برادر شهید: حاج حسن یگان موشکی را با دست خالی راه‌اندازی کرد

برادر شهید: حاج حسن یگان موشکی را با دست خالی راه‌اندازی کرد

خبرگزاری تسنیم: محمد طهرانی مقدم رئیس ستاد بزرگداشت شهید طهرانی مقدم گفت: شهید با استفاده از ظرفیت نخبگان همین مملکت در شرایط تحریم در اوج مشکلات موفق شد که کشور را به این اقتدار بزرگ برساند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سومین سالگرد شهادت شهید حسن طهرانی مقدم در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد. محمد طهرانی مقدم برادر شهید، رئیس ستاد بزرگداشت شهید طهرانی مقدم و رئیس مؤسسه فرهنگی هنری شهدای غدیر در این نشست گفت: سه سال از شهادت شهدای بزرگ غدیر گذشت و امسال بزرگداشت شهید حسن طهرانی مقدم با سالگرد شهادت برادر کوچک‌ترمان شهید علی طهرانی مقدم که در ظهر عاشورای سال 1359 به شهادت رسید مصادف شده است. حاج حسن طهرانی مقدم شهیدی بود که مقام معظم رهبری در مورد او فرمودند سردار عالی‌قدر، دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا. این پارسای بی‌ادعا سلوکش را از مسجد آغاز کرد، در جریان مبارزات علیه رژیم ستم‌شاهی نقش مؤثری داشت و ضمن آشنایی با فرهنگ امام و انقلاب در جریان مسائل فرهنگی و در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی نقش مؤثری ایفا کرد. بعد از پیروزی انقلاب به‌فرمان امام(ره) شرایط انقلاب اقتضا می‌کرد که حضور فعالی داشته باشد. به‌دنبال دستور امام برای تشکیل کمیته انقلاب حاج حسن جزو اولین کسانی بود که در کمیته حضور پیدا کرد.

وی افزود: لازم است اشاره کنیم مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی مؤسس کمیته انقلاب اسلامی بود و از قبل از انقلاب ما در مسجد جلیلی در محضر درس ایشان حضور داشتیم و برنامه‌های انقلابی را تولید می‌کردیم. مسجد جلیلی جزو معدود مساجدی بود که پایگاه شهیدان طهرانی مقدم و فعالیت‌های انقلابی مثمرثمر آن زمان بود. این فعالیت‌ها با حمایت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی در مسجد شکل می‌گرفت. شهیدان ما در محضر چنین اساتیدی رشد و پرورش پیدا کردند و در نهایت در جبهه‌های مختلفی که در جهت تثبیت انقلاب شجاعانه شرکت داشتند. این شهیدان در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزو نفرات اول بودند، وقتی جنگ آغاز شد علی جزو اولین نفراتی بود که با دوستانش جمع شده در نیروهای شهید چمران حضور پیدا کرد و در ظهر عاشورا در سوسنگرد به شهادت رسید. شهادت او انگیزه مضاعفی برای حاج حسن شد که در صحنه انقلاب حضور فعال‌تری داشته باشد.

محمد طهرانی مقدم با اشاره به فعالیت‌های شهید در عرصه موشکی گفت: تأسیس فرماندهی توپخانه سپاه و بعد موشکی سپاه توسط حاج حسن طهرانی مقدم صورت گرفت، در میانه جنگ بود که مردم فریاد می‌زدند موشک جواب موشک، حاج حسن احساس مسئولیت کرد و این یگان را با دست خالی راه‌اندازی کرد و با یاری خدا توانست این مجموعه بزرگ را راه‌اندازی کند. هم اکنون ایران به‌عنوان ششمین قدرت موشکی جهان می‌درخشد. این دانشمند برجسته با استفاده از ظرفیت نخبگان همین مملکت در شرایط تحریم در اوج مشکلات موفق شد که کشور را به این اقتدار بزرگ برساند. دشمن جرأت تجاوز به کشور را ندارد و اینها به‌واسطه اقتداری است که ایثارگری شهدای ما ایجاد کردند و انقلاب و نظام اسلامی ما امروزه در اوج است.

برادر شهید طهرانی مقدم با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی برادرش گفت: این شهید بزرگوار کنار مسئولیت‌های خود چه در هشت سال دفاع مقدس و چه در جهاد خودکفایی از کارهای فرهنگی غافل نبود. مؤسسه فرهنگی شهدای غدیر در واقع ادامه فعالیت‌های فرهنگی شهید است که تاکنون خروجی‌های بسیاری داشته است. شهید طهرانی مقدم دست گره‌گشایی داشت و با باز کردن گره از کار مستضعفین گره‌های راه خود را هم باز می‌کرد. در این مسیر بسیار موفق بود و در راه‌اندازی خیریه‌ها و مؤسسات عام المنفعه موفق بود. هم اکنون جهت ادامه راه این شهید «مؤسسه خیریه شهدای غدیر ولایت» به ثبت رسیده است.

وی افزود: اگر شهید طهرانی مقدم یک دانشمند برجسته شد و به این درجه عالی رسید فقط به‌خاطر علم و دانشش نبود. او راهش را با تمسک به اهل‌بیت(ع) آغاز کرد و ادامه داد. یادم هست یکی از پرتاب‌ها مشکل داشت و برادرم برای رفع آن در مشهد به امام رضا(ع) متوسل شد و نهایتاً حاجتش را گرفت. روز جمعه‌ای موشک را آماده شلیک کرد. هاشمی رفسنجانی آن زمان خطیب امام جمعه تهران بود و به حاج حسن گفته بود: اگر موفق به شلیک شدید بگویید که با اطلاع آن مردم خوشحال شوند. حاج حسن با ماژیک روی موشک نوشت: «وَمَارَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَـكِنَّ اللّهَ رَمَى» این موشک به قلب بغداد شلیک شد و به اهداف خود اصابت کرد.

انتهای پیام/1*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران