عملیات روانی فرانسه با ادعای دست داشتن اسراییل در حادثه پارچین!


عملیات روانی فرانسه با ادعای دست داشتن اسراییل در حادثه پارچین!

خبرگزاری تسنیم: یک مرکز مطالعات اطلاعاتی فرانسه ادعا کرده است که انفجار اخیر در پارچین عملیاتی از سوی رژیم صهیونیستی بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،به نقل از ایران هسته ای- یک مرکز مطالعات اطلاعاتی فرانسه ادعا کرده است که انفجار اخیر در پارچین عملیاتی از سوی رژیم صهیونیستی بوده است.

«ایران هسته ای» متن کامل مقاله آلن رودیه تحلیلگر مرکز مطالعات اطلاعاتی فرانسه را جهت اطلاع تحلیلگران داخلی منتشر می کند اما لازم می داند این نکته را تذکر بدهد که ارزیابی این مرکز مبتنی بر اطلاعات غیر دقیق و همچنین –به احتمال زیاد- بخشی از پروژه های عملیات روانی جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است.

این مقاله روز چهارشنبه 23 مهر 1393 (15 اکتبر 2014) روی وب سایت این مرکز منتشر شده است.

متن اصلی این مقاله را اینجا ببینید.

***

روز یکشنبه پنجم اکتبر انفجار بسیار شدیدی در مجتمع نظامی- صنعتی پارچین ایران روی داد. دو ساختمان به طور کامل ویران شدند و به چهار ساختمان دیگر به درجات مختلفی خسارت وارد شد. درختان اطراف مجتمع نیز سوختند. بر اثر صدای انفجار شدیدی که تا تهران در فاصله 30 کیلومتری شنیده شد، همه شیشه های منازل همجوار نیز خرد شدند. مقامات ایرانی با تصادفی عنوان کردن این واقعه، اعلام کردند « در یکی از کارگاه های تولید مواد منفجره در شرق تهران آتش سوزی روی داده است و بر اثر آن متاسفانه دو نفر از کارکنان آنجا کشته شده اند».

تاریخ تاسیس مجمتع پارچین به دوره شاه برمی گردد. این مجتمع برای ذخیره و آزمایش انواع مختلف مواد منفجره در نظر گرفته شده بود. این مجتمع همچنین برای ساخت موشک های بالستیک با سوخت مایع نظیر نسخه های مختلف موشک شهاب 3 نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از آنجا از نوامبر سال 2005 ممنوع شده است. ایرانی ها برای انجام آزمایش هایی به منظور ایجاد واکنش های زنجیره ای برای انجام انفجار هسته ای در این پایگاه به شدت مورد سوءظن قرار دارند. عکس های ماهواره ای چیزی شبیه به ساختمانی را نشان می دهد که مخزن انفجارهایی را که می تواند برای تجربه های هیدرودینامیکی مورد استفاده قرار گیرد، پنهان کرده است.

با وجود این، محل انفجار با کارگاهی که مورد سوءظن است و در منطقه شمالی تر پایگاه قرار دارد، مطابقت نمی کند. از طرف دیگر این ساختمان مورد سوءظن در سال 2012 پاکسازی شد تا نشانه های آزمایش های انجام شده در آنجا از بین برود. پایگاه به طور کامل با آب شستشو داده شد و دو ساختمان ضمیمه آن تخریب شد. این عمل نگران کننده است زیرا می توان از آن نتیجه گرفت که آزمایش هایی که از سال 2005 تا سال 2012 در آنجا انجام گرفته بود، ممکن است در این سال خاتمه یافته باشد. هفت سال تحقیقات برای رسیدن به نتایج علمی مورد انتظار، یعنی انفجار کلاسیکی که برای آغاز واکنش زنجیره ای لازم است، به خوبی کفایت می کند.

هفتم اکتبر یک خودرو گشتی اسرائیلی در مرز لبنان در منطقه ای که به «مزارع شبعا» معروف است مورد حمله قرار گرفت و دو نظامی اسرائیلی بر اثر انفجار زخمی شدند. بلافاصله هسته شهید حسن علی حیدر از مقاومت اسلامی و عضو حزب الله که پنجم سپتامبر در حالی که یک سامانه نظارتی را که توسط اسرائیل مستقر شده بود، شناسایی می کرد، کشته شد، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

بنابراین حزب الله لبنان هیچ تمایلی ندارد که امروز با اسرائیل در درگیری های جدی وارد شود. حزب الله اکنون برای دفاع از رژیم سوریه و شرکت در عملیات عراق بسیار مشغول است و حدود 800 نفر از مبارزان خود را در جریان آن از دست داده است. بنابراین نمی خواهد جبهه جدیدی باز کند که ممکن است به طور قابل ملاحظه ای آن را ضعیف کند. با توجه به اینکه در شمال لبنان نیز توسط سنی های افراطی تهدید می شود. در واقع این حمله پیغامی بود که از طرف تهران به اسرائیل مخابره شده بود که به نوعی اسرائیل را به انفجار پارچین متهم می کرد. در زمانی که مذاکرات پنج به علاوه یک از سر گرفته می شود، ایران به این ترتیب اعلام می کند که هشدار اسرائیل را که با آن مواجه است، درک کرده است. توجه به این نکته نیز لازم است که حزب الله نیز توسط ارتش آزاد سوریه در مرز اسرائیل و سوریه در شمال غرب درعا دچار مشکل شده است. اسرائیلی ها از این وضع که می بینند نفوذ رقیب اصلی آنها در این منطقه راهبردی زیر سوال می رود، ناراضی نیستند.

این نخستین بار نیست که پایگاه های حساس ایران با حوادث عجیبی مواجه می شود و برخی از دانشمندان آن در حوادث های اسرار آمیز کشته می شوند. به طور مثال سردار حسن مقدم، فرمانده برنامه موشک های بالستیک ایران دوازدهم نوامبر سال 2011 در انفجاری که در پایگاه ساخت موشک های تحت مدیریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روی داد، کشته شد. این عملیات در صورتی که تایید شود، یکی از این موارد و بیشتر نشانگر حوزه ای نمادین است تا تاکتیکی.

در واقع، این واقعه به هیچ وجه از سرعت تلاش نظامی-هسته ای ایران نخواهد کاست زیرا به نقاط حساس آن ضربه وارد نکرده است. اما برای کسانی که هنوز تردید دارند، این مطلب را تایید خواهد کرد که اسرائیل به مقابله با برنامه هسته ای دشمن اصلی خود در منطقه، ایران، اگر لازم باشد به طور مسلحانه ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon