اصلی‌ترین دستاورد مذاکرات هسته‌ای غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست

اصلی‌ترین دستاورد مذاکرات هسته‌ای غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست

خبرگزاری تسنیم: مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: اصلی‌ترین دستاورد مذاکرات هسته‌ای غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور که امروز در مجتمع فرهنگی دانشجویی 13 آبان برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسب درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی، اظهار داشت: زمان طاغوت یکی از کانون‌های مراجعه بچه‌ها مسجد جلیلی بود که مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی در آنجا اقامه نماز می‌کرد و اطلاعیه‌هایی در مسجد قرار داده می‌شد و به همین دلیل آیت‌الله مهدوی کنی توسط رژیم شاهنشاهی دستگیر شد.

وی ادامه داد: یک دفعه من خدمت آیت‌الله مهدوی‌کنی بودم و ایشان به من گفت که فکر کنید من نمی‌دانم شما این جزوه‌های حضرت امام(ره) را در مسجد قرار می‌دهید؟ ولی هر چه مربوط به امام(ره) است، بگذارید.

مدیرمسئول روزنامه کیهان افزود: زمانی شخصی خدمت آیت‌الله مهدوی‌کنی رسید و به او گفت خیلی گرفتاری دارم و از شما می‌خواهم توسل پیدا کنید تا مشکلاتم حل شود، اما ایشان پاسخ داد که بعد از نماز تسبیح بگیرد و 100 بار پهلوی را لعنت و 100 بار روح‌الله خمینی را دعا کند. از اینجا می‌توان فهمید که آیت‌الله مهدوی‌کنی که بوده و امیدوارم خداوند بر درجات آن مرحوم بیفزاید.

شریعتمداری با بیان اینکه انتخاب یک موضوع برای سخنرانی کار ساده‌ای نیست، اما در حد بضاعت یک موضوع را مطرح می‌کنم، گفت: یکی از مسائلی که این روزها با آن روبرو هستیم جنگ تابلوهاست، یعنی تابلوهایی برافراشته می‌شود و کسانی  این تابلوها را در دست می‌گیرند که آنچه روی تابلو نوشته شده با آنچه در شناسنامه آنها ثبت شده، متفاوت است و گاه تفاوت در حد تضاد است.

وی ادامه داد: شاید کسانی فریب این تابلوها را نخورند، اما نمی‌توان امیدوار بود هیچ‌کس فریفته این تابلوها نشود.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در خصوص اسلام آمریکایی، گفت: اسلام آمریکایی که امام‌خمینی(ره) در سال‌های پایانی حیات طیبه خود نظرگاه اصلی ایشان بود و اخیرا نظر حضرت آقا بر خطر و هوشیاری آن تاکید ورزیدند، از این نوع است. اسلام آمریکایی جریان موازی است که همه ویژگی‌های ظاهری جریان اصیل را دارد، اما نکته اصلی که در جریان اصیل است و برای دشمن خطرناک محسوب می‌شود، از جریان اصیل حذف می‌شود. ما امروزه جریانات متفاوتی را در صحنه می‌بینیم که اگر در آن دقت شود، متوجه می‌شویم در تمام این جریانات و تابلوهای متفاوت آنچه از اسلام حذف شده، ظلم‌ستیزی اسلام است.

شریعتمداری ادامه داد: به طور مثال اسلام آمریکایی، نماز، روزه، خمس، حج و زکات دارد، اما ظلم‌ستیزی در آن نیست و مانند سراب است، یعنی سراب آب تشنه را به طرف خود جذب می‌کند، اما چون آب نیست، سیراب نمی‌کند.

وی با اشاره به سفر گریسی به ایران و اظهارات وی در خصوص کشور ایران، گفت: گریسی سفری پنهانی به ایران داشت و مصاحبه‌ای انجام داد؛ مقام معظم رهبری در سخنان خود به او تذکر داد که اظهاراتش شتاب‌زده بوده است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: گریسی می‌گفت "ما اصلا با اسلام در ایران مخالف نیستیم؛ مردم نماز بخوانند و روزه بگیرند و آن قدر تسبیح بگردانند تا نوک انگشتان‌شان و پیشانی‌شان ضخیم شود؛ حرف ما این است که این نگاه‌ها و برخی از نگاه اسلام که به سیاست مربوط می‌شود وارد سامانه حکومتی نشود" همین شکل از برخورد در قالب این جریانات را می‌بینیم، اما امروزه ماجرا به این سادگی نیست.

شریعتمداری با اشاره به تابلوهایی که برای انحراف از اسلام در سر راه مسلمانان قرار دارد، گفت: امروز 3 جریان مدعی اسلام در صحنه حضور دارند؛ یک جریان اسلام ناب محمدی(ص) که انقلاب و جمهوری اسلامی ایران پرچمدار آن است و شاخه‌ای که اخیرا وارد شده یعنی شاخه تکفیری و سلفی‌ها است؛ شاخه دیگری که از گذشته بوده و سابقه طولانی دارد و همیشه در صحنه حضور داشته، اسلام لیبرال‌هاست.

وی اظهار داشت: اسلام لیبرالی آنهایی هستند که به قول حضرت امام(ره) که می‌گفتند ولایتی‌هایی که نه فقط ولایت بلکه صیانت هم ندارند، مانند طیف انجمن حجتیه و سیدصادق شیرازی از این گروه هستند؛ نهایتا این 3 شاخه به هم می‌رسند و همیشه ناکثین و مارقین تحت مدیریت قاسطین قرار می‌گیرند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه به قول امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دو خط بیشتر وجود ندارد، اسلام و غیراسلام، گفت: الان که دشمن در این زمینه شتاب زیادی گرفته و من امروز به نوعی پوشش‌های ظاهرا مطلوب و فریبنده دارند، پرده را کنار بزنند و باید توجه کرد که بی‌تردید همه چیز ما اسلام است و به مجردی که یک گام از این بستر کنار برویم ضربه می‌خوریم، اگر سقوط نکنیم.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه جایگاه ایران در جهان بسیار برجسته است، اظهار داشت: امام‌خمینی(ره) خطاب به آمریکا می‌فرمودند اگر می‌گویید هیچ چیز نشده، پس چرا هیاهو می‌کنیم، پس آنچه امام(ره) وعده دادند تحقق یافته و وظیفه ما حفظ آن است و همه تابلوها برای انحراف از این مسیر ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: تافلر می‌گوید آنچه امام‌خمینی(ره) انجام داده فقط در جهان اسلام نبوده، بلکه دنیای دین‌باوران را برمی‌انگیزد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کتابی در آمریکا چاپ شد که یک نسخه آن هم اکنون در دفتر سیاسی سپاه وجود دارد و نویسنده در این کتاب نوشته وقتی ما می‌گوییم دین از سیاست جداست، عده‌ای تصور می‌کنند دین به مسیر خود و سیاست مسیر خود برود، اما منظور آن است که دین به نفع سیاست خودکشی کند و این واقعیت را خمینی فهمید. نتیجه این است که یکی از وظایف ما حرکت و نشان دادن مسیری است که ائمه اطهار(ع) در آن قدم برداشتند و به مجرد اینکه کسی با این مسیر فاصله بگیرد، فوری شکار می‌شود.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: تزی در شکار میانجی وجود دارد و معتقد است میانجی کسی است که در نظام سابقه داشته باشد تا نظام به او اعتماد کند و مردم حضور او در نظام را درک کرده باشند؛ اینگونه‌ انسان‌ها برای شکار در نسل میانجی آماده‌اند و کسانی که برای میانجی شکار شده‌اند از این طیف هستند.

شریعتمداری تاکید کرد: گفته می‌شود انقلاب اسلامی فرزندان خود را می‌خورد، اما باید گفت در بقیه انقلاب‌ها نسخه انقلاب به دست مردم نیست، اما در انقلاب ایران نسخه انقلاب در اختیار مردم نیز هست و این نکته مهمی است، یعنی وقتی امام(ره) برای انقلاب نداد داد، مردم این ندا را در دل خود آشنا احساس کردند و چون انقلاب در دل مردم آشنا بود و هست انحراف از نسخه اصلی برملا می‌شود.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی فرزندن ناخلف خود را حذف می‌کند، نه اینکه فرزندان خود را بخورد؛ شرایط ما خطیر است، اما به هیچ‌وجه خطرناک نیست، به دلیل اینکه پرچمی را برافراشته‌ایم و همه تیرها به سمت این حرکت می‌رود؛ جرج فریدمن می‌گوید مشکل ما با ایران مسئله هسته‌ای نیست، بلکه ایران نشان داده بدون ارتباط و کمک مالی آمریکا می‌تواند در حال تخاصم با آمریکا بزرگ‌ترین قدرت نظامی  استراتژیک باشد و ملت‌های عرب ما را با خطر روبرو کند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: ما اگر در دنیا نقش‌آفرین نبودیم، عراق، لبنان، حزب‌الله، حماس، سوریه و یمن را نداشتیم.

شریعتمداری اظهار داشت: حالا باید این را بگوییم که تابلوها ر اچگونه می‌توان شناخت. 33 یا 34 فرمول برای شناخت تابلوها وجود دارد که ما در حال تدوین آن هستیم. 3 فرمول برای شناخت تابلوها می‌گویم؛ هر زمان دیدید که جریان ناهمگن با هم ائتلاف کردند، به تابلوی ائتلاف اعتماد نکنید. به طور مثال در فتنه 88 دیدید که منافقین، بهایی‌ها، سلطنت‌طلب‌ها و حتی عبدالمالک ریگی به میدان آمدند و کسانی که زیر تابلو جمع شده بودند، نظام را قبول نداشتند چه برسد که اینکه بخواهند در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: در این‌گونه مواقع برای اینکه ببینیم شناسنامه ائتلاف گروه‌ها چیست، باید از مواضع آنها مخرج مشترک بگیریم و ببینیم در کدام نقطه اتفاق نظر دارند، به طور مثال در نقطه انتخابات و رسیدگی به محرومان و مستضعفان اتفاق نظر ندارند، اما در مقابله با نظام اتفاق نظر دارند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: به قول ریچارد هاس مشکل آنها این بود که دوستان ما زود به سراغ ولی‌فقیه رفتند، چون تصور می‌کردند حتما پیروز می‌شوند و باورشان نمی‌شد که شکست بخورند؛ زمانی جریاناتی ظاهرا با هم درگیرند، اما مواضع مشترک دارند و باید مراقب آنها باشیم؛ گاهی به خاطر کم بصیرتی و یا بی‌بصیرتی است، اما باید حواستان باشد و برای احتیاط چماق داشته باشید و احتمال دارد که پشت صحنه دست‌شان با هم باشد.

شریعتمداری با بیان اینکه اقتدار اصلی برای جمهوری اسلامی ایران است و تردیدی در این نیست و آنچه در راس و انقلاب نشسته، انقلاب و نظام است، اظهار داشت: ما در اوج قدرت هستیم و به قول مقام معظم رهبری در دوران فتح خیبر هستیم، البته فشارها وجود دارد، اما در تابلوها در راس هستیم. اهداف دشمن این است که ما در چنین جایگاهی که هستیم، راحت فریب بخوریم، اما وقتی متوجه نشوید، راحت فریب می‌خورید. حالا باید چکار کنیم؟

وی خطاب به مسئولان بسیج دانشجویی، گفت: کار بسیج این است که همیشه پرچمش بالا باشد و لازمه آن این است که صبر نکنیم و سعی کنیم فضای انقلاب اسلامی باشد و این‌طور نباشد که بگوییم صبر می‌کنیم تا 9 دی یا 22 بهمن شود و اگر چنین نباشد عوامل دشمن در حالت فعال قرار می‌گیرند و نیروهای خودی ممکن است به حالت انفعال بیفتند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان افزود: نکته دیگر آنکه به آنچه گفته‌اید اکتفا نکنید، بلکه باید تکرار کنید و من با جدیت می‌گویم فتنه 88 یک فتنه آمریکایی - اسرائیلی بود و به آن می‌گویم فتنه آمریکایی - اسرائیلی 88؛ نگذارید این فتنه فراموش شود، ضمن اینکه یکی از اتفاقاتی که افتاد این بود که نظرات امام‌خمینی(ره) بازخوانی شد و این نظرات برای نسلی که در دوران امام بودند، تازگی داشت.

شریعتمداری اظهار داشت: باید نقشه راه دشمن را بشناسیم، اما به دلیل برخورداری از رهبری ما نقشه راه را می‌دانیم. منتهی در شناخت تابلوها باید دقت کرد؛ سوابق افراد زیر تابلو را با تابلو مقایسه کنید. یک راه دیگر مسیرهایی است که برای زیرتابلو استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به حضور نیروهای متدین و انقلابی در دولت، گفت: در دولت نیروهای خوب، متدین و انقلابی وجود دارد، اما از آن نمی‌توانم نام ببرم، مانند آقای چیت‌چیان؛ ما باید مراقب مسیر حرکت باشیم؛ بد است که خدای ناخواسته کسی به این فکر باشد که دولت زمین بخورد. دولت پیشانی نظام است و باید به آن کمک و از آن حمایت کرد و این یک اصل است و مقام معظم رهبری نیز فرمود در مورد همه دولت‌ها این کار را انجام داد، اما ارزیابی مسیر با آموزه‌های اصیل موضوع دیگری است. به طور مثال حضرت آقا فرمودند که فتنه خط قرمز است و اگر خدای ناخواسته دولت فتنه‌گران را در جایی به کار گرفت، کارش درست نیست.

مدیرمسئول روزنامه کیهان یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند وزرا به تعهداتی که در هنگام رای اعتماد داشتند، باید عمل کنند و برخی مسیرها باید ارزیابی شود، مانند سیاست خارجی؛ ما معتقدیم آمریکا قابل اعتماد نیست و اصلی‌ترین دستاورد مذاکرات این بود که آمریکا قابل اعتماد نیست.

شریعتمداری اظهار داشت: دستاورد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک این بود که وقتی رئیس‌جمهور در فرودگاه بود اوباما، سوزان‌رایس و وندی‌شرمن موضع گرفتند.

وی با بیان اینکه ما باید مراقب چند جریان باشیم، گفت: آمریکا قابل اعتماد نیست و شواهد آن وجود دارد؛ عده‌ای می‌گفتند همه مشکلات ما در این زمینه قابل حل است و کلید حل ماجرا در مذاکره است، اما تلویحی می‌گفتند امام‌خمینی(ره) نمی‌گذاشت و حالا حضرت آقا نمی‌گذارد؛ حضرت آقا فرمودند شما که از شواهد و آزموده‌ها پند نمی‌گیرید، بروید، اما من خوشبین نیستم. آقایان بدون مانع رفتند، اما نتیجه نگرفتند و بدتر هم شد. البته منظورم این نیست که تیم مذاکره‌کننده ما بد بود یا در پی فروش منافع نظام بود، اما وقتی مذاکره کردند، مشاهده کردند این‌گونه نیست و هم‌اکنون نگرش‌ها متفاوت شده است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: گفته می‌شد توافق ژنو یعنی سر فرود آوردن تمام قدرت‌های دنیا؛ مذاکره‌کنندگان ما باید مراقب بزنگاه‌ها و انتهای مسیر باشند

وی در خصوص استیضاح وزیر علوم، گفت: عزل و نصب‌ها در وزارت علوم نگران‌کننده بود و وزیر علوم خودش وزیر نبود و رو‌ بود و وزیر جای دیگری بود؛ باید فرجی‌دانا استیضاح می‌شد و نباید گفت مجلس در این زمینه با دولت درگیر شد.

شریعتمداری در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری یکی از وظایف بسیج دانشجویی را به عنوان بدنه اصلی نظام مطالبه‌گری دانستند و وقتی مطالبه ایده‌آل و اصلی است، خط حرکت مسئولان را  تصحیح می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزینه‌های احتمالی ریاست خبرگان رهبری پس از رحلت آیت‌الله مهدوی‌کنی چه کسانی خواهند بود؟ گفت: آیت‌الله جنتی در برنامه تلویزیونی عنوان کردند که به من پیشنهاد پذیرش این مسئولیت را داده‌اند، اما با صراحت گفتم که نمی‌پذیرم، بنابراین آیت‌الله جنتی گزینه احتمالی نیست.

شریعتمداری در پایان خاطرنشان کرد: مباحثی از قبل مطرح بود و عده‌ای می‌گفتند آقای هاشمی‌رفسنجانی جزو گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس خبرگان است و نامزدهای دیگر آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌‌الله جنتی بودند که وی گفت این مسئولیت را نمی‌پذیرد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان یادآور شد: با تغییرات ایجاد شده ممکن است معادلات فرق کند و برخی از اعضای هیئت‌رئیسه خبرگان نیز به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح شوند، اما باید چند روزی صبر کرد، البته بحث‌ها از همین حالا شروع شده و افرادی  مطرح هستند که اگر نام آنها را بگویم، ممکن است خطا باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
triboon