روحانی نشان دهد وزارت علوم سهمیه هیچ گروهی نیست/ وزیر پیشنهادی چشمش به تحسین احزاب نباشد

روحانی نشان دهد وزارت علوم سهمیه هیچ گروهی نیست/ وزیر پیشنهادی چشمش به تحسین احزاب نباشد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم نباید چشمش به تحسین احزاب و اندیشکده‌های خارجی باشد، از رئیس‌جمهور خواست وزیر مناسبی معرفی کند و نشان دهد وزارت علوم سهمیه هیچ گروهی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در نشست خبری که امروز در خبرگزاری تسنیم در حال برگزاری است، با اشاره به نقش رسانه‌ها در انعکاس اخبار بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: با توجه به گستره بسیج دانشجویی و اهمیت آن، رسانه و ضریب رسانه‌ای یکی از موضوعاتی است که به انعکاس فعالیت‌ها و ماموریت‌های بسیج دانشجویی کمک می‌کند و نگاه ویژه رسانه‌ای در بین نسل جوان بسیج دانشجویی وجود داردو بخشی از فعالیت‌های بسیج دانشجویی معطوف به این موضوع است.

وی ضمن ارائه گزارشی در مورد برنامه‌های بسیج دانشجویی در فصل تابستان گفت: تابستان زمان تعطیلی دانشگاه‌ها است اما فرصت مناسبی برای فعالیت و بازسازی درونی بسیج دانشجویی به حساب می‌آید و برنامه‌ریزی مناسبی برای تابستان توسط بسیج دانشجویی صورت گرفت تا در بدنه آن انسجام ایجاد شود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه پهنه بسیج دانشجویی به گستره آموزش عالی کشور است، گفت: ما در تابستان فعالیت‌های زیادی را انجام دادیم که بخش اول آن اردوهای جهادی بود؛ البته در سال دو بار اردوهای جهادی برگزار می‌شود. یعنی در ایام نوروز و در فصل تابستان و این اردوها، اردوی انسان‌سازی است که در آن به مردم خدمات‌رسانی می‌شود.

حیدری گفت: یکی از ماموریت‌هایی که مقام معظم رهبری از بسیج دانشجویی خواستند، بحث خدمت‌رسانی به مردم است بنابر این امسال نیز با رویکرد اقتصاد مقاومتی مناطق محروم شناسایی شده و فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی در اردوهای جهادی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال 1278 اردوی جهادی در سطح کشور با حضور 50 هزار نفر دانشجو برگزار شد، ادامه داد: اردوهای جهادی محل ساخته شدن جوانان انقلابی دانشجوی بسیجی است و آنها زمان خود را برای خدمت‌رسانی به مردم صرف می‌کنند و این اردوها، اردوی کادرساز و تامین کننده نیروی انسانی است ضمن اینکه دانشجویان در این اردوها خدمت به مردم محروم منطقه و طرفداری از مردم و پیگیری مطالبات مردم و در کنار مردم بودن را یاد می‌گیرند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه اردوی جهادی ما بودجه مصوبی ندارد، افزود: عمدتا دانشجویان با نیازسنجی در استان‌ها حاضر شده  و بخشی از بودجه این اردوها را از طریق خیرین و بخش دیگر را از طریق اعتبارات استانی (اگر این اعتبارات وجود داشته باشد و به دانشجویان داده شود) تامین می‌کنند؛ بنابراین شناسایی منطقه و حضور و تامین اعتبار برعهده دانشجویان است.

حیدری گفت: امسال 220 پل، حمام و سرویس بهداشتی در اردوهای جهادی در سطح کشور ساخته شد و همچنین 121 باب منزل مسکونی برای خانواده‌های بی‌بضاعت ساخته شد.

وی ادامه داد: ساخت یا تعمیر 560 مدرسه و مسجد و تعمیر و مرمت و بازسازی و زیباسازی 400 باب مدرسه ازدیگر اقدامات دانشجویان شرکت کننده در اردوهای جهادی بود. ضمن اینکه 11 هزار و 653 نفر از مردم ازخدمات دندانپزشکی فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده کردند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه جنس فعالیت فرهنگی و آموزشی دانشجویان اردوهای جهادی قابلیت ارائه آمار کمی را ندارد، گفت: تعداد زیادی از  این گروه‌ها بعد از ظهر و شب‌های خود را صرف برگزاری کلاس‌های آموزشی، فرهنگی و بهداشتی می‌کردند و حضور این عناصر جهادی در سطح منطقه محروم و کم برخوردار رایحه و نسیم محبت‌آمیز انقلابی را ایجاد کرد.

حیدری گفت: حتی پس از برگزاری این اردوها دانشجویان با نامه و درخواست‌های متعدد مردم روبرو می‌شدند و پیگیری این نامه‌ها بحث جدیدی را در اردوهای جهادی ایجاد کرده است. البته پیوست و ارتباط مردمی اثرات مثبتی را در سطح مناطق دارد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی، تشکیلاتی خط امام خمینی(ره) در فصل تابستان توسط بسیج دانشجویی اظهار داشت: در فصل تابستان امسال دوره‌های آموزشی تشکیلاتی خط امام(ره) برگزار شد و در سطح کشور 14 هزار نفر از کادر بسیج دانشجویی (مسئولان بسیج دانشجویی یا اعضای شورای مرکزی این تشکل) در قالب اردوهای آموزشی، تشکیلاتی، آموزش فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی را عهده‌دار شدند و این دوره‌ها با 4 رویکرد معرفتی، تربیتی، بصیرتی و مهارتی برگزار شد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: نگاه ما در برگزاری این دوره‌های آموزشی این بود که عنصر فعال بصیر انقلابی برای نقش‌آفرینی در سطح دانشگاه‌ها نیاز دارد که سلسله و مبانی گفتمان انقلاب را در معرض توجه قرار دهد و ما چون اعتقاد داریم اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بخش مهمی از گفتمان انقلاب اسلامی است، تلاش کردیم در این دوره‌ها از اندیشه‌های امام و رهبری صحبت شود و مبانی اساسی و اصلی آن به دانشجویان منتقل شود ضمن اینکه راه‌اندازی سایت و انتشار نشریه در این زمینه از اقدامات ما بود.

ودود حیدری افزود: دوره‌های آموزشی - تشکیلاتی خط امام(ره) در 32 استان کشور برگزار شد. دوره‌های ملی نیز در تهران و مشهد برگزار شد؛ ما تلاش داریم در طول ترم و سال‌جاری این دوره‌ها را برگزار کنیم تا مبانی انقلابی و اسلامی در اختیار دانشجویان بسیجی ما قرار گیرد.

وی یادآور شد: دوره‌های آموزشی - تشکیلاتی خط امام(ره) از ابتدای مردادماه امسال آغاز و تا نیمه دوم شهریور ادامه داشت.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در خصوص وضعیت دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، دانشگاهی است که بتواند باری را از دوش انقلاب و نظام اسلامی بردارد و به مولفه دانشگاه اسلامی نزدیک شود و شان و منزلت علمی را به عنوان رویکرد و وظیفه اصلی خود بداند و در یک کلام دانشگاهی می‌‌تواند تراز انقلاب اسلامی باشد که کارخانه انسان‌سازی باشد و اگر کارخانه انسان‌سازی شود، نشان داده که شکل تراز انقلاب را داشته است.

حیدری ادامه داد: ما معتقدیم که در مسیر رسیدن و نزدیک شدن به چنین دانشگاهی مولفه جدی نیروی انسانی است که می‌خواهد این کار را انجام دهد و این مجموعه ارزشمند و استراتژیک نیاز دارد که در سطوح عالی و میانی مدیریتی و اساتید برنامه‌ریزی خاص و توجه ویژه داشته باشد. ولی این معنی حذف تعدادی و وارد کردن تعدادی با گرایش سیاسی خاص به گردونه آموزش عالی کشور نیست، بلکه معتقدیم نیروهای معتقد به نظام و انقلاب اسلامی که به لحاظ عقیدتی و عملکرد در چارچوب خیمه انقلاب قرار می‌گیرند، بستر حضورشان در این سطوح باید فراهم شود.

وی با اشاره به انتخاب وزیر علوم اظهارداشت: وزارت علوم همه آموزش عالی نیست و دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت، جهاد دانشگاهی و سایر مجموعه‌ها جزء آموزش عالی هستند، اما متولی و پیگیری کننده صحنه و کنشگر اصلی طراحی سیاست‌های آموزش عالی کشور وزارت علوم است. بنابراین سکانداری این مجموعه اهمیت و ویژگی خاصی می‌یابد و ما معتقدیم وزیری باید به مجلس معرفی شود که دغدغه او امورات علمی و مشکلات پایه‌ای آموزش علمی کشور باشد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی تاکید کرد: مسائل زیادی در فضای آموزش عالی کشور وجود دارد که احساس می‌کنیم از بی‌تدبیری رنج می‌برد. هم اکنون به سمت افزایش ظرفیت دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا می‌رویم و ظرفیت کارشناسی خالی می‌ماند. از این جنس موضوعات در آموزش عالی وجود دارد و وزارت علوم می‌تواند متولی‌ آن باشد. بنابر این وزیری که به مجلس معرفی می‌شود باید در شان نظام باشد و وزیری که چشمش به تحسین احزاب بیرون دانشگاه و اندیشکده‌های غربی باشد نمی‌تواند سکانداری دانشگاه‌ها و تراز انقلاب اسلامی را داشته باشد. وزیری که نگاهش به تایید و تکذیب مجموعه‌های بیرونی باشد، نمی‌تواند این کار را به درستی انجام دهد.

حیدری تصریح کرد: ما از رئیس جمهور توقع داریم که با معرفی وزیر مناسب این جایگاه نشان دهد که وزارت علوم سهم حزب و گروه خاصی نیست. وزارتخانه‌ها نباید سهمیه جاهای مختلف باشند.

وی اظهار داشت: آقای روحانی با انتخاب وزیر دانشمند، عالم و توجیه به موضوعات فرهنگی، سیاسی و علمی نشان دهد که این مجموعه سهم حزب و ارگان خاصی نیست و اقتضائات دانشگاه در ایران به گونه‌ای است که محیط دانشگاه را صرفا از محیط علمی و آکادمیک و تولید علم خارج کرده است، ولی دانشگاه کشور ما محلی برای فراگیری علوم و ریشه بسیاری از جریانات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و این جریانات از دانشگاه شروع می‌شود و اگر تک بعدی نگاه کنیم چه به لحاظ سیاستگذاری و چه به لحاظ انتخاب سکاندار نمی‌توانیم دانشگاه تراز انقلاب اسلامی را در دورنمای خود داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به برگزاری کنگره شهدای دانشجو یادآور شد: ما امسال میزبان کنگره شهدای دانشجو در سطح دانشگاه‌ها هستیم. محتوای کار بسیج دانشجویی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده است و یادواره‌های گوناگونی اتفاق افتاده و امسال کنگره شهدای دانشجو را آغاز خواهیم کرد که این کنگره با همکاری وزارت علوم، تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی، جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.

ودود حیدری ادامه داد: کنگره مرکزی شهدای دانشجو در اواخر سال‌جاری و اوایل ترم دوم سال تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های اصلی تهران برگزار می‌شود ضمن اینکه در تمام استانها نیز بخش استانی این کنگره شکل گرفته است و یادواره استانی کنگره در آذرماه برگزار می‌شود و یادواره دانشگاهی نیز ازابتدای مهر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه آمار درستی از تعداد دانشجویان شهید در دست‌مان نیست، گفت: برای به دست آوردن آمار دانشجویان شهید با جهاد دانشگاهی و بنیاد شهید همکاری کرده‌ایم و بانک جامع بی‌نظیری از شهدای دانشجو در حال آماده شدن است و در کنگره شهدای دانشجو رونمایی خواهد شد؛ تا این لحظه 4600 شهید دانشجو را شناسایی کرده و در این بانک، مشخصات دانشجویی، وصیتنامه و زندگینامه شهدای دانشجو را گردآوری کرده‌ایم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی یادآور شد: تلاش داریم چند نفر شهید شاخص کشوری، استانی و دانشگاهی را معرفی کنیم و شهید سیدحسین علم‌الهدی دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد که 16 دی 59 در هویزه به شهادت رسید، شهید بهروز مرادی دانشجوی رشته صنایع دستی اصفهان، شهید غلامعلی پیچک دانشجوی کارشناسی رشته انرژی اتمی و از فرماندهان محورهای عملیاتی و شهیده طیبه‌السادات زمانی دانشجویی رشته شیمی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان نماد شهدای دانشجو انتخاب شدند.

حیدری گفت: همچنین تدوین 34 جلد کتاب از شهدای دانشجوی شاخص کشوری، تهیه مستند 60 دقیقه‌ای شهید علم‌الهدی، تهیه برنامه تلویزیونی ستاره‌ها و برنامه‌های رادیویی در دستور کار بسیج دانشجویی قرار دارد و امیدواریم امسال فضای کلی دانشگاه‌ها با عطر و نام شهدا عجین شود.

به گزارش تسنیم، رئیس سازمان بسیج دانشجویی در ادامه نشست خبری خود در خبرگزاری تسنیم به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی در باره محدوده زمانی اجلاس کنگره شهدای دانشجو گفت: اجلاسیه رسمی و مرکزی اوایل ترم دوم سال تحصیلی به دلیل اینکه معطوف به حضور مدعوین خاصی است برگزار می‌شود.

حیدری افزود: اجلاسیه و کنگره استانی شهدای دانشجو و بخش اعظم آن در آذرماه رخ می‌دهد، ولی در طول روزهای گذشته و در ترم‌های جاری یادواره‌های دانشگاهی آغاز شده است. به عنوان مثال هفته گذشته بخشی از این کنگره در استانهای مختلف برگزار شد و در این هفته نیز تعدادی از این کنگره‌ها برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا سرپرست فعلی وزارت علوم را گزینه مناسبی برای تصدی‌گری وزارت علوم می‌دانید، گفت: عنوان سرپرست همانطور که از اسمش مشخص است تمشیت امور می‌کند تا فرد وزیر معرفی شود. شخص وزیر شاخصه‌هایی را دارد که باید برای سکانداری این مجموعه به عهده بگیرد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه معتقدیم وزیری از جنس وزارت علوم و از بدنه دانشگاه‌ها می‌تواند این مسئولیت را برعهده بگیرد، گفت: تجربه نشان می‌دهد آمدن افرادی در این مجموعه که کمتر ازدیگران تجربه کاری در این عرصه را داشته‌اند، چندان موفق نبوده است. بنابر این افرادی که از جنس اساتید دانشگاه باشند و از اعضای هیئت علمی باشند طبق تجربه موفق‌تر در این زمینه عمل کردند.

وی با اشاره به اینکه چند ماه مدیریت سرپرست وزارت علوم شاید چندان قابلیت قضاوت را نداشته باشد، گفت: شان اساتید وزارت علوم می‌طلبد وزیری از جنس خودشان به عنوان وزیر معرفی شود.

حیدری افزود: وزیری باید معرفی شود که اتصال جدی به جناح سیاسی خاص نداشته باشد، زیرا وزارت مسائل علمی و آکادمیک کشور را برعهده می‌گیرد و اگر شخصی وابسته به گروه‌ها و جناهای سیاسی در آن قرار گیرد، می‌تواند جهت مسائل علمی را به سمت مسائل خاص منتقل کند. بنابر این افراد با دیدگاه‌های خاص سیاسی و مارک‌دار نمی‌توانند در این عرصه موفق باشند.

وی ادامه داد:  ضمن احترام به سرپرست وزارت علوم، تجربه مدیریتی ایشان و نیمه‌کاره ماندن مدیریت‌شان در سازمان میراث فرهنگی نشان می‌دهد ایشان احتمالا از لحاظ جسمی هم توان لازم را برای این سمت نداشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تاکیدات رهبری و مسئولان سازمان بالادستی بسیج دانشجویی به نظر می‌رسد بسیج دانشجویی انتقادات پر و پیمانی را از دولت داشته است، گفت: داشتن روحیه منتقد و مطالبه‌گری از مهمترین ویژگی‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی است. دانشجو به دلیل سن و سالی که دارد و اینکه هنوز به گود زندگی به شکل اساسی نرفته، یک فرد آرمانگرا و مطالبه‌گر است و البته این ویژگی، ویژگی بدی نیست. معتقدیم مسئولین هم باید مقداری سعه صدر از خود نشان دهند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه ما در بسیج دانشجویی نگاه‌مان این است که با هیچ دولتی از جمله دولت یازدهم نه عناد و دشمنی و نه پیوند اخوت بااصالتی نبسته‌ایم، گفت: در همه دولت‌ها نگاهمان اینگونه بوده است که سلسله شاخص‌هایی را برای خود تعریف کرده‌ایم و برهمین اساس گفتمان انقلاب اسلامی را به عنوان شاخص و ملاک در نظر می‌گیریم و دولت‌ها را براساس فاصله و قرابت‌شان با این مسئله در معرض نقد و انتقاد قرار می‌دهیم.

وی افزود: اگر بخشی از دولت و یا مجموعه دولت در زمینه‌ای قرابت بیشتری با این آرمانها داشته باشند کمتر در معرض نقد دانشجویی و بسیج دانشجویی قرار می‌گیرند و اگر فاصله بیشتری داشته باشند بیشتر در این معرض قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: چیزی که در این میان مورد نظر ماست و انصافا هم آن را دنبال می‌کنیم این است که نقدمان منصفانه باشد و نقد منصفانه را سرلوحه کار خود قرار دهیم تلاش می‌کنیم نفع‌هایمان اینگونه باشد.

حیدری افزود: بنده در راس سازمان بسیج دانشجویی هستم، اما متولی به معنای دستور دهنده نیستم. بسیج دانشجویی یک تشکل دانشجویی است و سازوکار مشخصی دارد به طوری که بسیج دانشجوی دانشکده‌ها و استانها می‌توانند متناسب با فهم خود از مسائل و تحلیل‌شان، نظراتی را اعلام کنند.

وی ادامه داد: نقد دلسوزانه را برای امور کشور مصلح می‌دانیم و معتقدیم نقدهای مسئولان بسیج دانشجویی نباید به عنوان موافقت و یا مخالفت با دولت‌‌ها و دولت تلقی شود. هر چند این روحیه مطالبه‌گری باعث‌ می‌شود که هیچکدام از دولت‌ها با بسیج دانشجویی خوب نباشند. زیرا همه دولت‌ها نقاط ضعف و منفی دارند و همین امر باعث می‌شود که ما آنها را در معرض نقد قرار دهیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در ادامه در خصوص دیدگاه بسیج دانشجویی درباره مذاکرات ایران با 1+5 گفت: در زمینه اصل مذاکره مخالفتی وجود ندارد. در گذشته نیز این مسئله وجود داشته همانگونه که در صدر اسلام پیامبر نیز با مخالفان خود مذاکره می‌کردند و حتی پس از جنگ ما با صدام مذاکراتی داشتیم و در عین حال شعار مرگ بر صدام را در مساجد سرمی‌دادیم، اما در خصوص مذاکرات نگاه‌هایی داریم و چند اصل را مورد توجه قرار می‌‌دهیم.

وی افزود: نکته اول اینکه مذاکرات فقط و فقط در زمینه موضوعات هسته‌ای و طی آن ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با دشمن در این خصوص مذاکره داشته باشیم. گرچه معتقدیم آن چیزی که از دست داده‌ایم به اندازه چیزی که به دست آورده‌ایم نیست.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: نکته دوم اینکه باید در مذاکره حواسمان باشد که در حال مذاکره با دشمن هستیم. چیزی که فکر می‌کنیم در این زمینه بسیج دانشجویی کمی با مسئولان دولت زاویه دارد در این بخش است که معتقدیم امید بستن به دشمنی که فشرده شدن دندانش را می‌بینیم یک امید واهی است.

حیدری تاکید کرد: امید بستن با دشمن با تدبیر جور نیست و امید با آمریکا با تدبیر سازگار نیست.

وی در همین زمینه گفت: در طول‌سالهای گذشته دشمنی آمریکا را با خودمان دیده‌ایم. بنابر این در اصل مذاکره شکی نیست اما آن را در موضوعات هسته‌ای می‌دانیم. در خصوص آینده مذاکرات ناامید هستیم و خوشبین نیستیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: معتقدیم در دیپلماسی هسته‌ای ما که فرزندان انقلاب هستند، باید این نکته را دائم یادآور شوند که طرف مذاکره کننده ما دشمن است و از دشمنی خود و نشان دادن آن هیچ ابایی ندارد. طی یکسال گذشته با انجام مذاکرات تحریم‌ها بیشتر شده و صحبت‌های عنادآلود آنها را پس از سخنان رئیس جمهور و بازخوردهای این مسئله را دیده‌ایم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا فضای دانشگاه‌ها برای انتخابات مجلس سال 94 آماده شده است، گفت: به نظر این سوال خیلی زود مطرح شده است. انتخابات مجلس هر 4 سال یکبار برگزار می‌شود. تجربه نشان می‌دهد این انتخابات در سطح منطقه‌ای است و مانند انتخابات ریاست جمهوری دانشگاه‌ها را درگیر نمی‌کند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی افزود: شان و جایگاه جنبش دانشجویی کشور و بسیج دانشجویی این است که شاخص و جایگاه مجلس تراز اول انقلاب را به خوبی تعریف کند و شاخصه‌های این مسئله را مطرح کند تا اینکه به این بپردازد که چه کسی به مجلس برود و یا اینکه چه کسی رئیس جمهور شود.

حیدری  در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رشد علمی کشور را از نظر آماری و به شکل رسمی مورد نظر قرار داده‌اید، گفت: اعلام نظر آماری و رسمی در این خصوص معطوف به جایگاهی است که با آمار و عدد و رقم در ارتباط باشد ولی ما به عنوان بسیج دانشجویی و یک مجموعه دانشجویی در حد خودمان این موضوع را بررسی کرده‌ایم و طی 10، 12 سال گذشته آنچه که مشهود بوده است سیر علمی کشور و حرکت آن در مسیر رشد از یک نقطه پایین به سمت یک نقطه بالا بوده است. اما به نظر می‌رسد این سیر رشد تا حدی افت کرده است و برخی موضوعات حاشیه‌ای پررنگ‌تر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمار مقالات علمی و آی‌اس‌آی به تنهایی نشان دهنده سیر رشد علمی کشور نیست، گفت: سیر رشد علمی کشور شاخص‌هایی دارد که یکی از آنها آی‌اس‌آی است. سرعت رشد با میزان رشد با یکدیگر متفاوت است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: طی سالهای گذشته سرعت رشد علمی در کشور وجود داشته است اما هنوز هم به لحاظ علمی کشور فاصله زیادی با برخی کشورهای دیگر دارد اما آنچه که در این مسئله مورد توجه بود این بود که رشد علمی کشور در مقایسه با سایر کشورهای دیگر رشد مناسبی بود، اما این سرعت کمی کند شده است که البته مسائلی مانند دست به دست شدن دولت و... را نیز می‌توان در نظر گرفت.

حیدری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا یکی ازدلایل برگزاری دوره‌های خط امام، ارائه چهره تحریف شده از امام از سوی برخی جناح‌ها بوده است، گفت: نگاهمان مبنایی‌تر از این مسئله است. معتقدیم فهم اندیشه‌های امام به عنوان یک چهره ماندگار انقلاب اسلامی که در جای جای دنیا امام را با این نام می‌شناسند،  مصونیتی را برای حرکت انقلابی و جوان دانشجویی ایجاد می‌کند.

وی گفت: معتقدیم امام شاخص انقلاب اسلامی و شناخت اندیشه‌های امام از واماندگی و دور شدن از آرمانها مبرا می‌کند و از این مسئله جلوگیری خواهد کرد. شناخت امام با کرنش در مقابل آمریکا سازگار نیست و یک عنصر فعال بصیر می‌تواند در صورت آشنایی با ابعاد شخصیتی امام، انقلاب و آرمانهای امام را به خوبی بشناسد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی گفت: البته اگر با این نگاه وارد عرصه شویم، از برکات آن این است که دانشجوی بسیجی و دانشجوی انقلابی فرق بین مدعیان خط امام و انسان‌های با اصالت خط امام را متوجه می‌شود. وقتی ما شناخت جامعی از حضرت امام پیدا کردیم، دیگر انتصاب‌‌های فامیلی و ارتباط‌های نزدیک و همکاری‌های گذشته و حتی قرابت‌‌های فیزیکی ملاک و تشخیص اصالت ادعای افراد نمی‌شود.

حیدری افزود: اگر اندیشه امام را درست شناختیم، آدم‌ها را با این ملاک محک می‌زنیم. هر چقدر با آن قرابت داشت افراد را خط امامی می‌دانیم و به میزان فاصله‌ای که با این مسئله داشت آن در دسته مدعیان خط امام قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در دوران فعلی رهبری ملاک تشخیص ما در زمینه خط امام و درستی تفسیر خط امام است، گفت: رهبر انقلاب در سخنرانی‌های مختلف خود این مسئله و شاخصه‌های امام را تبیین نموده که ما با توجه به آن شاخصه‌ها این مسئله را تبیین می‌کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فتنه 88 گفت: عده‌ای فتنه 88 را یک اتفاق می‌دانند که در سال 88 رخ داده است و اشتباهی بوده است که رخ داد و تمام شده است. اما ما معتقدیم فتنه 88 زخمی بود که در سال 88 از طرف جریان مقابل انقلاب بر بدنه نظام زده شد و تنها با یک لایه سطحی برطرف نمی‌شود. ظلمی که در سال 88 به نظام شد آغاز فتنه‌ای بود که اگر با آن درست برخورد نشود احتمال سرباز شدن این زخم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه راهبرد بسیج دانشجویی عدم ورود فتنه‌گران به دانشگاه‌ها است، گفت: ما کسی را فتنه‌گر می‌دانیم که در سال 88 علیه انقلاب و نظام اقدام کرد و از آن موضع برنگشت و هرگز عذرخواهی هم نکرد و هر چه توانست در آن سال انجام داد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی تاکید کرد: معتقدیم با چاپ عکس سران فتنه در روزنامه‌ها و انتشار دیدارهای مردمی آنها چیزی از گناه فتنه‌گران کم نمی‌شود و حساسیت مردم در این رابطه برطرف نمی‌شود و تا آنها زا مردم عذرخواهی نکنند اتفاق خاصی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان بسیجی اجازه ورود فتنه‌گران به دانشگاه را نمی‌دهد گفت: بستر دانشگاه بستر علم و رشد است. ما اصرار داریم که فضاهای دانشگاه‌ها سیاسی باشد و مخالف این نیستیم، اما مخالف این هستیم که فضای دانشگاه‌ها سیاست‌زده شوند و فضای دانشگاه بازیچه جریانات سیاسی قرار گیرد. مخالف این هستیم که دانشگاه‌ها بازیچه احزاب و جریانات سیاسی شود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در ادامه در خصوص اعدام شیخ نمر گفت: قطعا این حکم آل سعود را به اضمحلال نزدیک می‌کند. آل سعود به عنوان یک نیروی محض در خدمت استکبار عمل کرده است و حوادثی مانند کشتار حجاج و سازماندهی گرو‌ه‌های تکفیری به دست اوست و همین مسائل او را به سمت اضمحلال نزدیک می‌کند.

وی گفت: نکته اصلی در این زمینه سکوت وامداران و نمک‌گیران آل سعود در قبال این حکم است. در حالی که همه در این خصوص موضع گرفتند اما وامداران  و نمک‌گیران آل سعود و کسانی که در سال 88 از عربستان و بحرین کمک مالی دریافت کرده‌اند و مقابل مردم ایستاده‌اند، امروز در قبال این حکم در داخل نیز سکوت می‌کنند. درخواست ما از آنها این است که با مردم و جریانات مردمی همراه شوند، زیرا گذشته عربستان گذشته قابل دفاعی نیست.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در ادامه با اشاره موضع بسیج دانشجویی در قبال آمریکا و استکبار جهانی گفت: ضدیت ما با آمریکا یک ضدیت برخواسته از نگاه مکتبی و برگرفته از اندیشه‌های امام و رهبری است، نه یک تعصب شخصی. معتقدیم دلسوزان انقلاب این عناد و دشمنی را متوجه می‌شوند و تنها کسانی متوجه این عناد و دشمنی نمی شوند که یا احمقند و یا خائن. زیرا دلسوزان نظام دشمنی و عناد نظام سلطه را درک می‌کنند.

حیدری با اشاره به اینکه این روحیه ضد استکباری و ضد استعماری باید همواره در دستور کار باشد، گفت: معتقدیم اینگونه عمل کردن در سطح دانشگاه‌ها حتی اگر با برچسب افراطی همراه باشد می‌ارزد. حافظه تاریخی مردم ما جنایات نظام سلطه را فراموش نمی‌کند و البته ما در ترویج روحیه ضداستکباری ساکت نمی‌مانیم، هرچند با برچسب‌هایی از این قبیل مواجه شویم و نمی‌توانند با این برچسب‌ها نیروهای مومن و انقلابی را از سطح دانشگاه‌ها بیرون کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه نقدهایی را هم در این زمینه داریم، گفت: فرض می‌کنیم مجوزهایی که در دانشگاه‌ها برای همایش‌های ضد‌آمریکایی داده می‌شود بعضا دچار مشکل می‌شوند و می‌بینیم بچه‌های بسیج دانشجویی در برخی از دانشگاه‌ها از اعطای مجوز برای همایش‌ ضدآمریکایی محروم می‌شوند. باید از این روند اجتناب شود. حتی اگر سیاست خارجی را بر مبنای نزدیکی با چند یا برخی از کشورها تعریف می‌کنیم قطعا برخی اقدامات درونی به سفیران دیپلماسی ما کمک می‌کند تا کار خود را بهتر انجام دهند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon