کتاب تفسیر البیان؛گنجینه ای برای قرآن پژوهان

کتاب تفسیر البیان؛گنجینه ای برای قرآن پژوهان

خبرگزاری تسنیم:کتاب "تفسیر البیان" اثر "محمدرضا هاتفی" اولین کتاب در زمینه تجزیه و ترکیب قرآن با اشاره به موارد بلاغی و رموز آیات در ۳جلد توسط انتشارات اسوه به چاپ رسیده و به گنجینه و منبعی برای قرآن پژوهان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،کتاب "تفسیر البیان" که شامل تجزیه و ترکیب با اشاره به موارد بلاغی و رموز آیات شریفه قرآن کریم از کتابهای بسیار مفید برای دانشجویان علوم عربی است که مؤلف در مقدمه این کتاب بسیاری از نکات و فواید ادبی از جمله تاریخ علم نحو و انتساب آغاز آن به حضرت علی(ع) را بیان کرده است،کما اینکه مؤلف با نشر این کتاب نه تنها فهم قرآن را برای قرآن پژوهان آسان ساخته بلکه با تفسیر اصطلاحات علوم عربی به زبان فارسی هم کمک شایانی کرده است.

"محمدرضا هاتفی" که حدود پانزده سال برای نگارش و انتشار کتاب "تفسیرالبیان" وقت گذاشته است با انتخاب بهترین موضوعات، با حلم و بردباری فراوان، تحمل مشکلات پیش رو اکنون این مجموعه حجیم سه جلدی را با احاطه عمیق و با تحقیق و تفحص دریک مبحث مهجور  برای استفاده بهتر پژوهشگران و دانشجویان به چاپ رسانده است.کسانی که با حوزه پژوهش قرآن آشنایی کامل دارند به خوبی می‌دانند که مؤلف، احاطه بسیار زیادی به منابع ادبی قرآنی و علوم بلاغی دارد.

نویسنده کتاب تفسیر البیان درباره این کتاب می‌گوید: تفسیر البیان که حاصل یک دهه تدریس ادبیات عرب و پانزده سال تلاش بی وقفه است به تجزیه و ترکیب قرآن همراه با فنون بلاغت، نکات، رموزات و اعراب  تا آیه ششم سوره مبارکه "مائده" پرداخته است.

این کتاب شامل یکصدوبیست صفحه مقدمه است؛ سپس موضوعاتی اعم از صرف، نحو، بیان و بدیع در 118 صفحه برای آسان نمودن فهم مطالب ومحتوای کتاب توضیح داده شده است که در نوع خود کم نظیر است.

مؤلف کتاب در ادامه افزود: با توجه به اینکه تکرار مکررات خارج از هنر نویسندگی است و غیر از سیاه نمودن اوراق سفید، تلف کردن وقت و سرمایه ثمره دیگری ندارد، تصمیم گرفتم اثری را خلق کنم که تا حدودی از این عیب و ایراد عاری باشد و موضوع آن تکراری و عادی نباشد بر همین مبنا و پس از تفحص و مشورت با دوستان فاضل که در این عرصه فعالیت دارند مخصوصا حاج حسن میلانی بناب تصمیم به نگاشتن "تفسیر البیان" گرفتم.

محمد رضا هاتفی در باره نظر دیگر اساتید و بزرگان نسبت به انتشار البیان نیز گفت: پس از انتشار این کتاب اساتید و بزرگانی همچون؛حضرت آیت الله حجت هاشمی خراسانی از ادبای نامدار و تراز اول کشور که خود صاحب کتابهای بسیار ارزشمند است، آیت الله سید علی شفیعی فقیه، ادیب و مفسر، دکتر مهدی محقق رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی و رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل کانادا، دکترغلامحسین ابراهیمی دینانی ادیب و فیلسوف معاصر، استاد موسوی گرمارودی، استاد محمد علی کوشا مؤلف دهها کتاب ارزشمند و...با نوشتن تقریظ‌های جداگانه و اعلام رضایت از این مجموعه دلگرمی و قوت قلبی شدند تا با همت و روحیه مضاعف ادامه این کتاب را به سرانجام برسانم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا غیر از "البیان" کتابهای دیگری هم در دست انتشار دارد یا خیر، گفت: تلخیص عربی کتاب "مکاتب مرحوم شیخ انصاری"، نقدی بر کتاب "ناله اسلام مردوخ کردستانی"، متجاوز از هشتصد قاعده از قواعد فقهی، "فوائد ادبیه در عناوین حسینی" و "معلقات عشره" هم در کنار جلد چهارم البیان در حال انتشار است. البته کتاب "فوائد ادبیه" در عناوین حسینی هم اخیرا توسط انتشارات کتابسرای دریا به چاپ رسیده است.

هاتفی در پایان ضمن قدردانی از همه کسانی که در تهیه و انتشار این مجموعه ها کمک شایانی کرده‌اند مخصوصا استاد محمد باقر ملکیان و بابا محمدی مدیر عامل انتشارات اسوه گفت:چنانچه این کتابها اجری داشته باشد همه این عزیزان در آن شریک هستند.

کتاب های "تفسیر البیان" و "فوائد ادبیه در عناوین حسینی" دو اثر ارزشمند محمد رضا هاتفی است که توسط انتشارات اسوه  و کتابسرای دریا به چاپ رسیده اند قابل تهیه در تهران، قم و همچنین در کتابفروشی دریا روبروی مصلی تبریز می باشد.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران