کمیته حفظ آثار و میراث فرهنگی در نظام مهندسی اردبیل ایجاد شد

کمیته حفظ آثار و میراث فرهنگی در نظام مهندسی اردبیل ایجاد شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل از ایجاد کمیته تخصصی حفظ آثار و میراث فرهنگی با هدف حفظ سیمای بافت سنتی و تاریخی استان خبر داد.

فرید صالحی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم دراردبیل، اظهار کرد: اردبیل به لحاظ اینکه خواستگاه تشیع بوده و دارای سابقه تاریخی طولانی است جزو شهرهای با اهمیت محسوب می شود و باید ویژگی‌های تاریخی و معماری آن حفظ شود.

وی توجه به میراث فرهنگی را از دغدغه های اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان دانست و بیان کرد: تلاش برای حفظ بافت سنتی سیمای شهرها همان زنده کردن هویت ملی و مذهبی ماست و باید همزمان با رشد و توسعه شهری به این موضوع توجه کرد.

صالحی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل با تحقیقاتی که انجام داده است به این نتیجه رسید که با ایجاد کمیته ای با عنوان حفظ میراث فرهنگی می تواند بازوی کمکی مسئولین مربطه در این باره باشد و از نابودی بافت سنتی شهرها جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه این کمیته از سه ماه گذشته کار خود را به صورت جدی آغاز کرده است، عنوان کرد: تاکنون تشکیل و اقدامات این کمیته با استقبال مسئولان استان از جمله نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اردبیل و مسئولان قضایی مواجه شده است و عضو افتخاری این کمیته هستند و تلاش می شود در آینده به شکل انجمن مردم نهاد با عزم ملی بافت تاریخی منطقه حفظ و نگهداری شود.

صالحی با بیان اینکه کمتیه حفظ آثار و میراث فرهنگی سازمان نظام مهندسی استان به شکل زیر کمیته با نظارت مهندسان در تمام مناطق استان بویژه در شهرهایی با بافت تاریخی در حال شکل گیری است افزود: سعی می شود نتایج بررسی ها و اقدامات صورت یافته در این کمیته به سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور نیز منعکس تا در چارچوب قوانین 22 گانه نظام مهندسی تعریف شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل تصریح کرد: در صورت تعریف شدن چارچوب های قانونی مصوبات کمیته را می توان در کنترل مضاعف و بررسی نقشه و صدور پروانه اعمال کرد و حتی برای مهندسان از جمله دوره های آموزشی اجباری برای ارتقاء پایه در نظر گرفت.

مسیرهای عزاداری محلات شش گانه اردبیل احیا می شود

صالحی احیاء مسیرهای عزاداری محلات شش گانه و حفظ خانه های تاریخی و بافت سنتی شهر اردبیل را با همکاری شهرداری و اداره کل راه شهرسازی و میراث فرهنگی از برنامه های اصلی این کمیته در سازمان نظام مهندسی عنوان کرد و افزود: محلات شش گانه اردبیل از دیرباز آداب و رسوم خاصی را در ماه محرم دارند و عزاداران در مسیرهای خاص و تعیین شده عزاداری می کنند که احیاء این بافت به شکل گذشته می تواند نقش موثری در ترویج ارزش های معنوی ایفا کند.

وی افزود: در سطح اردبیل ساختمان ها و مکان هایی وجود دارد که با وجود فرسودگی به دلیل کاربردهای خاص و هویت معماری و تاریخی، ارزش مادی و معنوی بسیاری دارند که می توان با هماهنگی و همکاری سازمان های ذیربط و توافق مالک ها نسبت به پایدار نمودن و مقاوم سازی آنها اقدام کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل اظهار کرد: خانه تاریخی اسماعیل بیگ از جمله مکان های با ارزش است که کمیته حفظ آثار و میراث این سازمان به طور جدی به احیاء آن و ثبت به عنوان خانه مشروطه تاکید دارد و در جلساتی  که با مسئولان ارشد اداری و قضایی استان برگزار شده مقرر است ساختمان مربوطه با رعایت چارچوب های قانونی احیاء شود.

صالحی تصریح کرد: بهره مند ساختن مردم از آرامش از اصول اصلی سازمان نظام منهدسی ساختمانی است و اگر همزمان با توسعه شهرها و مدرن سازی ساختمان ها به تدریج حس آرامش از فضای شهری کاسته می شود می توان با اتخاذ سیاست های اثرگذار و با حفظ سیمای سنتی فضای آرامش را به شهر و شهروندان بازگرداند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon