طرح مشترک واشنگتن-بغداد برای بازپس‌گیری اراضی تحت تصرف داعش

طرح مشترک واشنگتن-بغداد برای بازپس‌گیری اراضی تحت تصرف داعش

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی از طرح مشترک دولت واشنگتن و بغداد برای حمله تهاجمی به داعش و باز پس گیری اراضی تحت تصرف این شبه نظامیان در عراق خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی با استناد به اظهارات مقامات ارشد دولت آمریکا، از طرح مشترک دولت واشنگتن و بغداد برای اجرای عملیات تهاجمی توسط نیروهای زمینی عراق علیه داعش، با هدف باز‌پس‌گیری شهرهای تحت تصرف عناصر این گروه تروریستی خبر داد.

بر این اساس، اجرای این طرح تهاجمی که زمان‌بر و قاعده‌مند توصیف شده است، زودتر از چند ماه آتی شروع نخواهد شد و هدف این است که این اطمینان حاصل شود که نیروهای عراقی پیش از اینکه به قابلیت باز پس گیری و حفظ اراضی تحت کنترل شبه نظامیان داعش برسند، بیش از حد توان، فعالیت خود را گسترش نمی‌دهند.

یک مقام دولت واشنگتن که نامش را افشا نکرده است و جدیدترین اطلاعات درباره استراتژی دولت آمریکا علیه داعش را در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد، از احتمال حضور مشاوران آمریکایی مستقر در عراق به دستور فرماندهان ارتش آمریکا در اجرای طرح مشترک میان واشنگتن و بغداد علیه داعش خبر داد و در عین حال گفت که مشاوران آمریکایی در جنگ زمینی علیه داعش در عراق شرکت نخواهند کرد.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز مکرراً تاکید کرده است که هیچ نیروی زمینی آمریکایی در عراق مستقر نخواهد شد.

این روزنامه نوشت که از اوایل ژوئن سال جاری و زمانی که داعش موصل، دومین شهر بزرگ عراق را تصرف کرد و به سمت جنوب به حرکت در آمد، ارتش عراق به جز چند مورد استثنا، تا حد زیادی روی دفاع و تلاش برای مهار تسلط داعش روی اراضی بیشتر در این کشور متمرکز شده است و با وجود دستاوردهای دولت بغداد، شبه نظامیان داعش در حال حاضر کنترل حدود یک سوم عراق را در دست دارند و اراضی تحت تصرف این تروریست‌ها از نزدیکی بغداد تا شمال غربی عراق و سراسر استان الانبار و مرز سوریه کشیده شده است.

واشنگتن پست نوشت که موفقیت اجرای هر طرحی برای بازپس گیری اراضی عراق از داعش، به پیشرفت همزمان در تشکیل یک دولت به مراتب فراگیر تر در بغداد با حضور مسلمانان، سنی ها، شیعه ها و کردها نیاز دارد؛ این طرح تهاجمی در یک بازه زمانی خاص و روستا به روستا و با هرگونه تلاش برای بیرون راندن شبه نظامیان داعش از موصل صورت می گیرد که به احتمال زیاد تا سال آتی میلادی طول خواهد کشید.

در عین حال، با توجه به اینکه داعش نیز استراتژی خاص خود برای ادامه پیشرفت هایشان را دارد، احتمال انحراف در اجرای هر طرحی علیه این تروریست ها وجود دارد.

انتهای پیام/پ1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان