سینمای موج نو، نقاشی معاصر و طنز سیاسی در شماره جدید ماهنامه «عصر اندیشه»

سینمای موج نو، نقاشی معاصر و طنز سیاسی در شماره جدید ماهنامه «عصر اندیشه»

خبرگزاری تسنیم: دومین شماره ماهنامه «عصر اندیشه» به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد در ۱۳۴ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گفت‌وگوی سعید مستغاثی با عباس شباویز، مدیر عامل آریانا فیلم و از پیشروان موج نو و پرونده تبارشناسی تاریخی با عنوان «فراماسون خوب، فراماسون بد/ چنین گفت هارون یحیی» از مطالب بخش «تاریخ سری» این نشریه است. شباویز در این گفتگوی تاریخی که متن آن برای اولین بار منتشر شده، از دخالت‌های ساواک در عرصه سینما و اینکه چگونه فائقه آتیشن (گوگوش) و بهروز وثوقی توسط دربار به یک زوج هنری تبدیل شدند، سخن می‌گویند. هارون یحیی، مورخ ترک و مسلمان سنی‌مذهب و یکی از بزرگ‌ترین منتقدان فراماسونری در ماه‌های اخیر با تغییر موضع شگفت‌انگیزی، رسما ماسون شد و به مقام استاد اعظمی رسید و «عصر اندیشه» برای نخستین بار به تحلیل این دگرگدیسی می‌پردازد.

همچنین حجةالاسلام علی شیرازی و استاد محمد خرمشاهی از میهمانان «کلوپ نویسندگان» شماره دوم این ماهنامه  هستند. علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران ناگفته‌های تقریض‌های رهبر انقلاب بر آثار «ادبیات مقاومت» را روایت کرده است و برای اولین‌بار با استاد خرمشاهی، طنزپرداز مجله‌های «توفیق» و «گل آقا» درباره ماجرای عضویت شاه در «حزب خران» و «سرقت‌های ادبی هادی خرسندی» گفت‌وگو شده است.

سردبیر «عصر اندیشه» در سرمقاله شماره دوم خود با تیتر «چریک‌های کافه‌نشین، چریک‌های پشیمان» به بررسی جریان‌های ضدجنگ می‌پردازد و رویکردهای دو جریان ادبی و سیاسی فعال در این حوزه را نقد می‌کند. پیام فضلی‌نژاد در این سرمقاله خاطره‌ای از حضور «عباس کیارستمی» در هفته‌نامه «کیهان هوایی» را نقل کرده است؛ جلسه‌ای با حضور محمد آقازاده، حسن شایانفر و... که کیارستمی در آن نقدهای خود به مذهب را صریحاً بیان می‌کند.

پرونده بخش «جهان علوم انسانی» این ماهنامه  به موضوع «یک یازده سپتامبر برای علوم انسانی؟» و جنجالی که نیکلاس کریستف نویسنده نیویورک تایمز در ماه گذشته به پا کرد، اختصاص دارد. «سایه مرگ بر سر علم»، «زلزله آکادمیک پس از رکود اقتصادی»، «هراس از انزوا»، «آفریقا به علوم انسانی نیاز ندارد!»، «ورشکستگی اقتصادی علوم انسانی؟»، «معناآفرینی: نقطه تقاطع هنر و تکنولوژی (گفت‌وگویی است با رئیس کالج واشنگتن درباره ضرورت مطالعه علوم انسانی)» از مقالات و گفتگوهای این پرونده ویژه است.

«عصر اندیشه» در بخش کتاب نقد به موضوع «حقوق بشر؛ پروژه یا پروسه؟» به قلم «حسام‌الدین برومند» با محوریت گزارش اخیر احمد شهید پرداخته و در پرونده ویژه «عدالت» به گفت‌وگو با دکتر عباس گوهری در خصوص «عدالت و اعتدال» نشسته است. در این پرونده استاد سیدمحمد میرباقری مقاله «احیای تئوری عدالت» را ارائه داده و دکتر محمد آقابیگی درباره «عدالت و توسعه قربانی مدرنیزاسیون» نوشته است.

«نقاشی به مثابه امر قدسی» ویژه‌نامه بخش «هنرنامه» دومین شماره «عصر اندیشه» است که به «جعفر پتگر: نقاش ملی ایران» اختصاص دارد و به کوشش پیام فضلی‌نژاد و مریم هوشمند منتشر شد. «رسالت هنرمند و رسالات هنرها (گفت‌وگو با جعفر پتگر)»، «هنر غرب کاملا به بن‌بست رسیده است (سخنرانی سال 1360 پتگر در موزه‌ی هنرهای معاصر)»، «نقطه پرگار» (خاطرات منتشرنشده جعفر پتگر)»، فصلی از کتاب منتشرنشده «مرزهای هنر و انسان»، «نقاشی ایرانی یا نقاش ایرانی» نوشته صادق جمالی از مطالب این پرونده هستند. علیرضا محمودی ایرانمهر با مقاله «ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه؟ (مقدمه‌ای بر فرایندهای ساخت معنا در زبان ادبی)» و کیوان امجدیان با مطلب «کارکرد تکنیک‌های سینمایی در جهان داستان» در بخش هنرنامه «عصر اندیشه» حضور دارند. دغدغه‌های فرهنگی این شماره را «محسن حدادی» درباره طرفداران سایت‌های زرد در ایران نوشته و از «نیما افشار نادری» نیز مطلبی «در ستایش خواندن» چاپ شده است. «انسان‌شناسی لیبرال در ادبیات انگلیسی» یکی از موضوعات دیگری است که این ماهنامه به آن پرداخته و دکتر شهریار زرشناس پیرامون «آموزه‌های یک بازرگان مدرن انگلیسی (دانیل دفو: آغازگر رمان نئوکلاسیک در عالم غرب)» به بحث می‌پردازد و علی اکبر جناب‌زاده نیز موضوع « امپریالیسم زبانی؟» (روش‌شناسی ادوارد سعید در تحلیل گفتمان رابینسون کروزو) را واکاوی کرده است.

«عصر اندیشه» شامل پنج فصل «تاریخ سری (گفت‌وگو با تاریخ، تبارشناسی تاریخی)»، «فستیوال مولف (کلوپ نویسندگان)»، «جهان علوم انسانی (تأملات جهانی، شطرنج اندیشه‌ها، نظریه‌پردازان چه می‌گویند، مقولات جدید، کتابخانه)»، «کتاب نقد (بررسی‌های انتقادی)» و «هنرنامه (مکاتب هنری، پژوهش‌های نظری، تکنیک‌های نویسندگی، ادبیات، دغدغه‌های فرهنگی، راهنمای فرهنگ)» است.

شهیار زرشناس، عباس سلیمی نمین، سعید مستغاثی، جعفر درونه و روح‌الامین سعیدی از اعضاء شورای مشاوران ماهنامه «عصر اندیشه» هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon