زنان و مردان، سلامت روانی و معنوی افراد خانواده، اهمیت زایمان طبیعی، اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر، تامین آموزش ابتدائی همگانی، شرایط شغلی آبرومندانه، ترویج عدالت جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش مرگ و میر کودکان، ارتقا سلامت مادران، مبارزه با ایدز و سایر بیماری‌های واگیردار، توجه به بیماری‌های خاص،  ثبات روحی دوران کودکی و تربیت‌پذیری بهتر، ارتباط عاطفی، روانی و هوشیاری بیشتر نوزادان، افزایش قدرت مکالمه‌، تقویت حافظه و افزایش ضریب هوشی در دوران کودکی و بزرگسالی، کمترشدن اضطراب و اختلال‌های عصبی و کاهش بروز برخی بیماری‌ها در سنین نوجوانی، از جمله مواردی است که در مناسبت‌های ملی و بین المللی فرصت خودنمایی پیدا می‌کنند.

در جهان صنعتی کنونی، برقراری تعادل، بین کار و زندگی خانوادگی، می‌تواند چالش بزرگی برای پدر و یا مادر پدید آورد، چالشی که چون با موفقیت انجام پذیرد، نتایج گران‌باری را برای خانواده و کل اجتماع، به ارمغان خواهد آورد که یکی از آنها، آرامش و آسایش و سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده است.

در این بیانیه ذکر شده است: امروزه، توجه و حمایت همه جانبه از انسان، نیازهایش و حفظ تکریم همه‌جانبه از او، تنها در چهارچوب ایجاد، حفظ و استمرار حیات مادی و معنوی خانواده سالم، ممکن است. در عصر کنونی، شعار بسیاری از دولتمردان، توجه به سلامت روان جوانان و مسائل مبتلابه آنان است. برای بهبود شرایط آنان، موضوعاتی متنوعی مانند آموزش، اشتغال، گرسنگی و فقر، محیط زیست، اعتیاد، بزهکاری، اوقات فراغت، سلامت، چگونگی روابط جوانان، ایدز، ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسایل میان‌نسلی، تأثیرات دوگانه جهانی‌شدن، لزوم مشارکت جویی جوانان و موضوعات دیگری از این دست، مطرح است.

از طرف دیگر، همه کودکان، استحقاق برخورداری از آموزش و مراقبت مناسب را دارند، چه والدین آنان، نیاز به اشتغال داشته باشند یا نه و چه تشخیص داده شود، کودک نیازمند دریافت این خدمات است یا نیست. واقعیت آن است که خانواده بشریت در جهان امروز، دچار محرومیت‌ها، آسیب‌ها و نابسامانی‌هایی است که نیازمند حرکت‌هایی ورای نام‌گذاری یک روز خاص و انتخاب شعاری، برای آن می‌باشد. وضعیت خانواده سالم، با تعریف ویژه آن، در بیشتر جوامع کنونی، با حداقل استانداردهای معمول و رایج، فاصله دارد.

این بیانیه تاکید می‌کند: این در حالی است که اصولاً، نگاه به انسان و خانواده سالم در دنیای کنونی، نگاهی یک بعدی و فاقد جامعیت و همه سونگرانه ادیان توحیدی و در رأس آنها، دین مبین اسلام است.اکنون به درستی مشخص شده است که منشاء بسیاری از مشکلات اجتماعی، ناکارآمدی و کمرنگ شدن کارکردهای خانواده است. آن‌چه خانواده را در نگاه دین، از جای‌گاهی رفیع برخوردار کرده، کارکردهای منحصر به فردی است که از خانواده، بنیانی مقدس و از ازدواج، پیمانی الهی می‌سازد. خانواده‌ سالم، خانواده‌ای است که کانون محبت، انعطاف و رحمت باشد، از این‌رو، آرامش روانی و کاهش اضطراب‌ها، مهم‌ترین کارکرد خانواده سالم، قلمداد می‌شود.

در نظام‌های سالم خانوادگی، نقش‌ها، همه سالم هستند و فرزندان از رفتار پدر و مادر، بیشترین الگو را، می‌گیرند. پدر و مادر، نقش آموزگاران را بازی می‌کنند، روی فرزندان خود وقت صرف می‌کنند، به آنها توجه می‌نمایند و آنها را جهت می‌دهند، همه آنها در کنار هم و حامی همدیگرند، اینها همه، باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد غروری مثبت در آنان خواهد شد. در یک خانواده سالم، نقش‌ها انعطاف‌پذیرند و دست به دست می‌شوند.

در این بیانیه آمده است: حرکت آرام و آهسته است، تبادل افکار با یکدیگر دارند، روابط آنها با هم ملایم است. مادر، ممکن است در یک زمان، بر اساس اقتضا، در نقش بلا‌گردان، ظاهر شود و سپس، این وظیفه، به پدر و چندی بعد، به فرزندان واگذار گردد. کاری روی زمین نمی‌ماند. یکی از آسیب‌های دیگر خانواده، اَشکال مختلف معلولیت‌های ذهنی و روانی است. افراد معلول ذهنی، به دلیل وضعیت خود، اغلب قربانی ذهنیت‌های غلط، کم‌توجهی، تبعیض و بعضاً، سوءاستفاده و بدرفتاری قرار می‌گیرند و به دلیل برچسب‌های ناصحیح، همواره نیازمند معرفی شده و بدین ترتیب، به عنوان قربانی، در خواهند آمد.

خانواده سالم، با هدف مبارزه با این اَشکال رفتاری و ذهنیت‌های غلط، به‌ حاشیه رانده‌شدن معلول ذهنی را به دلیل معلولیتش، نتیجه بی‌توجهی و ترسِ بی‌منطق دیگران دانسته و به منظور تأمین کمک‌های موثر و آموزش‌های لازم و مورد نیاز این دسته از اعضای خود، می‌تواند نقشی کلیدی را ایفا نماید. در این میان، شبکه همکاری و ارتباطی سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد، با توجه به اهمیت جایگاه آنان در پیشبرد اهداف اجتماعی و تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی انسانی خانواده سالم، نقش موثری را در شتاب بیشتر و جامعیت فزون‌تر برنامه‌ها خواهند داشت. حقیقت این است که در جهان امروز، موضوع کارآمدی خانواده که با تحقق خانواده سالم، ممکن خواهد بود، به عنوان یکی از راهبردهای مهم دولت‌ها و فرهنگ‌های پیشرو و تمدن ساز، مطرح شده است. خانواده سالم و موفق، مجموعه‌ای است که در آن، همه اعضا، موفق هستند، همه مناسبات میان افراد آن، روال طبیعی و موفقی دارد. اعضای این خانواده می‌توانند، از قدرت‌های انسانی خود به خوبی و به موقع، استفاده کنند. آنها از این قدرت‌ها، برای مشارکت و تعاون و ارضای نیازهای فردی و جمعی معقول خود، استفاده می‌کنند. خانواده سالم مانند خاک سالمی است که در آن، افراد، رشد سالم دارند و انسان‌ها مرتباً در حال بالغ‌تر شدنند. برای داشتن چنین خانواده‌ای باید بدانیم و بپذیریم که خانواده، واحدی برای رشد و بقاست.

این بیانیه می‌افزاید: خانواده مکانی است که نیازهای احساسی و عاطفی همه اعضای خود را تأمین می‌کند. خانواده سالم، رشد و اعتلای همه اعضای خود، یعنی پدر، مادر و فرزندان را در نظر می‌گیرد. خانواده مکانی است که در آن عزت نفس، ایجاد می‌شود.خانواده، واحد مهمی در اجتماع است و برای جامعه‌ای که قصد دوام دارد، حائز اهمیت بسیار است .خانواده خاکی حاصل‌خیز برای پرورش انسان‌هاست؛ خانواده موجودی به واقع، زنده و مقدس است .

امروزه ثابت شده است که وابستگی و روابط حاکم در یک خانواده سالم، به دلیل میل است و نه از روی نیاز. در چنین شرایطی، هر یک از اعضای خانواده، در جهت کامل‌تر شدن، در حرکتی رو به جلوست. همگی، از کامل بودن و کامل شدن یکدیگر، حمایت و حراست می‌کنند، به هم می‌پیوندند و رشد می‌کنند. هر کدام از آنها، با پرهیز از انتقاد، سرزنش و داوری بی‌مورد، به رشد دیگری، کمک می‌کند. در خانواده زنده و بالنده، به طور مداوم، شاهد الگوهای متفاوتی هستیم. ارتباط‌ها، مستقیم، واضح، صریح و صمیمانه است. قاعده‌ها، قابل انعطاف، انسانی، مقتضی و دستخوش تغییر است و پیوند با اجتماع نیز، بارز و امیدبخش است.

در این بیانیه ذکر شده است: مقررات در چنین خانواده‌‌ای، روشن است.زن و شوهر، از تفاوت‌های رفتاری، ارتباطی و نگرش خانواده‌های خود، آگاهند و آنها را بدون تعصب و بی‌آن‌که، به درست بودن یا نبودن آن، کاری داشته باشند، می‌پذیرند و متفاوت بودن آنها را، تصدیق می‌کنند. زن و شوهر، هر کدام در جهت یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز، قدم بر می‌دارند و این هرگز، به معنای آن نیست که تضاد و اختلافی میان آنها بروز نمی‌کند. ظرفیت قبول تفاوت و مواجهه منطقی با تضادها و اختلاف‌ها، نشانه صمیمت و نشانه خانواده سالم است، اختلاف سالم، چنانچه مورد استفاده درست قرار گیرد، مفید و سازنده خواهد بود.

در یک ازدواج موفق، زن و شوهر متعهدند که بر سَرِ، تفاوت‌های خود، باید به توافق برسند. آنان، در وضعیت تضاد و اختلاف، باقی نمی‌مانند و به این هم، تن نمی‌دهند که با هم، بحث و مخالفت نکنند. در عوض و به جای آن، برای مصالحه، صمیمت و درک متقابل، تلاش می‌کنند. با هم گفتگوکردن، بخشی از تماس، مصالحه و مُفاهمه است. اگر میان اعضای خانواده سالم، اختلافی ایجاد شود، با اختلافات خود، برخورد منصفانه می‌کنند. اما چگونه می‌توان، در برابر اختلافات، برخورد منصفانه داشت؟ با جرات داشتن به جای پرخاشگری، توجه به زمان اکنون و اجتناب از مراجعه بی‌مورد به سوابق امر، اجتناب از پُرگویی و نپرداختن به جزئیات، اجتناب از داوری بی ‌مورد، صداقت داشتن و توجیه واقعیت‌ها، به جای کمال‌طلبی، اجتناب از سرزنش، گوش کردن پویا، پرداختن به یک موضوع بخصوص در هر زمان و پرهیز از درهمگویی‌های به هم ریخته و توجه به یافتن راه‌حل، به جای تلاش برای اثبات نظریه خود حل خواهد شد.

در خانواده سالم، هیچ کس، هیچ وقت، بازنشسته نیست. روز ملی خانواده و تکریم بازنشستگان گرامی باد و درراستای رسیدن به ایده ها وآرمان های فوق،معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری همه ی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا خانواده سالم که خانواده‌ای حقوقمند است رابرقرار سازد چرا که جامعه سالم،جامعه ای حقوقمند ونهایتا دولت سالم،دولتی حقوقمند است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon