۹۶ هزار هکتار از باغات و مزارع کرمان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شد

96 هزار هکتار از باغات و مزارع کرمان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، گفت: در حال حاضر ۹۶ هزار هکتار از باغات و مزارع استان کرمان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، عباس سعیدی عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیش از 800 هزار هکتار از مساحت استان زیرکشت محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: تاکنون 96هزار هکتار از باغات و مزارع این استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان یکی از ‌استان‌هایی است که مسئله کمبود آب آن به یک بحران تبدیل شده است، تصریح کرد: برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی منجر به ایجاد این بحران شده است.

سعیدی از اعطای تسهیلات به بهره‌برداران بخش کشاورزی به منظور اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار خبر داد و گفت: 85 درصد از هزینه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به شکل رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، افزود: 15 درصد مابقی هزینه این طرح نیز به شکل تسهیلات بلندمدت و کم بهره به کشاورزان واگذار می‌شود.

سعیدی با بیان اینکه در زمینه تامین اعتبارات اجرای این سیستم‌ها مشکلی وجود ندارد، گفت: کشاورزان می‌توانند به منظور اجرای سیستم‌های آبیاری نوین به مراکز خدمات سازمان جهادکشاورزی در مناطق و شهرستان‌های مختلف مراجعه و نام‌نویسی کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان گفت: بعد از انجام آزمایشات آب و خاک و طراحی سیستم‌های آبیاری، قرارداد اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار با شرکت‌های طرف قرارداد جهاد کشاورزی منعقد می‌شود.

وی اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار را در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: با اجرای این سیستم‌ حدود 40 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

سعیدی بیان کرد: سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار علاوه بر صرفه‌جویی در آب عملکرد محصولات کشاورزی را نیز در واحد سطح بالا می‌برند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: اجرای سیستم‌های تحت فشار به ازای هر هکتار در باغات استان کرمان به طور متوسط هشت میلیون تومان و به ازای هر هکتار در مزارع 4.5 تا پنج میلیون تومان هزینه در بردارد.

وی با اشاره به اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی، تصریح کرد: کشاورزان به منظور اجرای صحیح این طرح با ماموران سرشماری همکاری کنند.

سعیدی، وجود آمار در کشاورزی را به منظور برنامه‌ریزی‌های اصولی مهم دانست و اظهار کرد: ارائه اطلاعات صحیح توسط کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی به ماموران سرشماری به نفع کشاورزان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از کشاورزان خواست حدود 20 دقیقه از وقت خود را در اختیار ماموران سرشماری عمومی کشاورزی قرار دهند و خاطرنشان کرد: کشاورزان با ارائه اطلاعات صحیح سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان را  در ارائه خدمات و جذب اعتبارات یاری کنند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon