جامعه‌ای سالخورده و بحرانی به نام پیری؛ تبعات اجرای سیاست‌های نادرست جمعیتی در کشور

جامعه‌ای سالخورده و بحرانی به نام پیری؛ تبعات اجرای سیاست‌های نادرست جمعیتی در کشور

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام و المسلمین محرابی با بیان اینکه افزایش جمعیت در هر کشوری یکی از ابزارهای قدرت آن کشور محسوب می‌شود گفت: متاسفانه ما در حال حاضر با بحران جمعیت مواجه هستیم که در پی آن باید در چند سال آینده شاهد یک کشور سالخورده باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست هم‌اندیش مجمع ناشران انقلاب اسلامی با محوریت بحران جمعیت و ظرفیت نشر کتاب در این رابطه عصر امروز 29 مهرماه باحضور حجت‌الاسلام محرابی کارشناس، حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد. 

حجت‌الاسلام محرابی در ابتدای این نشست با بیان اینکه بحث جمعیت از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و صرفا هم موضوع ایران نیست، گفت: موضوع کنترل جمعیت در کشورهای مختلف از جمله ایران انجام شده و دولت‌ها برنامه‌های متعددی در این زمینه انجام دادند. به عنوان نمونه ترکیه برنامه‌هایی برای کنترل جمعیت کردها و علویون طی سال‌های اخیر داشته و یا در آمریکا نیز پروژه‌ای برای کنترل جمعیت در دنیا ارائه و انجام شده است.

محرابی افزود: نرخ فعلی رشد جمعیت ایران جزو کمترین نرخ‌ها در دنیاست و ما با این رویه در سال‌های آینده با رشد منفی مواجه خواهیم بود بررسی‌ها نشان داده که در کشور در منطقه شیعه‌نشین رشد جمعیت کاهش و استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی جزو استانهایی با رشد منفی جمعیت همراه بوده‌اند.  

حجت‌الاسلام محرابی در ادامه با بیان اینکه اتفاق نامبارکی که طی سالهای اخیر در کشور رخ داد کاهش ازدواج است گفت: ما در دنیا از نظر رشد جمعیت در رتبه 140 قرار داریم و بسیاری از کشورها مانند اسرائیل و حتی کشورهای اسلامی منطقه از ما جلوتر هستند. در کنار کاهش جمعیت ما با کاهش ازدواج نیز مواجه هستیم. در حال حاضر در کشور 23.8 میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند که از این تعداد 11.2 میلیون جوان ازدواج نکردند که مطمئنا از این میزان تعداد از آنها دارند کم کم از سن ازدواج می‌گذرند. با این رویه ما حداقل در 5 سال آینده نیازمند 3 میلیون ازدواج در سال هستیم تا به وضعیت ثبات جمعیت و اخلاق در کشور دست یابیم. 

وی با بیان اینکه رویکردی انقلابی برای حل این بحران باید در نظر بگیریم یادآور شد: کاهش جمعیت مشکلات زیادی را برای کشور در پی خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به مسئله موقعیت استراتژیک کشور اشاره کرد ما در آینده نه چندان دور بودجه کشور را باید خرج عظیمی از افراد سالمند جامعه کنیم چون هزینه‌های افراد پیر  سه برابر افراد جوان است در حال حاضر ژاپن و فنلاند دو کشور در صدر در خصوص کاهش رشد جمعیت و داشتن افراد سالخورده هستند. ایران نیز با این رویه کشور سوم خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این باجمعیت سالخورده نمی‌توان کشور را اداره کرد. نیروی انسانی یکی از ابزارهای قدرت کشورها محسوب می‌شود به عنوان نمونه چین و هند با دارا بودن همین قدرت دارند کم‌کم توسعه می‌یابند حال پرسش این است که چرا و چطور کاهش جمعیت برای کشور اتفاق افتاد. طبق مطالعات انجام شده بانک جهانی در سال‌های حدود 67 تا 71 دو وام 150 میلیون دلاری به عنوان کمک بلاعوض برای کنترل جمعیت به ایران داد علاوه بر این شبکه بزرگ نیرو نیز برای امر کاهش جمعیت آموزش داده شد. شبکه‌ای که 330 هزار عضو دارد و حتی در دورترین روستاهای کشور نیز فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام محرابی به راهکارهای حل این مشکل اشاره کرد و گفت: مهمترین مسئله در حل این بحران گره گشایی ذهنی جوانان ماست. حوزه نشر کشور یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در این زمینه خوب عمل کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سقای بی‌ریا دیگر سخنران این نشسست بود.

وی با بیان اینکه هرم خلق موجودات ابتدا زیاد است اما حوادث منجر به کمتر شدن آن می‌شود گفت: هرم طبیعی یک جامعه باید به گونه‌ای باشد که افراد جوان جایگزین افراد پیرتر شوند. اگر این جایگزینی رخ ندهد بیماری خطرناکی برای جامعه اتفاق خواهد افتاد ما در حال حاضر در پنجره جمعیتی هستیم به عبارت دیگر 70 درصد جمعیت کشورمان در سن بلوغ و کار هستند، 10 درصد بالای 60 سال و 20 درصد نیز در سنین نوجوانی هستند. اگر در سالهای آتی جایگزینی به صورت صحیح صورت نگیرد و موالید جایگزین این تعداد افراد جامعه نشوند تعداد جوانان آینده کشور کاهش می‌یابد. 

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا ادامه داد: ما در سال 65 باافزایش در نرخ رشد مواجه بودیم در این سال در ازای هر مادر 6.5 کودک بود که در آن زمان این تعداد برای مسئولان و آینده کشور یک نوع خطر محسوب می‌شد بنابر این براساس تصمیمات اتخاذ شده مبنا را برای هر مادر 4.5 کودک در نظر گرفتیم این در حالی بود که در سال 72 با سقوط نرخ رشد مواجه بودیم که این میزان حتی در کشورهای همسایه نیز دیده نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه این کاهش جمعیت با یک نوع برنامه و نقشه انجام شده است، یادآور شد: ما فکر می‌کنیم نقشه‌ای در کار نبوده اما این خواب و خیال است در سایت رسمی مرکز آمار ایران درج شده بود که هدف از اجرای برنامه جمعیتی رسیدن به رشد جمعیتی برابر صفر است در حالی که برنامه مصوب مجلس شورای اسلامی بر این بود که برای هر مادر 4.5 نوزاد در نظر گرفته شود اگر عمیق‌تر به فکر‌های پشت این اقدامات بیندیشیم، به قول رهبر معظم انقلاب مشتی چدنی در دستکش مخملی قرار دارد.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا افزود: آمریکا از سال 1940 به این نتیجه رسید که افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه تهدیدی برای کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند آمریکاست در نتیجه برنامه جمعیت را در دست گرفت تا براساس آن تعداد جمعیت در کشورهای در حال توسعه کمتر شود. از جمله برنامه‌های اتخاذ شده از این کار می‌تواند به افزایش نرخ مرگ و میر از طریق مختلف مانند جنگ و...، افزایش مهاجرت نخبگان کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته و کاهش نرخ باروری اشاره کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل