روحانی: ملت ایران با پیوند با مکتب عاشورا، در برابر همه قدرت‌ها پیروز است

روحانی: ملت ایران با پیوند با مکتب عاشورا، در برابر همه قدرت‌ها پیروز است

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور در جمع علما، روحانیون و ایثارگران زنجان گفت:‌نقش محرم و عاشورا در انقلاب و دفاع مقدس بسیار پررنگ است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در جمع علما، روحانیون و ایثارگران استان زنجان به ایراد سخنرانی پرداخت. 

وی در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که این فرصت پیش آمد در جمع مردم زنجان و در این جلسه نیز در جمع علما و بزرگان و اندیشمندان اسلامی که افتخار می‌کنند مبلغ دین خدا باشند، خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران و جانبازان و همه خانواده‌هایی که در راه نظام اسلامی، خون خود و عزیزان خود را فدا کردند، حضور پیدا کنم. 

روحانی ادامه داد: نزدیک ماه محرم هستیم، در سایه ایثار و فداکاری امام حسین(ع) و هم روحانیت به‌ویژه روحانیت شیعه در سایه نام امام حسین(ع)، کربلا و محرم امام حسین(ع) توانست این بار مسئولیت سنگین را در قرن‌های متوالی بر دوش گیرد؛ ایثارگران در سایه علما پرورش یافتند و علما هم در سایه ایثارگری ایثارگران هستند، هر دو در یک مسیر هستند، یکی با قلم و دیگری با خون خود انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه تمام منبع عظمت ما چه در روحانیت و چه در ایثارگران از منبع عاشورا و حادثه عظیم کربلا است، افزود: اگر به تاریخ انقلاب اسلامی نگاه کنیم، نقش محرم و عاشورا هم در انقلاب و هم در دفاع مقدس بسیار پررنگ است، هم آغاز نهضت و انقلاب اسلامی گرچه از سال 41 شروع شد اما نقطه اوجش ایام محرم سال 1342 بود.

وی خاطرنشان کرد: ایامی که امام راحل اعلامیه مهم را صادر کردند و فرمودند امروز تقیه حرام است، آن اعلامیه بود که یک حرکت بزرگ را در دهه محرم 42 به وجود آورد، هیئت‌های مذهبی و سخنرانان، برای نخستین بار در نوحه‌ها مباحث مبارزه با ظلم شروع شد، آن سخنرانی بسیار مهم امام که در روز عاشورا ایجادشد، عاشورایی که در 13 خرداد بود و بعد به 15 خرداد منجر شد، آن سخنرانی در عصر روز عاشورا در مدرسه فیضیه آغاز شد، آن‌هایی که در آن ایام در قم بودند، می‌دانند که جمع شدن در فیضیه کار مشکلی بود، آن هم روزی که هزاران کماندو مدرسه را محاصره کرده بودند، در آن سخنرانی بود که امام خیمنی(ره) فرمود کاری نکنی که مثل پدرت وقتی از ایران خارجش کردند، مردم جشن گرفتند.

روحانی افزود: همه فرازهای دوران نهضت و انقلاب اسلامی در سایه عاشورای امام حسین(ع) بود، حرکت آخری که تداوم یافت تا سرنگونی رژیم در سایه محرم بود، حادثه 19 دی در قم و در ادامه در 29 بهمن در تبریز و در 10 فروردین در یزد و همچنین ادامه یافت تا محرم سال 1357؛ در آن سال بود که همه خبرنگارها، همه اروپا، آمریکا و آسیا در تمام صفحات غرب و در رادیو و تلویزیون نام عاشورا و تاسوعا مطرح شد که می گفتند شاه از تاسوعا و عاشورا می‌ترسد، این تاسوعا و عاشورا کیست که همه از آن می ترسند، نمی‌دانستند که عاشورا نام یک روز و یادآور دلاوری‌های پرچمدار حسین و آن همه حماسه‌ها است، چه کسی می‌تواند عظمت حادثه عاشورا را بیان کند؟

وی بیان کرد: ما باید توجه داشته باشیم که هر چه داریم از حادثه عظیم کربلا و عاشورای حسینی است، چگونه توانستیم در برابر دنیا بیاستیم، برخی تصور می‌کنند ما با عراق جنگیدیم درحالی که شما می‌دانید ما با دنیا جنگیدیم، ایرباس‌های آمریکا در عربستان سعودی همه خبرها را به مرکز فرماندهی بغداد می‌داد.

وی ادامه داد: مجهز‌ترین تانک‌ها و ابزار زرهی در اختیار عراق قرار گرفت، یک سد دفاعی برای بغداد درست کرده بودند و این‌ها همه درحالی بود که فکر نمی‌کردند ما بتوانیم در دل آسمان بغداد نفوذ کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه زنجان 3 هزار شهید، 7 هزار جانباز و حدود 600 آزاده دارد، تصریح کرد: جانبازا‌ن و شهدای ما با خدا معامله کرده‌اند، خانواده‌های ایثارگران ما با خدای بزرگ معامله کرده‌اند، خدای ناکرده فردا اگر حادثه‌ای برای این کشور پیش بیاید و ما اعلام کنیم که برای بسیج عمومی این همه جوان، این همه ایثارگر این همه خانواده‌ها شما فکر می‌کنید آن خانو اده‌ای که 3 یا 4 شهید داده امروز خود و فرزندش داوطلب نمی‌شود،

وی اضافه کرد: باید توجه ما به منبع عظیم عاشورا و کربلای حسینی باشد که آن توانست جوان‌های ما را بسازد، هرچه داریم از امام حسین(ع) داریم، تردید نداشته باشید انقلاب ما برای کربلا و امام حسین(ع) بود. اینکه نهضت ما حسینی بود شعار زبانی مردم نبود بلکه این قلب و دل مردم و واقعیت و حقیقت بود و هست، نظام ما حسینی بود و هست و امام هرچه داشت از شجاعتش، از تدبیرش، از ایثارش، همه را از مکتب عاشورا و امام حسین(ع) داشت.

روحانی تاکید کرد: شما می‌دید امام راحل را که در برابر بزرگترین مصیبت‌ها با استقامت بود و به مصیبت‌ها اعتنا نمی‌کرد بلکه نام امام حسین(ع) وقتی برده می‌شد امام چگونه در برابر این عظمت کربلا، تمام بدنش می‌لرزید و اشک از دیدگانشان سرازیر می‌شد، امام خمینی(ره) در نجف بود و ما در خدمتش بودیم، معمولا ایامی که متعلق به زیارت امام حسین(ع) بود، می‌آمدند کربلا.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه منبع ما، آن ذخیره بزرگ ما امام حسین(ع) و کربلا است، اظهار کرد: به واقع انگیزه حرکت ما، ایثار ما و ایستادگی ما کربلا و امام حسین(ع) است، همه بزرگان ما ساخته این مکتب هستند؛ تا زمانی که با امام حسین(ع) هستیم از هیچ چیز ترس نداریم، من تردید ندارم تا روزی که این ملت بزرگ پیوندش با عاشورا، با حسین(ع)، با مکتب رسالت، اسلام و قرآن برقرار است، این ملت پیروز در برابر همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از شاگردان مکتب کربلا و امام حسین(ع) مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی است، تاکید کرد: نخستین ملاقات من با مرحوم آیت‌الله مهدوی حدود سال 50 بود در تهران، اما من نخستین‌بار در مسجد سخنرانی می‌کردم سال 53 بود، ایشان مسجد جلیلی ماه رمضان نماز می‌خوانند و منبر می‌رفتم؛ ما دیدیم که واقعا ایشان در همه مراحل در روحانیت مبارز و در پست‌های مختلف در مراکز مختلف چگونه مسئولیت را بر دوش می‌گیرند و این مسئولیت در سایه پرورش یافتن همان مکتب حسین بود و نشان می‌دهد که ما اگر از این مسیر و از این مکتب فاصله نگیریم می‌توانیم انشاءالله همه مراحل را طی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره توجه ویژه دولت به خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانباران اظهار کرد: بنده نسبت به خانواده عزیز شهیدان و ایثارگران عرض می‌کنم که دولت در یک شرایط عادی نیست، شما می‌دانید که مشکلات فراوانی پیش روی دولت بوده اما همواره وظیفه دولت نسبت به خانواده بزرگ ایثارگران مدنظر ما است.

وی افزود: بنده از همان روز اول که آقای شهیدی را برای این مسئولیت خواستم وی این بار مسئولیت را بر دوش بگیرد، نگرانی‌های خود را به وی گفتم. دولت در برابر طلب این خانواده و معوقاتی که داشته بار سنگینی بر دوش دارد چراکه این معوقات از سال 86 باقی مانده است، رقم، هم رقم بزرگی شده بود یک بخش بزرگی را در سال گذشته پرداخت کردیم، یک هزار 700 میلیارد تومان باقیمانده بود که بخش بزرگی پرداخت شده است، بخش دیگر از امروز آغاز شده و تا آواخر هفته پرداخت می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امیدواریم در این مسیر توانسته باشیم یک قدم نسبت به توجه به خانواده‌های معظم و بزرگی که همه ملت مدیون این‌ها هستیم برداشته باشیم چراکه همه ما مدیون این‌ها هستیم، آزادی ملت ما در سایه ایثار این خانواده‌های عزیز و بزرگ در ایران اسلامی ما است، همین ایثار و فداکاری بوده که عظمت این ملت را تضمین کرده است.

وی با اشاره برخی ناامنی‌های منطقه گفت: اینکه شما می‌بینید در منطقه بی‌ثباتی حاکم است درحالی که ایران دارای ثبات است به‌دلیل همین ایثار این عزیزان بوده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زنجان همواره مرکز دانش، فداکاری و ایثار بوده و بسیاری از بزرگان این استان سبب افتخار کل ملت ایران هستند، اظهار کرد: مردم زنجان دارای استعداد بسیار زیادی است، انشاءالله همه ما بتوانیم در مسیر انجام وظیفه‌مان موفق باشیم، بتوانیم راه امام شهیدان را ادامه دهیم و دعا کنیم برای سلامت و توفیقات مقام معظم رهبری که وجود ایشان سبب انسجام و وحدت هستند، شما هم به عنوان افتخارات نه تنها این استان بلکه کشور هستید و هدفمان برای رسیدن به اهداف والا انقلاب ادامه دهیم.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon