وضعیت ورزش بانوان در آذربایجان شرقی مناسب نیست

وضعیت ورزش بانوان در آذربایجان شرقی مناسب نیست

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: ورزش بانوان ما حتی نسبت به استان‌های هم‌جوار در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد، اما حرکت‌هایی انجام‌شده امیدواریم که المپیاد ورزش بانوان در استان را برگزار کنیم .

سید محمد شروین اسبقیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، درباره وضعیت باشگاه‌های استان، ورزش بانوان، اعتبارات ورزش آذربایجان شرقی و محدودیت‌ها در این استان صحبت‌هایی انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

ابتدا، بحث را از وضعیت باشگاه‌های استان آغاز کنیم، نظر و عقیده شخصی شما در خصوص باشگاه‌داری حرفه‌ای در سطح استان به چه شکل است و وضعیت حاکم را تا چه حد حرفه‌ای می‌دانید؟

در مقوله باشگاه‌داری و بحث ورزش حرفه‌ای باید بدانیم امروز دنیا به سمت ورزش حرفه‌ای حرکت می‌کند و بحث صنعت ورزش مطرح است، زیرا که این صنعت موجب اشتغال‌زایی است.

امروزه در خصوص توریسم ورزش به‌واسطه تأثیرگذاری آن در نزدیکی فرهنگ‌ها بحث‌های زیادی مطرح است، در موضوع باشگاه‌داری و بازیکنان حرفه‌ای و در ایجاد روابط دوستانه بین ملل و دولت‌ها نیز این امر مؤثر است.

نظر و عقیده بنده بر این است که سمت‌وسوی سیاست‌های دولت باید به سمتی حرکت کند که با توسعه بخش خصوصی باری از روی دوش دولت برداشته شود. نمونه بارز این بحث را می‌توان در استان آذربایجان شرقی هم در قالب باشگاه گسترش فولاد مشاهده کرد که نماد افتخار فعالیت بخش خصوصی در کشور ما است.

به زمانی می‌رسیم که برای مدتی کوتاه از ورزش استان رفتید. تأثیر این نبودن و شکل‌گیری دور نمایی که برای ورزش استان در این دوره ترسیم کردید، به چه شکل بود؟

بر اساس مستندات می‌خواهم بگویم درزمانی که بنده در سال 88 به این سمت منصوب شدم، استان آذربایجان شرقی ازلحاظ فعالیت‌های ورزشی و افتخارات استانی و ملی و بین‌المللی و گسترش فضاهای ورزشی و غیره در رتبه 27 کشور قرار داشت. ما در آن زمان نه تیمی در لیگ والیبال داشتیم نه بسکتبال و صرفاً تیم فوتبال تراکتورسازی که تازه به لیگ برتر صعود کرده بود را در سطح اول ورزش کشور داشتیم. بر این اساس برنامه‌ریزی‌مان را بر این اصل قراردادیم که رشته‌های مختلف ورزشی را در استان احیا کنیم.

از آنجایی‌که خودم به‌عنوان ورزشکار آذربایجان شرقی از سابقه ورزش استان مطلع بودم، در تدوین برنامه پنجم توسعه که در آن برهه در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار داشت، برنامه‌ریزی کردیم تا چشم‌انداز ورزش استان را قرار گرفتن در بین جزو سه استان برتر کشور قراردادیم که خوشبختانه این هدف در سال 92 محقق گردید. بنده در سال 91 که به فدراسیون قایقرانی رفتم، ورزش استان آذربایجان شرقی در شاخص‌های سال 90، دارای نمره 10082 بود که در سال 91 به 4208 رسید. این امر نمونه بارزی از وضعیت ورزش استان در آن سال بود. وقتی در سال 88 با نمره 6802 ورزش استان را تحویل گرفتم و آن را در سال 90 به 10 هزار رساندم در عرض یک سال به 4208 کاهش دادند. امسال هم به 8000 رسیدیم و رتبه اول را کسب کردیم.

به‌ هر حال این افت وجود داشت و باعث تأسف بود. ولی در این سال‌ها رشد ورزش مشهود است تلاش کردیم تا از مازندران و فارس و خوزستان عبور کنیم و رتبه اول را کسب نماییم. بالاخره تلاش و همت همکاران در هیئت‌های ورزشی و حمایت رسانه تأثیر زیادی دارند در تحقق این امر تأثیرگذار بودند.

در این مدت، وجود برخی از محدودیت‌ها و حساسیت‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرد. تأثیر این محدودیت‌ها در عملکردتان چگونه بود و در صورت نبود این حساسیت‌ها چه اقداماتی می‌توانستید انجام دهید؟

من از کودکی ورزشکار این خطه بوده‌ام و ورزش را از همین استان شروع کرده‌ام. در همین استان مربی شده‌ام و در مسابقات دومیدانی قهرمانی کشور شرکت کرده‌ام و همیشه عاشق این بودم که این استان اول شود و خوشحالم که در کسوت مدیرکل ورزش استان، به آرزویم رسیدم و از این بابت خدا را شاکرم.

در خصوص بحث محدودیت و حساسیت‌ها، به نظر بنده، می‌باید سایه سیاست از حوزه ورزش کنار برود. ازآنجایی‌که ورزش یک حوزه تخصصی است، باید افرادی که متخصص ورزش هستند، به‌دوراز تمایلات و دیدگاه‌های سیاسی عهده‌دار مسئولیت‌ها باشند.

اگر امروز داورزنی در فدراسیون والیبال موفق است، دلیلش این است که یک فرد کاملاً مستقل ولایی است و اصلاً کار سیاسی نمی‌کند. البته منظور بنده نداشتن تفکر سیاسی نیست. چون نظام ما یک نظام کاملاً ارزشی است اگر تفکر سیاسی و بصیرت نداشته باشیم نمی‌توانیم خادم را از خائن تشخیص دهیم. خوشبختانه در استان ما، نگاه غیرسیاسی آقای استاندار کاملاً مشهود است. آقای دکتر جبارزاده در بدو ورود به استان که با من صحبتی داشتند، گفتند که «سوابق تو را میدانم و هیچ‌گونه محدودیتی در کار کردنتان در استان وجود ندارد و باقدرت کارکن» و انصافاً در این مدت، ما بدون محدودیت کارکرده‌ایم و همواره موردحمایت بوده‌ایم.

به‌ نحوی‌که تاکنون موردی نبوده است که من از ایشان یا وزارتخانه بخواهم و پاسخ منفی بگیرم. به عقیده بنده اگر سایر مسئولان نیز در بقیه حوزه‌ها مانند نگاه و دیدگاهی مانند آقای دکتر جبارزاده داشته باشند، شاهد پیشرفت و موفقیت‌های به‌مراتب بیشتری خواهیم بود.

نگاه به ورزش باید تخصصی، علمی و غیرسیاسی باشد. اگر از دید علمی به مقوله ورزش نگاه کنیم، موفقیت‌ها استمرار خواهد داشت و اگر نگاه ما به ورزش سیاسی باشد و سلیقه‌ای، مطمئناً شاهد افول ورزش استان خواهیم بود.

منظورم این نیست که اسبقیان اینجا بماند نه؛ منظورم این است که راه و روشی که در پیش گرفتیم باید استمرار داشته باشد به‌هرحال یک روز اسبقیان از این استان رفتنی است. اما فکری که باعث شده به این موفقیت دست پیدا کنیم باید ادامه داشته باشد.

به عقیده بنده، جایگاه استان ما این نیست که مسئول و مدیران ارشد آن، ساعت 7 بیایم و ساعت 2 بروم خانه. این استان وسیع است و نمی‌شود با 7 ساعت کار تمام مسائل را حل کرد. من امروز به‌عنوان مدیرکل ورزش آذربایجان شرقی به خودم می‌بالم که رتبه اولی را کسب کرده‌ام. آذربایجان همیشه در تمام برهه‌ها باید این‌گونه باشد.

از اردبیل انتظاری که از آذربایجان شرقی است، وجود ندارد. چون اردبیل گسترش فولاد و دبیری ندارد. الآن اردبیل همین‌که بتواند بین 10 استان بشود کار بزرگی است. این تبریز است که یک‌میلیون و هفت‌صد هزار نفر جمعیت دارد.

وقتی نمایندگان استان به از بنده انتقاد می‌کنند که تمرکزتان فقط به تبریز است، مگر اقوام شما در تبریز نیستند؟ تبریز بسیار مهم است. این شهر به‌تنهایی حجم کاری یک استان را دارد زیرا که جمعیت این شهر از اکثر استان‌ها بیشتر است. طبیعی است که 50 در صد وقت و انرژی‌ام را به اینجا اختصاص دهم و 50 درصد را به دیگر شهرها. این عین عدالت است.

وضعیت اعتبارات ورزش ما درگذشته خوب نبوده است وضعیت کنونی به چه شکلی است؟

یک میلیارد و 600 میلیون اعتبارات کنونی ورزش استان است. خوشبختانه ما چند کار مهم در ورزش انجام دادیم. نمونه آن‌ها، مسابقات هندبال و شطرنج آسیا را برگزار کرده‌ایم. البته انتقادهایی هم در خصوص تأثیر برگزاری این مسابقات مطرح می‌شود که به نظر بنده کاملاً غیرمنطقی است. به‌عنوان‌مثال فقط برای این مسابقات هندبال حدود 1200 ورزشکار به تبریز آمدند. این امر بیش از دو میلیارد تومان ارز وارد تبریز کرد. چون هزینه هتل و اقامت را خودشان پرداخت کرده‌اند. آیا این ضرر دارد؟ در شطرنج هم همین اتفاق افتاده است.

در تور دوچرخه‌سواری هم امر جاری است. گذشته از این بحث، آمدن کاروان‌هایی از کشورهای مختلف، باعث بهبود تفکرات درباره تبریز شد. آن‌ها قبل از اینکه بیایند فکر می‌کردند اینجا یک منطقه محروم است ولی در پایان همه‌شان ما را دعوت می‌کردند که در کشور آن‌ها حضور پیدا کنیم و هدف ما هم همین بود.

برای مثال در مسابقات دوچرخه‌سواری وقتی پیراهن طلایی را به ایرانی‌ها می‌دادم با آن‌ها روبوسی می‌کردم ولی چون احساس می‌کردم شاید این موضوع برای خارجی‌ها چندان مرسوم و خوشایند نباشد و به همین خاطر فقط با آن‌ها دست می‌دادم. ولی وقتی با دوچرخه‌سوار اسپانیایی روبه‌رو شدم، گفت مثل ایرانی‌ها با من هم روبوسی کنید و همه خندیدند. این رفتارها وقتی از خودمان به‌عنوان ایرانی نشان می‌دهیم اثرگذار است و با این نیت در استان کار می‌کنیم.

در برهه‌ای اعتبارات ورزشی استان از فصل پنجم در رتبه 29 بود. اکنون در چه رتبه‌ای قرار داریم؟

خوشبختانه این مشکل را هم برطرف کرده‌ایم و در حال حاضر جز شش استان اول قرار داریم و هدفمان رسیدن به جمع چهار استان اول است.

شما در دولت‌های مختلف سمت داشته‌اید و با تفکرات مختلف سیاسی درگیر بوده‌اید، چشم‌انداز شما برای ورزش استان در دولت یازدهم چگونه است؟

رویکرد دولت جدید به ورزش بسیار مثبت است. نمونه بارز اثبات این ادعا نیز، معرفی وزیر ورزش است.

چون درک متقابل بین نیروهای ورزش و وزارت وجود دارد آقای دکتر گودرزی خودش قهرمان کشتی است و اکثر مربیان ورزش و مدیان کل شاگردش شده‌اند.

در دنیا امروز اینکه یک نفر باسابقه و دانش آقای گودرزی در جایگاه وزارت ورزش قرار می‌گیرد، حامل پیام‌های زیادی است. ایشان استاد تمام، ورزش است و مطمئناً بودن ایشان در رأس متولی ورزش کشور، موجب بالا رفتن سطح ورزش کشور خواهد شد.

مخصوصاً با در نظر گرفتن این دیدگاه رییس‌جمهور که سایه سیاست از ورزش برچیده شود، امید و چشم‌انداز روشنی را به تصویر می‌کشد. این وضعیت هرگز در وزارت ورزش نبوده است. وزیر ورزش دکتری ورزش است و معاون وزیر و امور استان‌ها دکتر خادم قهرمان المپیک هستند و معاون ورزش قهرمانی دکتر سجادی در سه المپیک سرپرست تیم بوده است و رزومه بالایی دارد. اعتقاددارم اگر قرار است اتفاقات خوب برای ورزش بیفتد در همین دوره باید بیفتد. فقط مسئولین و نمایندگان مجلس می‌خواهم حمایت کنند و مطمئنم چشم‌انداز خوبی دارد.

یکی از عمده انتقادها به ورزش استان ما، محدودیت برای ورزش بانوان نسبت به سایر استان‌ها است، در این خصوص نظرتان چیست؟

بله. متأسفانه ورزش بانوان ما حتی نسبت به استان‌های هم‌جوار در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد. اما حرکت‌هایی انجام‌شده است و با تغییری که در معاونت ورزش بانوان انجام‌شده و با برنامه‌هایی که خانم علیزاده مدنظر دارند امیدواریم که المپیاد ورزش بانوان در استان را برگزار کنیم که نقطه عطفی برای اصلاح روند باشد.

عمده مشکلات بانوان ورزشگاه در رشته‌های تیمی مانند فوتبال است، راهکارها و برنامه‌های شما برای این موضوع هم شامل می‌شود؟

دنبال این موضوع هستیم. در حال حاضر چند ورزشکار ما به اردوی تیم ملی والیبال دعوت شدند و کم‌کم روی این موضوع کار می‌کنیم و امیدواریم طی دو سال آینده شاهد بهبود شرایط باشیم.

پس این وعده را به بانوان ورزشکار استان می‌دهید؟

ورزش بانوان نیازمند تحرک است. چنین مواردی مانند ورزش قهرمانی باعث اقتدار خواهد شد ورزش همگانی باعث شادابی جامعه است و ورزش قهرمانی عامل اقتدار.

اگر ورزش قهرمانی نباشد ورزش همگانی هم نخواهد بود ورزش قهرمانی باعث روی آوردن عموم مردم به سمت ورزش خواهد بود.

اگر ما دو ورزشکار قهرمان خانم داشته باشیم عموم بانوان جامعه به ورزش علاقه‌مند خواهند شد. خودم هم از ورزش بانوان راضی نیستم. اما برنامه داریم تا در دو سال آینده اگر من در خدمت شما بودم و باهم مصاحبه کردیم خواهید دید که ورزش بانوان چقدر پیشرفت کرده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon