امر به معروف و نهی از منکر به هیچ فرد و جناحی اختصاص ندارد/ نباید امر به معروف سبب تفرقه شود

امر به معروف و نهی از منکر به هیچ فرد و جناحی اختصاص ندارد/ نباید امر به معروف سبب تفرقه شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور در جمع مردم زنجان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر به هیچ فرد، جناح و دسته‌ای اختصاص ندارد،‌ گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است و این یعنی ۷۷ میلیون نفر، آمر به معروف و ناهی از منکر هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در جمع مردم زنجان در محل ورزشگاه کارگران به ایراد سخنرانی پرداخت. 

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: خدا را شاکرم که به من و هیئت همراه توفیق داد مهمان مردم انقلابی و ولایتمدار زنجان باشیم، شهر علم و ایمان، دارالایمان و شهر شور و شعور حسینی؛ من خوشحالم که در آستانه قیام اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب وی امروز در خدمت شما هستم. سخن را از نکته‌ای که باید از قیام امام حسین(ع) بیاموزیم آغاز می‌کنم و سپس به مسائل مهم استان زنجان اشاره خواهم کرد. 

وی با بیان اینکه پیام کربلا و امام حسین(ع) پیام امر به معروف و نهی از منکر است،‌ افزود: امام حسین(ع) فرمود: اللهم إِنی أحِبُّ المعروف و أنْکِرُ المُنْکِرَ؛ مسیر، مسیر دعوت به صلاح و سعادت و نجات جامعه بود، آن‌چه ما باید از کربلا بیاموزیم آن است که همه یکدیگر را به خیر و صلاح و معروف و عمل صالح و شایسته دعوت کنیم؛ اگر فردی و جمعی خدای ناکرده از مسیر هدایت منحرف شد آنها را از منکر و منکرات نهی کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که امر به معروف و نهی از منکر به هیچ فرد، جناح و دسته‌ای اختصاص ندارد، تأکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من آمر به معروفم و ناهی از منکرم، هیچ‌کس نمی‌تواند جناح و دسته و گروهی را به‌عنوان عمل‌کننده به منکر متهم کند. اصل جامعه ما درمورد امر به معروف آن است که همه را به نیکی دعوت کنیم. امر به معروف و نهی از منکر طبق آموزه‌های اسلام و نص قانون اساسی ما یک عمل همگانی و متقابل است.

وی ادامه داد: اصل قانون اساسی ما راجع به امر به معروف و نهی از منکر آن است که ما باید همه را به خیر و نیکی دعوت کنیم، امر به معروف و نهی از منکر طبق آموزه‌های اسلام و طبق نص صریح قانون اساسی یک عمل همگانی و متقابل است یعنی باید شما بنده را به معروف دعوت کنید و نهی کنید از منکر و من هم باید در برابر شما همین تقاضا را داشته باشم. عمل متقابل و عمل همگانی، این نکته به‌خوبی بر ذهن‌ها سپرده شود. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است یعنی 77 میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود و به یاد داشته باشیم عمل متقابل است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: مبادا روزی کلمه‌ امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه مهم امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر جامعه به یکدیگر باشد و وسیله‌ای باشد برای اینکه همگان یکدیگر را به خیر و نیکی دعوت کنند، وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی باشد.

وی تأکید کرد: پیش از مسئله امر به معروف و نهی از منکر قرآن به ما می‌گوید، اول باید پیوند ولایت، پیوند محبت، پیوند اخوت و اینکه هرکس نسبت به دیگری حالت سرپرستی دلسوزانه را داشته باشد. همه نسبت به هم احساس پیوند ولایت کنیم، من خیلی دوست دارم که پایان کار مجلس شورای اسلامی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر انسجام بیشتر جامعه، وحدت بیشتر جامعه و هدایت کل جامعه به‌سمت نیکی باشد.

روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند، همه مردم، همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند، گفت: مبادا فردا تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما ناامنی آغاز شود؛ اساس معروف امنیت، برادری و کرامت انسانی است، اساس معروف احترام به یکدیگر است و مباد که منکر را تنها به یک مسئله خلاصه کنیم. مباد که منکر را تنها به یک مسئله خلاصه کنیم، دروغ و تهمت و رشوه‌خواری را منکر نپنداریم، بورسیه‌های تقلبی را منکر نپنداریم، بلکه از صبح تا شب فقط یک مسئله و آن بدحجابی را به‌عنوان منکر مطلق تلقی کنیم.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: عزیزان من، زنان ایران، زنانی مسلمان و باعفت و همه آنها طرفدار حجاب هستند؛ چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق مپندارند، درس عاشورا برای ما آن است که همه باید دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم که قیام امام حسین(ع) برای همین بود، بدانیم که باید کاری کنیم جوان‌های ما شغل داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به‌اعتقاد من طلبه در حدی که از آموزه‌های اسلام می‌فهمم، منکری بالاتر از بیکاری و فقر نیست، بیاییم دست به دست هم داده با فقر مبارزه کنیم.

روحانی ادامه داد: باید به زندگی مردم توجه کنیم و برای جوانان که فردا از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، شغل ایجاد کنیم. اگر می‌خواهیم معروف را ترویج دهیم نخستین معروف توسعه در این کشور است؛ کشور ما باید در مسیر توسعه قرار گیرد، چرا ایرانی مسلمان به یک کشور صنعتی غربی برود و حسرت زندگی آنها را داشته باشد؟!

وی تصریح کرد: چه‌چیز ما کمتر از آنهاست، ایرانی دارای استعداد، ایرانی دارای هوش، ایرانی دارای محیط علم و دانش. سرزمین ما سرزمین معادن و برکت و توسعه انسانی است، در این کشور توسعه فیزیکی ما همه‌چیز کنار هم قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه یکی از بالاترین منکرات، اختلاف و تفرقه در جامعه و دامن زدن به این موضوعات است، اظهار کرد: نباید بگذاریم در جامعه تفرقه، اختلاف و شکاف ایجاد شود؛ گویا زندگی یک عده تنها در شکاف و تفرقه بین مردم و دولت، مردم با مردم و بین جناح‌های مختلف در کشور است.

وی افزود: اگر اشکال و گناهی بوده به تفرقه دامن نزنیم و از آن بگذریم، چرا که ما تابع همان حسینی هستیم که توبه حر را هم قبول کرد؛ من در جامعه کسی را نمی‌شناسم که گناهی بالاتر از گناه حر و عظیم‌الشأنی را در تاریخ بعد از پیامبر(ص) و امام علی(ع) جز اباعبدالله الحسین(ع) نمی‌شناسم که در برابر سری که حر در برابرش خم کرد، گذشت کرد و او را در آغوش کشید.

روحانی تصریح کرد: باید درس برادری، محبت و وفاق را از امام حسین(ع) بیاموزیم و دست در دست یکدیگر در این مسیر حرکت کنیم؛ درس و پیام امام حسین(ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در شب تاسوعایی که شما مردم زنجان بزرگ‌ترین مراسم گرامیداشت را برای آن برگزار می‌کنید، به‌طوری که مایه افتخار و غرور همه ایرانیان است، امام حسین(ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت کرد؛ امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمربن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید، اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و ازهمین‌رو در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود.

وی ادامه داد: این به‌معنای آن نیست که امام حسین(ع) از شهادت می‌ترسید، بلکه امام حسین(ع) از شهادت استقبال هم می‌کرد اما با این حرکت خود به ما یاد داد که حتی با دشمن خود باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما حتی با دشمن و حتی با خشم، به‌گونه‌ای رفتار می‌کنیم که منطق دنیا ما را پیروز در صحنه مذاکره بداند؛ ما در سایه تعامل سازنده امروز با قدرت‌های بزرگ مذاکره می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در نخستین قدم‌ها در سال گذشته در زمینه مذاکرات ما به پیروزی‌هایی دست یافته‌ایم، امید ما به خداوند و اتکای ما به ارواح طیبه ائمه(ع) و توجهات حضرت ولی عصر(عج) است، اما پشتیبانی شما مردم و هدایت مقام معظم رهبری به‌عنوان پشتوانه اصلی مذاکرات است، ما به تعامل سازنده با جهان و به مذاکره برای حل مشکلات مردم به‌حول  و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

وی با اعلام "ملت ایران بداند ما از حق و حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد اما در عین حال با همه قدرت در پی آن  هستیم تا دیوار ظالمانه تحریم را برای همیشه از میان برداریم" گفت: درود بر همه شما مردم بزرگ و غیور زنجان، گرچه دولت به‌عنوان خادمان شما هر قدمی بردارد در برابر ایثار و کرامت کاری انجام نداده اما به زنجان آمدیم تا چهره نورانی ولایت‌مدار شما را زیارت کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما به زنجان آمدیم تا پیشنهادات شما و مطالبات شما را بشنویم، ما به زنجان آمدیم تا با هم بنشینیم و برای توسعه فردای زنجان با هم همفکری کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح‌‌های دولت یازدهم برای توسعه و پیشرفت استان زنجان، اظهار کرد: به‌حول و قوه الهی با تصمیماتی که فردا در شورای اداری جزئیات آن اعلام خواهد شد، 71 پروژه برای استان زنجان ان‌شاءالله ظرف سال 93 و 94 اجرایی و به اتمام خواهد رسید که مبلغ 387 میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مدنظر قرار دادیم. قول ما این است که در سال 93 و 94 همه این طرح‌ها به اتمام خواهد رسید و مردم عزیز استان زنجان از این طرح‌ها استفاده خواهند کرد.

وی افزود: چند طرح مهم دیگر است که ان‌شاءالله در طول دولت یازدهم که کمتر از 3 سال از عمر این دولت باقی مانده و ظرف 3 سال آینده اجرایی و عملیاتی می‌شوند؛ نخستین طرح دوخطه کردن راه‌آهن خواهد بود. این طرح را، طرح اولویت‌دار عنوان کردم و وزارت راه مکلف شده که این پروژه را آغاز کند و ان‌شاءالله استاندار و مسئولان استان این طرح را ادامه خواهند داد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مورد دوم توسعه دانشکده‌های صنعتی در استان زنجان است، برخی از رشته‌های مهندسی در این استان وجود دارد که البته برخی از رشته‌های مهندسی مورد نیاز این استان نیز در این دانشکده تدریس نمی‌شود، ان‌شاءالله دانشکده‌های لازم در این زمینه طراحی خواهد شد و ظرف سه سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

روحانی با اشاره به اینکه طرح سوم مدنظر دولت برای این استان‌،‌ گازرسانی به روستاهایی است که از نعمت گاز برخوردار نیستند، گفت: 320 روستای بالای 20 خانوار در این استان وجود دارد که لوله‌کشی گاز به آنها نرسیده است، برنامه‌ریزی و طراحی شده که از همین امروز این طرح‌ها آغاز شود و کل این پروژه را ظرف سه سال اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد، ان‌شاءالله زنجان جزو نخستین استان‌هایی است که همه روستاهای آن دارای نعمت گاز می‌شوند.

وی در ادامه با بیان "زنجان دارای استعدادهای فراوان از جمله در زمینه انرژی است و ان‌شاءالله پتروشیمی این استان را توسعه خواهیم داد" بیان کرد: مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که در تهران بحث کردیم، مشکلات اجرای این برنامه تقریباً حل و  فصل شده و نیاز به فاینانس 265 میلیون یورو دارد که این مسئله نیز حل و فصل شده و ادامه پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دیگر طرح مدنظر دولت برای استان زنجان این است که زنجان به یکی از قطب‌های الکترونیک و آی‌.تی. کشور تبدیل شود، خاطرنشان کرد: برای آبیاری تحت فشار در سال‌های گذشته قدم‌هایی برداشته شده اما در این دولت ظرف امسال تا پایان سال آینده، یعنی سال 94، 25 هزار هکتار زمین کشاورزی تحت برنامه آبیاری مدرن و تحت فشار قرار خواهد گرفت.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: دولت برای استان زنجان منطقه ویژه اقتصادی مدنظر قرار داده و لایحه‌ آن نیز به مجلس شورای اسلامی داده شده است که ان‌شاءالله مجلس تصویب می‌کند، بنده از هم‌اکنون به مسئولان و استاندار ‌اعلام می‌کنم این طرح را آغاز و شروع کند.

روحانی خاطرنشان کرد: مسئله آخر اینکه استان زنجان تبدیل به منطقه آماد به‌ویژه در مناطق مرکزی و غربی می‌شود، همه این طرح‌ها را در جمع وزرا تصویب و آغاز خواهیم کرد، این طرح‌ها ان‌شا‌ءالله ظرف 3 سال آینده به پایان می‌رسند.

انتهای پیام/‌آ *

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon