فریبکاری معاون پادمانی سابق آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران افشا شد

فریبکاری معاون پادمانی سابق آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران افشا شد

خبرگزاری تسنیم: محقق آمریکایی در مصاحبه‌ای با یک مقام سابق آژانس از تلاش معاون امور پادمانی این نهاد نظارتی سازمان ملل برای نشر اکاذیب درباره برنامه هسته‌ای ایران پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، گرت پورتر، روزنامه‌نگار، تاریخدان و محقق آمریکایی که با انتشار کتاب «بحران ساختگی» به افشای برخی اسرار درباره نقش غرب در فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخته روز سه‌شنبه در یادداشتی جدید در پایگاه خبری «تروت‌آوت» به نقل اظهارات یک مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فریبکاری‌های «اولی هاینونن»، معاون سابق امور پادمانی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

آقای پورتر در این یادداشت در پایگاه «تروت‌اوت» می‌نویسد: «در سال 2008، دولت جورج بوش و یک مقام کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر راهبرد تحریف مواضع ایران درباره اصالت اسناد اطلاعاتی توافق کردند؛ آنها سپس از همیت موضوع برای ایجاد یان روایت رسمی که ایران در مسیر تحقیقات آژانس مانع‌تراشی می‌کند، استفاده کردند.»

این محقق آمریکایی در ادامه به تدوام همین روند در دولت آقای باراک اوباما، رئیس جمهور فعلی آمریکا و اثرات مخرب آن بر مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و می‌نویسد: «همان روایت امروز خط مشی دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای را تشکیل می‌دهد.»

پورتر در ابتدای این یادداشت به اتهامات آمریکا و سایر دیپلمات‌های غربی در این باره که ایران در حال مانع‌تراشی در تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تحقیقات پیشین تهران درباره سلاح‌های هسته‌ای است اشاره کرده و می‌نویسد این اتهام «سالها درون‌مایه‌‌ای آشنا در پوشش رسانه‌های جریان اصلی از روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» بوده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با این حال، موضوع تقریباً مغفول‌مانده این است که چگونه یک فریب آشکار توسط دولت جورج دبلیو بوش و یک مقام مهم در درون آژانس به تولید روایت نادرست امتناع ایران از همکاری با آژانس که از آن برای وضع تحریم علیه ایران استفاده شد، منجر شدند.»

دولت بوش مصم بود ایران را به متوقف کردن برنامه غنی‌سازی این کشور مجبور کند و در همین راستا باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متقاعد می‌کرد که ایران در حال پنهان‌کاری درباره تحقیقات قبلی‌اش درباره سلاح‌های هسته‌ای است.

«محمد البرداعی» مدیر کل اسبق آژانس در آگوست سال 2007 درباره طرحی با ایران برای حل و فصل 6 موضوع که «اداره امور پادمانی آژانس» سالهای قبل مطرح کرده بود مذاکره کرد. آقای پورتر با استناد به اسناد افشا شده «ویکی‌لیکس» نوشته دولت آمریکا از این اقدام البرادعی خشمگین شد و همراه با متحدان اروپایی‌اش به وی هشدار داد که مبرا سازی ایران از اتهاماتش در این 6 موضوع غیرقابل قبول خواهد بود.

در همان زمان «گئورگی شولت» که نماینده وقت آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود نامه‌ای به وزارت خارجه آمریکا می‌نویسد و خواستار آن می‌شود که به دبیر کل آژانس با شدیدترین لحن هشدار داده شود در صورت تلاش برای غیرمقصر نشان دادن ایران درباره فعالیت‌های تسلیحات اتمی، آسیب‌هایی جدی به راوبط آژانس با حامیان مالی این نهاد بین‌المللی وارد خواهد آمد.

آقای پورتر در ادامه می‌نویسد اما آمریکا علاوه بر ابزارهای مالی یک تکیه‌گاه مهم دیگر برای اثرگذاری بر سیاستهای آژانس داشت و آن هم «اولی هاینونن»، رئیس اداره امور پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

یک مقام سابق آژانس درباره «هاینون» می‌گوید زمانی که وی در منطقه خاورمیانه مسئولیت امور پادمانی را از سال 2002 تا 2005 به عهده داشت ارتباط مستقیمی با آقای البرادعی داشت و سیاست‌های وی را دنبال می‌کرد اما همینکه به ریاست اداره امور پادمان‌‌ها رسید، روابط مستقیم با آمریکایی‌ها را آغاز کرد.

به نوشته پورتر، یک سند دیپلماتیک مربوط به ژانویه سال 2008 نشان می‌دهد وقتی آمریکا از اقدام البرادعی برای مختومه اعلام کردن پرونده 6 موضوع مطروحه با ایران خشمگین شد، هاینونن با ابراز ناخشنودی از تصمیم البرادعی به دیپلمات‌های آمریکایی اطمینان خاطر داد. علاوه بر این، سندی دیگر از مکاتبات نماینده ایران در آژانس حاکی از آن است که هاینونن به مقامات آمریکایی اطمینان خاطر داده که قصد دارد علی‌ رغم عدم تمایل البرادعی، تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران را ادامه دهد.

دو سند نشان می‌دهند که هاینونن پس از مذاکرات فشرده با مقامات آمریکا و سایر کشورهای غربی به این نتیجه رسیده که موضع آژانس در قبال برنامه هسته‌ای ایران بایستی این باشد که ایران اعتراف می‌کند که اسناد مربوط به این برنامه واقعی هستند اما ادعا می‌کند که فعالیت‌هایش برای تولید بمب نیست. در اولین سند که مربوط به اواسط فوریه است شاتل، نماینده آمریکا در آژانس می‌نویسد که گام بعدی آژانس باید این باشد که ایران را وادار کند تا تمامی زوایای مربوط به برنامه تسلیحاتی‌اش را افشا کرده و اعتراف کند. این سند، به نوشته پورتر، ظاهراً نشان‌دهنده توافقی است که بین هاینونن و شاتل صورت گرفته تا همین رویکرد دنبال شود.

سند دوم به نقل اظهارات نماینده فرانسه در آژانس در تاریخ 27 مارس سال 2008 می‌پردازد که در نشست نمایندگان کشورهای 1+5 در آژانس، می‌گوید که «ایران برخی از این مطالعات را قبول کرده اما ادعا کرده که آنها برای اهداف غیرتسلیحاتی بوده‌اند.»

طبق تحلیل آقای پورتر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس همین توافقات به عمل آمده در گزارش سالانه خود در ماه مه سال 2008 با لحنی فریبکارانه طوری وانمود کرده که ایران اسناد مناقشه‌انگیز درباره برنامه هسته‌ایش را پذیرفته است. در این گزارش در سال 2008 می‌خوانیم: «ایران مخالفتی با این ندارد که برخی از اطلاعات موجود در این اسناد دقیق هستند اما می‌گوید که رویدادها و فعالیت‌های مطرح شده کاربردهای غیرنظامی یا کاربردهای نظامی غیرهسته‌ای داشته‌اند.»

آنچه در این گزارش فریبکارانه بود این بود که در آن به طور مستقیم گفته نشده بود که اطلاعاتی که ایران با آن مخالفتی نکرده بود «رویدادها و فعالیت‌های» شرح داده شده در آن اسناد را شامل می‌شد. اما این گزارش به گونه‌ای نوشته بود که باعث شود خواننده همین نتیجه را بگیرد.

مقام سابق آژانس می‌گوید هاینونن در جلساتی که با گروه تهیه پیش‌نویس گزارش‌های ایران داشته به صراحت گفته قصد دارد طوری وانمود کند که ایران در حال دروغ گفتن است. وی که خواسته نامش افشا نشود می‌گوید: «وی آشکارا به گروه تهیه گزارش‌ها ایران از راهبردی گفت که قصد دارد در برخی دروغ‌های کوچک از ایران مچ‌گیری کند و در نهایت ایران را وارد تناقضاتی عظیم بکند.»

وی که خود از اعضای همین گروه بوده، به علاوه می‌گوید اعضا که از لحاظ دیدگاه به البرادعی نزدیک بوده‌اند با واژه‌پردازی‌های پیشنهادی هاینونن موافق نبودند و اختلافات زیادی درباره آنچه ایران به ان اعتراف کرده وجود داشته اما در نهایت آنها مجبور بوده‌اند با لحنی که خیلی موافقش نبوده‌اند آن گزارش‌ها را بنویسند.

این مقام سابق آژانس به خاطر می‌آورد که آمریکا در آن زمان موضعی سختگیرانه در برابر البرادعی اتخاذ کرده بود که تهدید به قطع کمک‌های مالی آژانس تنها یکی از آنها بود. 

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان