یورو شکست خورده است/ تحریم‌ها برای دو طرف آسیب زاست

یورو شکست خورده است/ تحریم‌ها برای دو طرف آسیب زاست

خبرگزاری تسنیم: رئیس انستیتو اقتصادی ایفو در آلمان با تاکید بر اینکه یورو شکست خورده و این مسئله روند هماهنگی اروپا را مختل کرده است، تحریم‌ها را سلاحی سیاسی دانست که برای هر دو طرف آسیب زاست.

پروفسور "هانز ورنر سین"، رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی ایفو (Ifo) در آلمان، استاد اقتصاد و امور مالی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و مدیر مرکز مطالعات اقتصادی (CES) است.

این کارشناس برجسته آلمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، به مسئله بحران یورو پرداخته و در پاسخ به این پرسش که این بحران چه عواقبی داشته و آیا پایان یافته است اظهار داشت: این بحران یک جنبه اقتصادی ملموس و یک جنبه مالی دارد. جنبه مالی این بحران مهار شده، اما جنبه اقتصادی حقیقی آن همچنان بدون تغییر موجود است. جنوب اروپا شایستگی رقابت خود را به این دلیل که یورو حبابهای اعتباری تورمی ایجاد کرده است از دست داده است.  حالا باید قیمت ها پایین بیاید تا شایستگی رقابت دوباره ایجاد شود. اما این راهی دشوار و دردناک است.

وی در ادامه درباره راهکار خروج از منطقه یورو و بازگشت به ارز سابق که برخی در آلمان پیشنهاد آن را ارائه می دهند گفت: یورو یک پروژه هماهنگی سیاسی برای اروپا است که آلمان علاقه ویژه و بالایی به آن دارد. به همین دلیل خروج آلمان از منطقه ارز مشترک اروپایی به سختی قابل تصور است.

پروفسور "سین" در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست های صرفه جویانه و ریاضتی مد نظر آلمان برای حل این بحران راهکار خوبی است گفت: هر کشوری باید صرفه جویی کند. کشورهای اروپایی بیش از حد مصرف کرده و بسیار کم سرمایه گذاری می کنند. اما سرمایه گذاری نیاز به پس انداز دارد.

وی در ادامه  گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، درباره تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه و ایران و اینکه آیا چنین اقداماتی راهکار درستی بوده و چه تاثیراتی بر بحران اقتصادی در اروپا دارد گفت: تحریم ها اساسا به هر دو طرف آسیب می رساند و یک سلاح سیاسی محسوب می شود. بهتر است صلح را از طریق تجارت آزاد تقویت کنیم.

این کارشناس برجسته اقتصادی در آلمان در پاسخ به این پرسش که صدر اعظم آلمان بر این عقیده است اگر یورو شکست بخورد اروپا شکست خواهد خورد، نظر شما در این باره چیست گفت: برخی حقایق در این جمله وجود دارد. یورو به شکل بی‌سابقه‌ای شکست خورده و این مسئله روند هماهنگی و یکپارچگی اروپا را مختل کرده است. تداوم رویکردهای سابق خطرات برای هماهنگی اروپایی را بیشتر می کند.

پروفسور "سین"  در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به نظر شما اروپا در پنج سال آینده چگونه به نظر خواهد رسید گفت: احتمالا مانند امروز خواهد بود.

گفتگو: زکیه شریعتمدار تهرانی

انتهای پیام/پ 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت