رویترز: تبلیغات آمریکا برای جلوگیری از پیوستن افراد به داعش بی‌تاثیر است

رویترز: تبلیغات آمریکا برای جلوگیری از پیوستن افراد به داعش بی‌تاثیر است

خبرگزاری تسنیم: وزارت امور خارجه آمریکا برای ممانعت افراد از پیوستن به داعش برنامه‌های تبلیغاتی را ایجاد کرده که از دیدگاه رسانه‌ها در مقایسه با برنامه‌های تبلیغاتی داعش برای جذب افراد بسیار ضعیف است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا در حال تولید برنامه‌های تبلیغاتی است که بر اساس آن شهروندان آمریکایی و دیگر افراد را ترغیب کند تا از پیوستن به گروه‌های افراطی خودداری کنند. این برنامه‌های تبلیغاتی، اغلب نیش و کنایه دار و سنگین بوده و احتمالا تاثیر مورد انتظار را نخواهد داشت. دلیل این موضوع آن است که وزارت امور خارجه آمریکا نتوانسته درک کند که داعش چگونه نیروهای خود را جذب می‌کند.

این در حالی است که برنامه‌های معرفی گروه داعش حرفه‌ای و جدی بوده به خصوص تبلیغات این گروه از طریق مرکز رسانه‌ای الحیات حرفه ای بوده که هدف آن نیز جذب غیر عرب زبان‌ها است.
به نظر می‌رسد استراتژی داعش در جذب غیر عرب زبان‌ها موثر بوده چون حدود 300 نفر از شهروندان آمریکایی این کشور را برای پیوستن به داعش ترک کرده‌اند. داعش در جذب نیرو از اروپا و دیگر کشورهای عربی نیز بسیار قدرتمندانه عمل کرده است.

برنامه تبلیغاتی وزارت امور خارجه از پیام منفی برای مقابله با تلاش داعش برای جذب نیرو استفاده می‌کند که از جمله فیلم‌های ویدئویی در یوتیوب، فیسبوک، توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی و همچنین نوشته‌هایی بر روی بدنه وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده است. بسیاری از این پیام‌ها در واقع به تمسخر کسانی می‌پردازد که پتانسیل پیوستن به داعش را دارند.

البته "ریچارد استنجل" معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور دیپلماسی عمومی و امور عمومی گفت: ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد جوانانی به دلیل برنامه‌های ما از پیوستن به داعش خودداری کرده‌اند. آنها پیام‌های ما را خوانده و آنها را شنیدند.

وزارت امور خارجه آمریکا اقدام خود در رسانه‌های اجتماعی را "رقابت در فضا" توصیف کرده اما هیچگونه شواهدی وجود ندارد که پیام‌های این وزارت‌خانه کسی را از پیوستن به داعش منصرف کرده است. هزینه برنامه تبلیغاتی وزارت امور خارجه سالانه 5 تا 6.8 میلیون دلار است.

به صورت شگفت‌انگیزی پیام‌های داعش و وزارت امور خارجه با یکدیگر تفاوتی حداقل در عنوان‌ها ندارند. هر دو تاکید دارند که کسانی که به عضویت این گروه در می‌آیند احتمالا زنده نمانند البته وزارت امور خارجه از این موضوع به عنوان یک گزینه وحشتناک یاد می‌کند اما داعش آن را اقدامی مثبت که به شهادت منتهی می‌شود توصیف می‌کند. هر دو گروه تصاویر کلیساهای ویران شده را که توسط داعش نابود شده نشان می‌دهند اما قضاوت متفاوتی درباره آن ارائه می‌کنند. هر دو گروه درباره زندگی غربی صحبت می‌کنند اما داعش تاکید دارد که زندگی غربی از لحاظ معنوی پوچ است. هر دو گروه موافق هستند که در این درگیری مسلمانان در حال کشتار مسلمانان هستند اما از دیدگاه وزارت امور خارجه تمامی مسلمانان یکسان هستند در حالی که داعش معتقد است برخی مدعیان دین و شریعت خداپرست نبوده و کشتار آنها برخلاف دستورهای قرآنی نیست. یکی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که 92 درصد سنی‌های سعودی معتقدند که فعالیت‌های داعش از دیدگاه مذهبی قانونی است.

پیام وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید کسانی که به داعش می‌پیوندند به جهنم می‌روند این در حالی است که داعش می‌گوید کشته شدگان این گروه به بهشت می‌روند و در واقع هر دو برای مرگ تبلیغ می‌کنند اما چه کسی در این رقابت پیروز خواهد شد؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان