تزلزل پایه‌های دموکراسی در آمریکا در سایه نفوذ بالای لابی‌های ثروتمند بر تصمیمات سیاسی

تزلزل پایه‌های دموکراسی در آمریکا در سایه نفوذ بالای لابی‌های ثروتمند بر تصمیمات سیاسی

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه سوئیسی در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا از نفوذ بالای لابی‌ها و ثروتمندان آمریکا بر روند انتخابات و تصمیمات سیاسی در این کشور خبر داده و پایه‌های دموکراسی در ایالات متحده را در چنین شرایطی در معرض خطر جدی دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "اس ار اف" سوئیس در مطلبی از تزلزل پایه های دموکراسی در آمریکا خبر داده و نوشت: بیش از یک میلیارد دلار تا به حال برای مبارزات انتخاباتی انتخابات میان دوره ای کنگره ایالات متحده که در ماه نوامبر برگزار می شود هزینه شده است.

یک بررسی دانشگاه "پرینستون" نشان می دهد ثروتمندان و گروه های لابی تصمیمات سیاسی در آمریکا را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهند. طبقه متوسط و فقرای جامعه عملا هیچ نقشی در این راستا ندارند.

آمریکایی‌ها دیگر کنگره را نماینده ملت نمی‌دانند

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکایی ها در آستانه برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره قرار دارند. نظر سنجی ها پیش بینی می کنند که جمهوریخواهان بعد از مجلس نمایندگان همچنین اکثریت در سنای آمریکا را هم  بدست خواهند آورد و به این ترتیب مخالفان علیه رئیس جمهوری آمریکا تقویت خواهند شد.

این رسانه سوئیسی در ادامه نوشت:  ما با گروهی از شهروندان ناامید در انتخابات مقدماتی در ایالت "نیوهمپشایر" دیدار کردیم. اکثر آن ها می گویند که دیگر کنگره را نماینده خود و مردم نمی دانند. چه دموکرات ها ، چه جمهوریخواهان و همه نمایندگان کنگره تنها با پول کار می کنند.

"جیم روبنس" از کاندیداهای حزب جمهوریخواه مجلس سنا  در آمریکا بر این عقیده است که به عنوان سیاستمدار این کافی نیست که تنها ایده های جدیدی ارائه کرده و یک مبارزه انتخاباتی جذاب را برگزار کنیم. بدون صندوق های پر شده از درآمدهای جنگ ما هیچ شانسی برای انتخاب شدن نداریم.

وی که در گفتگو با  تلویزیون آنلاین زنده سوئیس (10vor10) سخن می گفت همچنین اظهار داشت: مطبوعات آمریکا تنها درباره نامزدهایی گزارش می دهند که به اندازه کافی پول دارند تا تبلیغات تلویزیونی را خریداری کنند.  یک نامزد در سنای آمریکا حداقل به حدود دو میلیون دلار پول نیاز دارد.

 به نوشته این رسانه سوئیسی این نبرد میلیونی با حکم دادگاه عالی آمریکا حدود چهار سال پیش در این کشور شدت گرفت. بر اساس این حکم به نام آزادی بیان به شرکت ها، انجمن ها و اتحادیه های کارگری اجازه داده شد به صورت نامحدود و تا زمانی که از نامزدی به صورت مستقیم حمایت نمی کنند در این راستا پول زیاد اهدا کنند.

از زمان حکم دادگاه عالی آمریکا بخصوص گروه های لابی و گروه های موسوم به سوپر پک " کمیته های عالی اقدام سیاسی" به صرف هزینه های نامحدود برای تاثیر گذاری برانتخابات ها پرداختند. این گروه ها با نفوذ خود تبلیغات تلویزیونی در حمایت از نامزدهای محبوب خود و یا علیه نامزدهای رقیب را کلید می زدند.

   سوپرپک یک کمیته سیاسی است که هدف اصلی آن تأثیر بر انتخابات است و قادر به دریافت کمک‌های مالی نامحدودی از شرکت‌ها، اتحادیه‌ها یا افراد ثروتمند است، به شرطی که این پول به طور مستقل از کمپین نامزد‌ها خرج شود. اصطلاح "سوپر پک" در سال 2010 پس از تصمیم دادگاه عالی آمریکا علیه کمیسیون انتخابات فدرال باب شد. بنا بر رأی دادگاه، طبق متمم اول قانون اساسی آمریکا، دولت اجازه منع هزینه‌های مستقل از سوی شرکت‌ها و اتحادیه‌ها را با مقاصد سیاسی ندارد. اندکی بعد، دادگاه استیناف آمریکا در مورد پرونده پک speechnow.org علیه کمیسیون انتخابات فدرال حکم صادر کرد که برای حمایت از گروه‌هایی که تنها به صورت مستقل هزینه می‌کنند هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

در بهار نیز دادگاه عالی آمریکا همچنین سقف کمک های مالی از شهروندان  که قبلا حدود 123 هزار دلار در هر چرخه انتخابات بود را برداشت.

این رسانه سوئیسی در ادامه گزارش خود نوشت: بر اساس آمارها تنها 0.3 درصد آمریکایی ها بیش از 200 دلار برای اثر بخشی بر نتیجه انتخابات هزینه می کنند. تنها 200 آمریکایی فوق العاده ثروتمند هستند که تامین مالی بخش بزرگی از هزینه مبارزات انتخاباتی را  بر عهده دارند.

رواج رشوه خواری قانونی در آمریکا

"جیم روبنس" چنین فرآیندی در کشورش را رشوه خواری قانونی نامیده و اظهار داشت: کنگره دوره به دوره فاسد است و در آن سیاستمداران، مسائل کشور ما را حل نمی کنند.

جیم روبنس

ساختار دموکراسی در جامعه آمریکا در معرض خطر قرار دارد

"مارتین گیلنز" پروفسور علوم سیاسی غربی در یک بررسی اعلام کرده است که ثروتمندان و گروه های لابی تصمیمات کنگره آمریکا را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهند. اما آمریکایی های معمولی، فقرا و درجه متوسط عملا هیچ نفوذی روی تصمیمات سیاسی ندارند. ساختار دموکراسی این کشور در معرض خطر جدی قرار دارد.

گیلنز بر این عقیده است که نمایندگان کنگره آمریکا حدود نیمی از دوره مسئولیت خود را با توجه به طولانی بودن مبارزات انتخاباتی به دنبال جمع آوری پول برای انتخاب مجدد هستند.

مارتین گیلنز

لزوم مبارزه با سوپر پک های سودجوی آمریکا

"لارنس لسینگ" یک پروفسور دانشگاه هاروارد است که می خواهد این روند باطل را متوقف کند. وی یک سوپر پک با نام «Mayday» را راه اندازی کرده که تا به امروز این گروه 8.6 میلیون دلار جمع آوری کرده است. وی می خواهد به این ترتیب با سوپر پک های دیگر در آمریکا مبارزه کند.

لارنس لسینگ

"لسینگ" در این باره اظهار داشته است که  ما باید با این پارادوکس زندگی کنیم. ما باید میلیون ها پول را صرف کنیم تا با این سیستم فاسد مبارزه کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان