تعیین تکلیف مسئولیت‌ها ویژگی بارز اصلاح قانون نظام مهندسی/تذکرات لازم درباره گودبرداری مترو حقانی را داده‌ایم

تعیین تکلیف مسئولیت‌ها ویژگی بارز اصلاح قانون نظام مهندسی/تذکرات لازم درباره گودبرداری مترو حقانی را داده‌ایم

خبرگزاری تسنیم: مدیر کل مقررات ملی ساختمان با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های بارز اصلاح قانون نظام مهندسی تعیین تکلیف مسئولیت‌ها در حوزه ساخت و ساز است،گفت: تذکرات لازم درباره گودبرداری مترو حقانی را به شهرداری داده‌ایم.

غلامرضا هوایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در اصلاح قانون نظام مهندسی به آن پرداخته شده و در حال انجام است، بحث مسئولیت‌پذیری است. به عبارت دیگر ما یک نظام مهندس مسئول یا اینکه فرد مسئول داشته باشیم که حقیقی یا حقوقی باشد و ارتباط این فرد (مهندس) با سازمان بالادستی چگونه باشد.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری چه وظیفه ای دارد و وزن مسئولیت این مجموعه در چه حدی است از جمله مسائلی است که روی آن بحث می‌شود. به عبارتی نظام ساخت‌و سازی را به‌عنوان قانون می‌نویسیم و به مجلس تقدیم.

 وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی در حوزه مهندسی ساخت و ساز این است که اگر اتفاقی روی دهد مسئولیت‌ها خیلی شفاف و آشکار نیست و پاسخگو هم در این نظام وجود دارد. بنابراین شهرداری حدی از مسئولیت و مهندس ناظر نیز حدی از مسئولیت را می‌پذیرد و معلوم نیست چه  اتفاقی برای صفر و 100 کار می‌افتد.

مدیر کل مقررات ملی ساختمان در واکنش به این موضوع که مدت‌هاست  بحث گودبرداری‌های غیراصولی را در کشور داریم که کسی مسئولیت نظارت بر آن را به عهده نمی‌گیرد، گفت:‌ این‌که می‌گویند شهرداری مسئول نیستم حتما شوخی است. شهرداری مسئول است یعنی بر اساس قوانین ساخت و ساز این مجموعه مسئول است. شهرداری پروانه ساختمانی و پایان کار می‌دهد و اینها نشان می‌دهد که شهرداری -در حوزه ساخت و ساز- مسئول است.

هوایی افزود: اما به هر دلیلی آنها برداشت‌هایی دارند و از یک سری حاشیه‌های ماد قانون و آئین‌نامه می‌گویند به این دلیل مهندس ناظر مسئول اصلی کار است. نمی‌گوییم مهندس ناظر مسئول نیست اما مسئولیت مانند شهرداری مسئولیت صفر تا صدی عام نیست. بسیاری از جاها اتفاقاتی که روی می‌دهد در ید مهندس ناظر نیست.

وی تصریح کرد: در بحث فنی تخصصی کیفیتی می‌توان مسئولیت را به عهده مهندس ناظر گذاشت، در صورتیکه فرآیند ساخت و ساز و تخلفاتی که در این بخش اتفاق می‌افتد غیر از مسائل فنی و کیفی ساختمان مانند کنترل مصالح یا مهندسی ساختمان است. مسائل دیگری است به‌طوریکه مربوط به نوشته‌های درون پروانه است. تلاش می‌کنیم با همکاری و مشاکرت با بخش‌های خصوصی و سازمان‌ها داریم این موضوع را شفاف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادات این است که از صفر از 100 مهندسی را برای ساختمان تعیین کنیم و وقتی شهرداری پروانه صادر می‌کند همه مسئولیت‌ها با این مهندس باشد.

مدیر کل مقررات ملی ساختمان با بیان این‌که کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ترکیه این کار را انجام داده‌اند، اظهار کرد: باید این‌که گفته می شود "سازمان نظام مهندسی مسئول است" اصلا شود. این سازمان در حوزه کیفیت یک کار نظارت فرآیند دارد نه این‌که یک سری اعضای هیات مدیره که برای کار خاصی تعیین شده‌اند مسئول مثلا گودبردای یک ساختمان خراب است.

هوایی با تاکید بر این‌که مسئولیت شهرداری باید شفاف شود، بیان کرد:‌ نباید اجازه بدهیم شهرداری هر وقت دلش خواست طبقات ساختمان را کم و زیاد کند یا این‌که هر جایی ساختمان بساز و یا این‌که به هر شرایطی پایان کار بدهد.

وی در پاسخ به این پرسش که موضع وزارت راه و شهرسازی در خصوص برخی گودبرداری‌ها مانند مترو حقانی که سازمان‌های نظام مهندسی استان تهران به دلیل خطرات آن مدت‌هاست پیگیر رفع خطرات ناشی از آن است، چیست، گفت: به هر دلیلی یک سری ساخت‌و سازها که در آنها خطر وجود دارد یا احتمال خطر دارند یا این‌که  فکر می‌کردیم نگرانی‌ها برای آنها وجود دارد به شکل موردی هم در کنترل‌ها و نظارت‌ عالیه تذکر می‌دهیم.

 وی ادامه داد:‌در موارد اینچنینی تذکر می‌دهیم و می‌گوییم پروژه را کنترل کنند یا به این نتیجه می‌رسند که پروژه مشکل دارد و اصلاح می‌کنند یا ما به این نتیجه می‌رسیم که تخلف صورت گرفته و با آنها برخورد می شود.

مدیر کل مقررات ملی ساختمان بیشتر کنترل‌ها تصادفی و رندومی است، بیان کرد: اشکال کار این است که شهرداری‌ها خیلی به این اخطارها توجه نکرده‌اند و در مجموع آنها درگیر پروسه‌ غلطی بوده‌اند که وجود داشته است.

هوایی تاکید کرد: چالشی که در این حوزه داریم نحوه تعاملات وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان ناظر عالیه ساخت‌و‌ساز با شهرداری‌هاست که مسئولیت‌پذیری شهرداری باید در قبال ناظر عالیه کشور داشته باشد در حال حاضر ندارد.

وی با اشاره به این‌که بازدید رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران از گودبرداری مترو حقانی ایده خوبی است، گفت: نظام مهندسی می‌تواند همیشه برود پروژه‌ها را بازدی کند و اشکالی هم ندارد. یک بخش دیگری از کار این است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظر عالیه نمی‌تواند وظایفش را به‌طور احسن انجام دهد. با توجه به ضعف‌های مسئولیت‌ پذیری و همچنین چاتلش‌های دیگری که در قانون است آنها -شهرداری- پاسخ‌ها و کنترل‌های قانع‌کننده بر ساختمان ندارند.

 وی با بیان این‌که این مسئله به این معنا نیست که همه چیز خراب است، اظهار کرد: گاهی گودبرداری‌هایی صورت می‌گیرد که تلفاتی را به دنبال دارد و اوضاع را خراب می‌کند، این فرآیند باید اصلاح شود. شهرداری باید به مسئولیت خودش کاملا آگاه باشد و مسئولیت پذیر و پاسخگو باشد.

به گفته وی، در این صورت نظارت عالیه خیلی درست می‌تواند به وظایف خودش عمل کند و اگر تخلفی در جایی رخ داد بخش‌های بازرسی و قضایی کشور بتوانند با آن برخورد کنند.

مدیر کل مقررات ملی ساختمان با بیان این‌که متاسفانه کسانی که در حوزه ساختمان مرتکب جرم می‌شوند هیچ تعریف در بخش‌های قانونی برای آن نیست، یادآور شد: متاسفانه قاضی نمی‌تواند حکم خوبی را  از نظر کیفری و حقوقی صادر  کند.

هوایی با بیان این‌که این تخلفات قانون خاص و ویژه می‌خواهد، گفت: در قانون نظام ساخت و ساز باید این موارد را مشخص کنیم تا کسی که در بخش ساختمان تخلف می‌کنند کیفرش را ببیند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه