تعطیلی میدان نفتی عربستان و کویت با تولید ۲۸۰ هزار بشکه در روز

تعطیلی میدان نفتی عربستان و کویت با تولید 280 هزار بشکه در روز

خبرگزاری تسنیم: رویترز طی گزارشی اعلام کرد با تشدید اختلافات بین کویت و عربستان میدان نفتی خفجی با تولید روزانه ۲۸۰ هزار بشکه که بین دو کشور مشترک است تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، اقدام عربستان در بستن یک میدان نفتی مشترک با کویت گمانه زنی ها را نسبت به تجدید تنش ها میان دو کشور تقویت کرده و نقش شرکت شورون را در این میدان را زیر ذره بین قرار داده است.
تولید نفت خام حوزه خفجی به دلیل تعهدات دو کشور نسبت به قوانین زیست محیطی به طور موقت متوقف شده است.
کامل الهرمی تحلیلگر مستقل کویتی اظهار داشت: « مسایل کوچک موجب روی دادن وقایع  بزرگ می شوند. این اتفاقات نتیجه رخ دادهای گذشته هستند. هر طرف قصه خودش را روایت می کند.»
کاهش تولید روزانه 280,000 بشکه ای نفت سنگین از این میدان، در کویت که تولید کمتری نسبت به همسایه خود و بزرگترین صادر کننده نفت جهان دارد، بیش از عربستان احساس می شود. طبق خبرها روز دوشنبه قیمت نفت با اندکی افزایش به بیش از 86 دلار در هر بشکه رسید.
هر گونه تغییری میان روابط دو متحد اوپک، از سوی شرکتهای عمده نفت که در گذشته در تولید نفت کویت نقش ایفا می کردند و اکنون پس از سالها رایزنی بی حاصل و مخالفت سیاسی خشن این کشور، آماده بازگشت به کویت هستند رصد می شود.
منابع آگاه اعلام کرده اند: « کویت در نتیجه کشمکشهای مختلف، محدودیتهایی را علیه بخشی از شرکت شورون که نماینده عربستان بوده و در این حوزه نفتی و حوزه مشترک دیگری به نام وفرا فعالیت می کند، اعمال کرده است.»
سخنگوی شرکت شورون اعلام کرد: « این شرکت نسبت به قوانین و مقررات کشورهایی که در آنها فعالیت می کند، متعهد بوده و در مورد کشمکشهایی که میان این شرکت و کشورها در مورد فعالیتهای تجاری درمی گیرد هیچ اظهار نظری نمی کند. »
سابقه اعطای امتیازات نفتی به شرکت شورون از سوی عربستان به 60  سال پیش باز می گردد. عربستان سعودی در سال 1949 برای اولین بار امتیاز فعالیت در این کشور را به شرکت نفتی آمریکایی گتی یا همان تگزاکو اعطا کرد. شرکت تگزاکو در سال 1984 به شرکت نفتی گتی تغییر نام داد  و شورون در سال 2001 شرکت تگزاکو را خریداری کرد.
یکی از مقامات ارشد کویت وجود علل سیاسی در این ماجرا را رد کرد و گفت: « به طرف کویتی نسبت به بسته شدن حوزه خفجی اطلاع داده شده بود.»
طبق اظهارات منابع آگاه، وقتی ریاض در سال  2009  توافق نامه شرکت شورون  در زمینه فعالیت در حوزه نفتی وفرا را بدون گفتگو با کویت تا سال 2039 تمدید کرد، روابط کویت با عربستان دچار تنش شد.
اما شروع تنش میان دو کشور به سال  2007  باز می گردد که کشمکشهای میان کویت و عربستان بر سر مسایل مرزی، موجب تاخیر کویت در اجرای طرح های  پالایشگاه نفتی شد. شرکت شورون از سوی طرف کویتی امتیازاتی برای ایجاد پالایشگاه های جدید بدست آورده است.
منابع آگاه اعلام کردند: « طی ماه های اخیر، کویت با ایجاد موانعی برای شرکت شورون باعث شده است که این شرکت به دلیل وجود سوء تعبیرهایی در توافقنامه، در کسب مجوز فعالیت در این ناحیه با مشکل مواجه شود.»
یکی از منابع دیپلماتیک اظهار داشت: « کویت مدتها در حال مانع تراشی برای این شرکت بوده است.»
شورون در حال رهبری یک پروژه تزریق بخار در حوزه نفتی کامل در حوزه نفتی وفرا به منظور افزایش تولید نفت سنگین و تولید بیش از 80,000 بشکه در روز است.
بر اساس این گزارش همچنین سال گذشته عربستان سعودی و کویت پروژه ای را در زمینه توسعه فعالیت در میدان گازی آرش(الدوره) پس از بروز اختلافات در مورد سهم هر کشور از میزان تولید این حوزه، کنار گذاشتند.
کویت با وجود نیاز شدید به گاز برای تولید انرژی خود، ریاض را مقصر توقف آن پروژه می داند.
یکی دیگر از مقامات کویتی اظهار داشت: «کشمکشهای میان دو کشور از چند سال پیش شروع شد. وقتی عربستان سعودی پروژه آرش را متوقف کرد، روابط میان دو کشور تیره و تار شد. دو کشور همچنین در زمینه تقسیم هزینه های سرمایه گذاری نیز با یکدیگر اختلاف داشتند.»
البته کویت در مورد پروژه آرش با ایران نیز دچار اختلاف هایی است. زیرا ایران نیز مدعی مالکیت بخشی از این حوزه نفتی است.
کویت در سال 2000 با عربستان در زمینه توسعه مشترک این حوزه که به شدت برای تامین گاز دو کشور به آن نیاز داشتند، به توافق رسید.
بیش از یک دهه قبل، در این زمینه پیشرف اندکی انجام شد اما اکنون به نظر می رسد که قرار است این پروژه همچنان متوقف باشد.
صنعت نفت عربستان در دهه 1970 ملی شد. از آن زمان تاکنون، ذخیره نفتی 264 میلیارد بشکه ای عربستان که حدود یک پنجم ذخایر نفتی جهان است، بدون محدودیت آماده  استخراج از سوی شرکتهای نفتی بین المللی است.
انتهای پیام/21

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه