۹۰۰۰ کیلومتر خط‌آهن در دست ساخت بودجه ندارد

9000 کیلومتر خط‌آهن در دست ساخت بودجه ندارد

خبرگزاری تسنیم: معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان این‌که سرانه ریلی کشور در مقایسه با دنیا خوب نیست بر ضرورت تخصیص منابع مالی برای توسعه خطوط ریلی جدید تاکید کرد و گفت:آلایندگی بخش حمل‌ونقل ریلی ۲۰ برابر کمتر از حمل‌نقل جاده‌ای است.

حسین عاشوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: حمل‌ونقل ریلی در ایران تقریبا 80 سال است که راه‌اندازی شده و در طول این مدت دوره‌های  مختلفی داشته‌ایم که راه‌آهن بعضا مورد توجه و رو به گسترش بوده و در دوره‌هایی هم با رکودهایی مواجه بوده است.

وی با تاکید بر این‌که این وضعیت مختص سال‌های اخیر نیست و در کل دوران قبل از پیروزی انقلاب و پس از آن توجه به حمل‌ونقل ریلی با افت‌ و خیزهایی مواجه بوده است، بیان کرد:‌ در کشورهای توسعه‌یافته بیش از 100 سال است که به موضوع حمل‌ونقل ریلی توجه جدی شده است و از دید کلان اقتصادی و مسائل زیست‌محیطی بوده که به این نوع حمل‌ونقل توجه داشته‌اند.

 وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته وقتی اقتصاد مبنای تصمیم‌گیری‌های کلان است و می‌بینند مصرف انرژی در حمل کالا استفاده می‌شود در بخش جاده‌ای 7 برابر بخش ریلی است، از این رو به این می‌رسند که به حوزه ریلی توجه بیشتری داشته باشند. همچنین در بحث حوادث وقتی می‌بینند بخش ریلی 50 برابر ایمن‌تر از جاده‌ است و جان مردم مورد توجه است به حمل‌ونقل ریلی توجه بیشتری می‌شود.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن  خاطرنشان کرد:‌میزان آلایندگی بخش حمل‌ونقل ریلی 20 برابر کمتر از حمل‌نقل جاده‌ای است و مجموع این عوامل و همچنین میزان اشتغالزایی حوزه حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با سایر شقوق حمل‌ونقل دارد باعث شده تا کشورهای توسعه‌یافته از یک قرن پیش به این موضوع توجه کرده و تلاش کنند میزان جابجایی بار و مسافر را در حمل‌ونقل ریلی افزایش دهند.

عاشوری یادآور شد: جابجایی مسافر قطارهای مسافری در کشورهای توسعه یافته روز به روز در حال افزایش سرعت است و در حال تبدیل به یک رقیب برای هواپیما شده است. هم‌اکنون سرعت 350 کیلومتر بر ساعت در مورد قطارهای مسافری کاملا عادی شده است.

به گفته وی، در حوزه بار نیز کشورهای مختلف با بهینه‌سازی واگن‌ها میزان تناژ بار و سرعت قطارهای باری را می‌خواند افزایش دهند تا جابجایی بار بیشتری را از طریق ریل انجام دهند.

 وی گفت: در طول سال‌های گذشته در ایران اهمیت بخش حمل‌ونقل ریلی در اسناد برنامه‌های 5 ساله توسعه مورد توجه بوده است، به عبارت دیگر در تمامی برنامه‌های 5 ساله گذشته به‌خصوص از برنامه سوم به بعد نوشته شده که با توجه به مزایای حمل‌ونقل ریلی باید مورد توجه قرار گیرد. اما در عمل وقتی برنامه‌های 5 ساله باید به بودجه‌های سالانه تبدیل شود می‌بینیم تخصیص منابع و بودجه‌ها در سال‌های گذشته به حمل‌ونقل ریلی خیلی پایین بوده است، این مسئله عاملی بوده برای این‌که حمل‌ونقل ریلی در ایران رشد مورد نیاز خودش را نداشته باشد. چه بسا در حفظ شرایط ایمنی برای سیر واگن‌ها باری و مسافری نیز طی سال‌های اخیر با مشکل مواجه شده‌ایم.

 وی با تاکید بر این‌که حمل‌ونقل به لحاظ اقتصادی، زیست‌محیطی، ایمنی و اشتغال اهمیت دارد، افزود: اگر چه در کشورمان در برنامه‌های کلان به این اهمیت اشاره می‌شود، اما در عمل در تخصیص منابع یا حمایت بر سرمایه‌گذاری در این بخش می‌بینیم حمایت جدی در تخصیص منابع مالی وجود ندارد.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: از سال 92 به بعد یعنی از زمان استقرار دولت جدید جلسات متعددی در سطح وزرا و هیات دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی برگزار شده است که منابع خوبی را در سال جاری برای بهسازی و بازسازی خطوط موجود تخصیص داده‌اند. اما چیزی که جای آن خالی است بحث توسعه خطوط جدید است که نیازمند منابع قابل توجهی دارد.

*9000  کیلومتر خط‌آهن در دست ساخت اعتبار ندارند

عاشوری با بیان این‌که کلنگ 9000 کیلومتر به زمین زده شده ولی منابع مالی برای ساخت و بهره‌برداری از این خطوط تخصیص نیافته است، بیان کرد: به نظر می‌رسد مجلس و دولت باید برای بودجه سال 94 فکر اساسی در رابطه با تخصیص با منابع مالی به‌منظور ساخت خطوط ریلی جدید کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این پروژه‌ها کلنگ زنی شده اما با توجه به این‌که در پنج شش سال اخیر منابع مالی خیلی کم تخصیص یافته روند اجرای این طرح‌ها با ضعف روبرو شده و تمام نشده است. حتی پروژه‌هایی داریم که 70 تا 80 درصد پیشرفت‌ فیزیکی دارد که باید هر چه سریعتر منابع مالی برای بهره‌برداری از آنها تخصیص یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این پروژه‌ها همگی برای کشور لازم است یا جزو پروژه‌های استانی مورد نظر نمایندگان مجلس به شمارمی‌آید، گفت: می‌توان گفت که این پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنیم، اما واقعیت این است که به همه این پروژه‌ها نیاز داریم. بعضی از این طرح‌ها نیاز ملی و برخی نیاز منطقه‌ای است. به‌عنوان مثال اگر بتوانیم خط آهن خاف را به مرز افغانستان وصل کنیم یک نیاز ملی از منظر ترانزیت است.

وی ادامه داد:‌ اما مثلا اتصال ریلی میانه به اردبیل یک نیاز محلی و منطقه‌ای است، طبیعتا می‌توان بین این دو طرح اولویت‌ها را مشخص کرد و در کل 9000 هزار کیلومتر خط‌آهن یک سری پروژه ملی است که باید سریعتر به اتمام برسد و بعضی‌ها نیاز محلی است و می‌توان آنها را در اولویت‌ها بعدی قرار دارد.

 معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن در عین حال با بیان این‌که اصل همه این پروژه‌ها جزو نیازهای کشور است، بیان کرد: سرانه ریلی کشور را وقتی در برابر جمعیت و سرانه دنیا مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که وضعیت خیلی خوبی نداریم و باید خیلی بیشتر از اینها خطوط ریلی داشته باشیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه