ادعای غیرقانونی بودن افزایش تعرفه ترانزیت کامیون‌های ترکیه توسط ایران

ادعای غیرقانونی بودن افزایش تعرفه ترانزیت کامیون‌های ترکیه توسط ایران

خبرگزاری تسنیم: وزیر حمل و نقل ترکیه با ادعای غیرقانونی بودن افزایش دو برابری تعرفه های ترانزیتی برای کامیون های ترک ورودی به ایران گفت: ترکیه به تمام موافقتنامه های منعقده با ایران احترام می گذارد، بنابراین تهران نیز باید رویه مشابهی را اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ترند، لطفی الوان، وزیر حمل و نقل و کشتیرانی و ارتباطات ترکیه مدعی شد افزایش دو برابری تعرفه های ترانزیتی برای کامیون های ترک ورودی به ایران غیر قانونی است.

وی خاطرنشان کرد که ایران و ترکیه با یکدیگر همسایه هستند و دارای روابط تجاری می باشند.

وزیر حمل و نقل ترکیه افزود، ترکیه به تمام موافقتنامه های منعقده با ایران احترام می گذارد، بنابراین تهران نیز باید رویه مشابهی را اتخاذ کند.

بر اساس ادعای منابع ترکیه ای در طی سال های گذشته، ایران 750 دلار تعرفه ترانزیتی از کامیون های ورودی از خاک ترکیه به خاک این کشور اخذ کرده است، در حالی که کامیون های ایرانی به صورت رایگان وارد خاک ترکیه شده اند.

دولت ترکیه اخیرا تعرفه های ترانزیتی مشابهی را برای کامیون های ایرانی اعمال کرده تا ایران را وادار به کاهش تعرفه های ترانزیتی اش کند. اما ایران در واکنش به این اقدام، تعرفه ترانزیتی برای کامیون های ورودی از خاک ترکیه را به 1500 دلار افزایش داده است.

در عین حال، مقامات ایرانی گفته اند بر اساس موافقتنامه منعقده بین دو کشور در چند دهه قبل،  ایران و ترکیه تنها در صورتی می توانند تعرفه های ترانزیتی را تغییر دهند که تفاوتی در قیمت سوخت در دو کشور وجود داشته باشد.

قیمت سوخت در ترکیه 20 برابر ایران است و این مسئله هزینه سنگینی را بر کامیون های عبوری ایران از خاک ترکیه تحمیل می کند.

انتهای پیام/ 115

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه