ایجاد ۴۰۰ هزار شغل ملموس نیست چون عرضه نیروی کار بیشتر از تقاضاست

ایجاد 400 هزار شغل ملموس نیست چون عرضه نیروی کار بیشتر از تقاضاست

خبرگزاری تسنیم:مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار با اشاره به اینکه عرضه نیروی کار بیشتر از میزان تقاضا است به همین دلیل ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در کشور ملموس نیست، گفت: مباحث کارشناسی تدوین لایحه کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به پایان رسید.

محمد اکبرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره ارزیابی اش از کاهش نرخ بیکاری گفت: با توجه به اینکه حجم متولدین دهه60 و 70 اکنون آماده ورود به بازار کار هستند، هرچه قدر درصد اشتغال به کار زیاد باشد، ممکن است نماد ظاهری در جامعه نداشته باشد.

 وی ادامه داد: از آنجایی که حجم تورم فارغ التحصیلان در جامعه زیاد است، ایجاد 400 هزار شغل در جامعه قابل لمس نیست. از آنجایی که عرضه نیروی کار بیشتر از تقاضا است هر چقدر به صورت محدود جذب بازار کار می شوند، در بازار عرضه نمودی ندارد.

 مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت کار افزود: زمانی ایجاد شغل در جامعه نشان داده می‌شود که از تعداد عرضه نیروی کار کاسته شود. هرچقدر تناسب بین رشته های دانشگاهی با نیاز بازار بیشتر شود،‌ تعداد نیروی بیشتری جذب بازار کار می‌شوند.

* طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی آماده ارائه به دولت و مجلس

 وی طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی را در شرایط فعلی یک ضرورت دانست و اعلام کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی لایحه جدیدی را در قالب طرح کارورزی تهیه کرده است که  این طرح برای حمایت از کل بیکاران در قالب طرح کارورزی اجرایی شود. اینکه فرد به جای دریافت پول نقد به عنوان بیمه بیکاری در کارگاهی مشغول فعالیت شود و پس از کسب مهارت در همان محل در صورت رضایت کارفرما جذب شود طرحی است که از سوی وزارتخانه پیشنهاد شده است، مباحث کارشناسی برای تهیه این لایحه به پایان رسیده است.  قرار است  این لایحه برای تصویب به هیئت دولت و سپس به مجلس فرستاده شود.

اکبرنیا تصریح کرد: آنچه در  سامانه کاریابی‌ها در راستای ثبت نام نیروی کار دیده می‌شود مبنی بر تقاضای کل نیروی کار نیست.بلکه این آمار نشان دهنده تعداد افراد ثبت نامی در سامانه کاریابی‌هاست. از ابتدای سال 93،مطابق آمار ثبت شده در سامانه کاریابی‌ها حدود 270هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 85هزار نفر مشغول کار شده‌اند.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه