نمایش «آنتیگونه» و برداشت آزاد از متون کلاسیک یونان باستان

نمایش «آنتیگونه» و برداشت آزاد از متون کلاسیک یونان باستان

خبرگزاری تسنیم: کارگردان نمایش آنتیگونه که در نهمین جشنواره تئاتر مریوان به نمایش درآمده گفت: این نمایش برداشت آزاد از متون کلاسیک بوده که در قرن پنجم میلادی در یونان باستان نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مریوان، در نمایش آنتیگونه به کارگردانی رحیم عبدالرحیم‌زاده از شهر بوکان که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور دارد، 2 شخصیت نمایش به نام‌های پولونیکس و آتئوکلس در جنگی بر سر قدرت همدیگر را می‌کشند.

کرئون پادشاه سرزمین تب فرمان می‌دهد تا اتئوکلس را با تشریفات و احترام کامل به خاک بسپارند اما جنازه پولونیکس خیانتکار را به حال خود رها سازند تا خوراک کرم‌ها و لاشخورها شود.

آنتیگونه خواهر آتئوکلس نمی‌تواند بپذیرد که جنازه برادرش به حال خود رها شود بنابراین به سراغش رفته و او را دفن می‌کند که با این کار خشم پادشاه سرزمین تب را بر می‌انگیزاند و کرئون پادشاه تصمیم می‌گیرد که آنتیگونه را به خاطر زیرپا گذاشتن اخلاقیات در غاری زنده به گور کند.

پیشگویی نابینایی در سرزمین تب به کرئون هشدار می‌دهد که خدایان از رفتار او ناخشنودند و به خاطر اشتباهش فرزندش را از دست خواهد داد، ریش سفیدان از این سخنان به وحشت می‌افتند و از کرئون می‌خواهند تا آنتیگونه را آزاد کرده و پولونیکس را به خاک سپارد، کرئون سرانجام می‌پذیرد.

اما  زمانی که کرئون در حال صادر کردن فرمان آزادی آنتیگونه است، آنتیگونه  خود را به دار آویخته است و نامزد وی که فرزند کرئون است بسیار اندوهگین شده و خود را می‌کشد و همسرش نیز به خاطر از دست دادن فرزندش خود را می‌کشد، کرئون توانست تاج و تخت خود را حفظ نماید اما  همسر و فرزندان  خود را از دست داد.

کارگردان نمایش آنتیگونه که دارای مدرک کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر بوده و 18 سال است که در عرصه تئاتر بوده  و کارگردان نزدیک به 22 تئاتر بوده است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مریوان با اشاره به اینکه این نمایش برداشت آزاد از متون کلاسیک بوده که در قرن پنجم میلادی در یونان باستان نوشته شده است اظهار کرد: موضوع و محور نمایش آنتیگونه بر سر جنگ قدرت است که در طول تاریخ جوامع بشری همواره وجود داشته و همیشه نیز باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه تئاتر اصولا ارتباط تنگاتنگ و زنده با رویدادهای هر جامعه‌ای دارد گفت: موضوع نمایش آنتیگونه موضوعی است که به لحاظ اجتماعی، سیاسی و حتی روابط بین فردی همیشه در جوامع جریان دارد و وقتی بحرانی به وجود می آید هرکس سعی دارد تقصیر را بر گردن دیگری بگذارد و دیگری را گناهکار جلوه دهد.

عبدالرحیم‌زاده افزود: عدم قبول مسئولیت در شرایط بحرانی سبب می‌شود که بحران‌ها هیچ وقت حل نشوند و این موضوعی است که همیشه جریان داشته و هیچ کس خود را در قبال بحران به وجود آمده مسئول نمی‌داند.

وی درباره نمایش آنتیگونه گفت: این کار به معنای متعارف کار خیابانی نیست بلکه به سبک تئاتر محیطی بوده که به لحاظ شیوه بازی تئاتری بصری و فیزیکال است و بیشتر بر روی توانمندی‌های تصویر در تئاتر و توانمندی های بدنی  بازیگر تکیه دارد.

کارگردان نمایش آنتیگونه تصریح کرد: در این نمایش سعی شده است که نوع کار متفاوت بوده و یک تئاتر مدرن را به نمایش درآوریم.

وی در تشریح تئاتر خیابانی گفت: اصولا تعاریفی که در ایران از تئاتر خیابانی رایج است اشتباه بوده  به دلیل اینکه شاخه‌ای قدرتمند در دنیا وجود دارد که اصطلاحاً به آن تئاتر بیرونی گفته می‌شود که در واقع به تئاترهایی اطلاق می‌شود که خارج از سالن های مرسوم تئاتر اجرا می‌شود.

عبدالرحیم زاده با بیان این که  تئاتر بیرونی اشکال و شیوه های مختلفی دارد که تئاتر خیابانی یکی از آن شیوه‌ها است تصریح کرد: نمایش آنتیگونه که در نهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان آن را به نمایش گذاشتیم با تعاریف درست آن در جهان تئاتر خیابانی نیست بلکه تئاتر میدانی بوده که شیوه‌ای دیگر از تئاتر بیرونی است.

وی با پیشنهاد این که بهتر است نام جشنواره تغییر یابد گفت: تئاترهایی که به این شکل در ایران وجود دارد خیابانی نیست بلکه میدانی است چرا که تئاتر خیابانی به معنای دقیق و درست تئاتری است که در لحظه اتفاق می‌افتد و بلافاصله به اجرا در می‌آید که معمولاً کارکرد و اهداف سیاسی داشته و یک نوع تئاتر اعتراضی به شمار می‌رود.

کارگردان نمایش آنتیگونه افزود:  تئاتر خیابانی در اصل موضوعی اجتماعی نیاز دارد که به شکل سریع بیان شده و عبور کند و معمولاً در تئاتر خیابانی عنصری به نام بازبینی و مجوز و جشنواره در هیچ جای دنیا وجود ندارد چرا که اصولا تئاتری نیست که در قراردادهای مرسوم جای داشته و قابل بازبینی باشد.

وی علت گرایش خود به اجرای نمایش آنتیگونه را ایجاد تنوع این تنوع عنوان کرد و تاکید کرد: مخاطب باید بداند اشکال دیگری نیز در تئاتر بیرونی وجود دارد که از جذابیت خاص خود برخوردار است.

عبدالرحیم‌زاده گفت: برای اجرای نمایش آنتیگونه یک سال و نیم تمرین کرده و با 3 بازیگر و 6 عوامل اجرایی اردیبهشت ماه در بوکان به مدت 14 روز اجرای عمومی داشتیم و پس از فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی تصمیم گرفتیم که در آن شرکت کنیم.

وی با ابراز خرسندی از حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان تصریح کرد: من تنها به یک دلیل عمده از طرفداران پروپاقرص جشنواره مریوان هستم  و آن نیز تماشاگران آن هستند که نه تنها در ایران بلکه در دنیا چنین تماشاگران مشتاقی کم نظیر و نمونه است.

کارگردان نمایش آنتیگونه گفت: اگر غایت تئاتر تماشاگر و ارتباط برقرار کردن با آن باشد مریوان می‌تواند جوابگوی آن باشد و من به عشق تماشاگر مریوان در جشنواره حضور پیدا کردم.

وی درباره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تاکید کرد: من حس می‌کنم جشنواره در حال حرکت به سمت تکرار است و جنس آثار تکراری شده که باید سعی شود به سمت فضای متنوع رفته و انواع جدید تئاتر بیرونی در جشنواره حضور پیدا کنند.

عبدالرحیم‌زاده گفت: متاسفانه نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی با تاخیر برگزار شد و سرمای هوا و بارندگی سبب ریزش تماشاگر شد.

وی از اصحاب رسانه خواستار همکاری بیش از پیش در پوشش اخبار تئاتر شد و خاطرنشان کرد: تئاتر زنده است اما پس از اجرا می‌میرد و زنده بودن تئاتر در خبر می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon