سفیر فرانسه در آمریکا: مذاکرات ۱+۵ با ایران احتمالا ۳ تا ۶ ماه دیگر تمدید شود

سفیر فرانسه در آمریکا: مذاکرات 1+5 با ایران احتمالا 3 تا 6 ماه دیگر تمدید شود

خبرگزاری تسنیم: سفیر فرانسه در آمریکا که پیشتر یکی از مذاکره کنندگان هسته‌ای با ایران بوده پیش‌بینی کرد که مذاکرات شش کشور با ایران ۳ تا ۶ ماه دیگر تمدید شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، "جرارد آرود" سفیر فرانسه در آمریکا در نشستی در واشنگتن گفت: توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران احتمالا تا 24 نوامبر (3 آذر) حاصل نخواهد شد و این بدان معناست که توافق موقت تمدید خواهد شد تا بتوان فشار بیشتری بر ایران برای امتیازدهی بیشتر اعمال شود.

وی افزود: ایران خواستار برداشته شدن فوری تحریم‌ها است این در حالی است که گروه 1+5 خواستار تعلیق افزایشی و برگشت پذیر تحریم‌های اقتصادی بر اساس همراهی ایران با محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود است.

جرارد آرود که از سال 2006 تا 2009 به عنوان نماینده فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران فعالیت می‌کرد در ادامه گفت: ایرانی‌ها واقعا در حال مذاکره هستند. مشکل این است که آیا آنها آماده پرداخت بهای توافق هستند که هم اکنون آنها این آمادگی را ندارند.

وی اضافه کرد: ما آماده پذیرش چند هزار سانتریفیوژ ایران هستیم که بیشتر به عنوان حفظ آبرو است تا ایران نشان دهد که غنی سازی خود را متوقف نکرده است.

سفیر فرانسه در آمریکا گفت: آخرین پیشنهاد ایرانی‌ها این بوده که تعداد کنونی سانتریفیوژهای خود را که حدود 19 هزار عدد بوده و هم اکنون نیمی از آنها در حال کار هستند، حفظ کند البته ایران می‌خواهد این حق برایش محفوظ بماند که در آینده برای برنامه انرژی هسته‌ای خود در مقیاس صنعتی نیز تعداد بیشتری سانتریفیوژ اضافه کند، موضعی که برای جامعه بین‌الملل غیر قابل قبول است.

آرود گفت: اگر ایران این موضع را تغییر ندهد سخت است که بتوان به توافقی تا 24 نوامبر دست یافت.

وی معتقد است که مذاکرات برای سه تا شش ماه دیگر تمدید شود این در حالی است که تحریم‌ها علیه ایران بدون تغییر باقی می‌ماند.

سفیر فرانسه در آمریکا گفت: ممکن است دولت اوباما آماده تمدید مذاکرات باشد اما سوال این است که آیا کنگره نیز این آمادگی را دارد.

آرود اضافه کرد: کمیته امور عمومی اسرائیل-آمریکا (ایپک) که در میان گروه‌هایی است که اعلام کرده در هیچ مذاکره‌ای نمی‌توان به ایران اعتماد کرد اعلام کرده پس از ضرب الاجل 24 نوامبر به کنگره آمریکا مراجعه خواهد کرد و خواستار تحریم‌های بسیار بسیار سختی علیه ایران خواهد شد.

وی گفت: در صورتی که تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود شرایط برای "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران که با افرادی در داخل ایران مواجه است که با هرگونه توافق هسته‌ای مخالف هستند بسیار سخت خواهد شد.

سفیر فرانسه در آمریکا افزود: برای دستیابی به توافق، ایران باید درک کند که آنها باید امتیازات دردناکی بدهند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان