کاهش قیمت نفت را باید به فال نیک گرفت/کسری بودجه نداریم/قیمت نفت در بودجه ۹۴ نهایی نشده

کاهش قیمت نفت را باید به فال نیک گرفت/کسری بودجه نداریم/قیمت نفت در بودجه 94 نهایی نشده

خبرگزاری تسنیم: وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت به دامنه ۸۰ دلار و نرخ ۱۰۰ دلاری نفت در بودجه ۹۳ در سال جاری دولت چه میزان کسری بودجه خواهد داشت؟ افزود: ان شاءالله کسری بودجه نداریم.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نشست هم اندیشی مسئولان هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت خانه ها و سازمان های دولتی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم مبنی براینکه با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و نرخ 100 دلاری نفت در بودجه 93 در سال جاری دولت چه میزان کسری بودجه خواهد داشت؟ افزود: ان شاءالله کسری بودجه نداریم.

خبرنگار تسنیم گفت: قیمت نفت مصوب در بودجه امسال 100 دلار است اما هم اکنون نرخ جهانی نفت به دامنه 80 دلار رسیده است؛ با این وجود می توان گفت کسری نداریم؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ اینطور توضیح داد که وقتی ما نفت را می فروشیم پول آن را چهار پنج ماه بعد وصول می کنیم؛ الان هم در حال وصول پول نفتی هستیم که چهار پنج ماه قبل فروخته بودیم.

* باید به فکر جایگزین درآمد نفت باشیم

وی افزود: آثار کاهش قیمت نفت در آینده ظاهر می شود که برای آن هم برنامه ریزی کرده ایم و سیاست هایی را طراحی میکنیم.

طیب نیا درباره برنامه های دولت برای مقابله با کسری بودجه در پی کاهش قیمت نفت گفت: هم در هزینه ها باید صرفه جویی لازم را انجام دهیم هم در حوزه درآمدها نیز باید به فکر وصول سایر درآمدها باشیم؛ درآمد مالیاتی یکی از همین هاست که در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی هم جایگاه ویژه ای برای آن در نظر گرفته شده است.

وی دلیل کاهش وابستگی به درآمد نفت و تامین هزینه های دولت از سایر محل ها را همین موقعیت فعلی دانست و تاکید کرد: نباید در موقعیتی قرار بگیریم که کاهش نفت بتواند تاثیر منفی در اقتصاد ما ایفا کند؛ من این وضعیت را به فال نیک می گیرم؛ همانطور که تحریم ها باعث شد به طور جدی به مشکلات خودمان فکر کنیم و سیاست های اقتصاد مقاومتی در چنین فضایی ابلاغ شد؛ کاهش قیمت نفت نیز به ما می فهماند که حتما باید به فکر درمان این بیماری باشیم هرچند درمان این بیماری ساده نیست و همراهی دولت و مردم را می طلبد.

* درباره قیمت نفت در بودجه 94 به رقم قطعی نرسیده‌ایم

طیب نیا همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه باتوجه به کاهش قیمت جهانی نفت پیش بینی دولت از نرخ نفت در بودجه 94 چیست؟ گفت: هنوز در این باره به تصمیم قطعی نرسیده ایم و درحال بررسی موضوع هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت احتمال دارد که سهم واریزی درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی در سال 94 کم شود؟ گفت: در گذشته و در قوانین برنامه سوم و چهارم حساب ذخیره ارزی پیش بینی شده بود؛ فلسفه وجودی این حساب این بود که بخشی از مازاد درآمدهای نفتی به این حساب واریز شود و در دوره هایی که درآمد نفت کاهش می یابد و باعث می شود که درآمد نفت از حد پیش بینی شده در بودجه کمتر شود از این محل مابه التفاوت تامین شود.

وی ادامه داد: در قانون برنامه پنجم این حکم آمده است؛ یعنی علاوه بر صندوق توسعه حساب ذخیره هم وجود دارد اما در قانون بودجه بخصوص قانون بودجه 93 متاسفانه نسبت به این موضوع بی توجهی شد یعنی برای درآمد مازاد احکام خاصی در قانون بودجه امسال پیش بینی شد که حتی اگر درآمد مازادی هم وجود می داشت امکان واریز آن به حساب ذخیره وجود نداشت.

به گفته طیب نیا، حساب ذخیره ارزی در اقتصاد ایران باید جدی گرفته شود و بخشی از کارکردهایی که این حساب باید داشته باشد باید انتظار داشته باشیم از محل صندوق توسعه ملی آنرا تامین کنیم.

*درباره حذف یارانه بگیران از وزارت تعاون سوال کنید

وزیر اقتصاد درباره اینکه آیا اقدام خاصی برای حذف دهک های بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران انجام شده است یا خیر؟ گفت: کارگروهی در وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی مسئول بررسی و مطالعه است که می توانید از آن کارگروه سوال کنید.

* وزیر راه مسئول رسیدگی به توقف کامیون‌ها در مرز ترکیه شد

طیب نیا در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه علت توقف صدها کامیون ایرانی و ترکیه ای در مرز بخاطر مسائل گمرکی چیست؟ آیا مشکل از ایران است یا ترکیه؟ اظهار داشت: به هر حال، مشکل متقابل است، وزیر راه وشهرسازی نیز مامور رسیدگی به این موضوع شده است.

وی درباره جلسه امشب شورای پول و اعتبار و احتمال تعیین تکلیف طرح دریافت کارمزد از کارتخوان های فروشگاهی گفت: هنوز دستور جلسه را ندیده ام.

طیب نیا همچنین در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی گفت: این طرح در جلسه قبل شورای پول و اعتبار تصمیم گیری شد و جزئیات را می توانید از سخنگوی شورا سوال کنید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه