المیادین: مواضع آمریکا و ترکیه درباره ائتلاف علیه داعش همچنان از هم دور است

المیادین: مواضع آمریکا و ترکیه درباره ائتلاف علیه داعش همچنان از هم دور است

خبرگزاری تسنیم: در حالی که واشنگتن مسئولان ترکیه را برای مشارکت در جنگ علیه گروه تروریستی «داعش» تحت فشار قرار داده است، ترکیه منتظر پیشنهادهای واشنگتن است تا میزان سود و زیان های خود از مشارکت در ائتلاف ضد داعش را بررسی‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المیادین، با وجود اینکه فشارهای واشنگتن بر ترکیه برای پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش همچنان ادامه دارد، اما مواضع دو کشور هنوز از هم دور بوده تا جایی که این سوال مطرح است که محاسبات و معادله‌های حاکم بر مواضع ترکیه چیست؟

در این میان، آمریکا تلاش کرد فاصله بین خود و ترکیه را از بین ببرد اما به نتیجه‌ای نرسید، زیرا مواضع آنکارا و واشنگتن همچنان در خصوص جنگ علیه داعش از یکدیگر فاصله دارد و هریک از دو طرف در قبال این بحران محاسبات و دیدگاه‌های خاص خود  را دارند.

این در حالی است که دولت آمریکا در چند روز گذشته فشار زیادی را بر مسئولان ترکیه وارد آورد و معاون وزیر دفاع آمریکا نیز در گفت وگو با مسئولان بلند پایه ترکیه با لحنی قاطعانه گفت: « نه تنها مشارکت آنکارا در ائتلاف بین المللی علیه داعش به نفع این کشور است بلکه از آنکارا انتظار می‌رود که در این خصوص ایفای نقش کند».وی یادآور شد که واشنگتن ترک‌ها را تحت فشار قرار داد تا نقش متمایزی در ائتلاف مزبور ایفا کنند.

در همین ارتباط یک هفته پیش فرماندهان ارشد نظامی از 22 کشور از جمله ترکیه در واشنگتن گردهم آمدند تا تلاش علیه داعش را منسجم کرده و به دیدگاه‌های مشترکی برسند.

در این نشست اما موضع آشکار آنکارا حاکی از این بود که چیزی تغییر نکرده است و اختلاف با آمریکا همچنان به حال خود باقی است، به این معنی که اختلاف اصلی دو طرف در مورد دیدگاه متفاوت آنکارا و واشنگتن نسبت به جنگ علیه داعش است، زیرا آمریکا بر این باور است که اولویت کنونی، جنگ با داعش است اما در مورد مرحله پس از آن دیدگاه روشنی نداشته و موضع آن مبهم و نامعلوم و در گروی روند روابط واشنگتن با روسیه و ایران است.

در مقابل خواسته ترک‌ها این است که پیش از هر چیز ایجاد منطقه حائل تحقق یابد و پس از آن به موضوع مبارزه با داعش و سرنگونی نظام سوریه پرداخته شود، به اضافه اینکه آنکارا بیم دارد که با مشارکت در ائتلاف بین المللی علیه داعش، وارد جنگ فرسایش شود که نتایج آن مشخص نیست یا اینکه در جریان آن معامله هایی انجام شود که آنکارا در آن سهمی نداشته نباشد.

به عقیده مسئولان ترک، واشنگتن دیدگاه روشنی ندارد به اضافه اینکه سیاست دولت آمریکا به ویژه باراک اوباما این روزها بر مسائل داخلی متمرکز شده است از همین رو واشنگتن نمی‌خواهد هیچ اقدام جدی در مورد مسائل خارجی اتخاذ کند به ویژه اینکه انتخابات این کشور در پیش است و هر گونه اشتباهی می‌تواند  بر انتخابات نتایج بدی داشته باشد.

هرچند آنکارا اکنون به نقش محوری خود در ائتلاف بین المللی علیه داعش آگاه است اما در عین حال بیم دارد که داعش علیه این کشور دست به حمله بزند و دمشق نیز در انتقام از مشارکت آنکارا در جنگ علیه سوریه، کُردها را مورد حمایت قرار دهد.

در این شرایط به نظر می‌رسد که آنکارا در انتظار پیشنهادات آمریکا است تا میزان سود و زیان‌های خود از مشارکت در ائتلاف بین المللی علیه داعش را بسنجد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان