اهانت آشکار مقام رسمی سعودی به وزیر خارجه عراق و منتقدان حکم اعدام شیخ النمر

اهانت آشکار مقام رسمی سعودی به وزیر خارجه عراق و منتقدان حکم اعدام شیخ النمر

خبرگزاری تسنیم: یک عضو کمیته خارجی مجلس شورای عربستان به وزیر خارجه دولت منتخب عراق و علمای مسلمانی که از حکم ظالمانه اعدام شیخ النمر روحانی برجسته شیعی عربستان انتقاد کرده‌اند، توهین کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالله العسکر عضو کمیته خارجی مجلس شورای عربستان(مجلس مشورتی) واکنش خشمگینانه‌ای به اظهارات اخیر ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق درباره حکم اعدام شیخ نمر النمر از روحانیون برجسته شیعی عربستان نشان داد.

ابراهیم الجعفری که از صدور حکم اعدام علیه شیخ النمر از سوی دادگاه سعودی انتقاد کرده بود، از فشارهایی بر عربستان برای عقب نشینی از اجرای حکم اعدام تعزیزی این روحانی برجسته شیعی خبر داده بود.

حکومت سعودی و رسانه های وابسته به سردمداری روزنامه الوطن، هجمه شدیدی را علیه ابراهیم الجعفری به خاطر گفتن این جمله که "سعودی در معرض فشارهایی برای عقب نشینی از اجرای حکم اعدام شیخ نمر النمر قرار دارد" به راه انداختند.

در اظهارنظر ابراهیم الجعفری هیچ نشانی از توهین به مقامات سعودی وجود ندارد، اما عبدالله العسکر عضو شورای مشورتی عربستان که از سوی ملک عبدالله منصوب می شود، در اظهارات توهین آمیزی درباره ابراهیم الجعفری از واژه فریبنده طایفه ای برای توصیف وی استفاده و با مداخله آشکار در امور داخلی عراق ادعا کرده است الجعفری فردی است طایفه ای و آنچه وی از آن سخن می گوید، تنها تخیلات و خیال پردازی ها و رویاهاست و حضورش در وزارت یک راه حل میانه برای نزاع گروه های سنی و شیعی در داخل نظام عراق به شمار نمی رود.

رسانه های سعودی هر فردی را که از خاندان حاکم بر عربستان انتقاد کند، یا فتنه گر توصیف می کنند یا حامی تروریسم و شیخ النمر را به سبب هدایت انقلاب مردمی به ویژه در منطقه العوامیه عربستان، به زعم خود رهبر فتنه العوامیه توصیف می کنند تا نشان دهند هر گونه انتقاد ساده ای از رژیم آل سعود را بر نمی تابند.

العسکر در حالی ابراهیم الجعفری را به رویکرد طایفه ای متهم کرده است که خود از تقسیم عراق به شیعه و سنی سخن گفته یعنی در عمل طایفه ای عمل کرده است.

وی در اظهاراتی منفعلانه به موج گسترده مخالفت های منطقه ای و جهانی با حکم اعدام ظالمانه شیخ النمر به جرم انتقاد از آل سعود واکنش نشان داد و مدعی شد اظهارات اخیر وزیر عراقی و اظهارات مقامات ایرانی ارزش ندارد و دولت کشورش از پاسخ دادن به آن خودداری می کند.

این در حالی است که یک دادگاه سعودی، دو نفر از انقلابیون عربستانی درمنطقه العوامیه را به اعدام تعزیزی و یک نفر دیگر را به حبس 12 ساله متهم کرده است، آل سعود و رسانه های وابسته، تحرکات مسالمت آمیز مردمی و انتقادها از این رژیم را آشوب و فتنه توصیف می کنند و با تکیه بر این دروغ ها به صدور احکام ظالمانه علیه مردمی می پردازند که تنها جرمشان درخواست برای اجرای عدالت و برابری و رفع تبعیض ونابرابری است که به وضوح در مناطق شیعه نشین نمایان است.

روزنامه الوطن سعودی واکنش توام با توهین و عصبانیت عبدالله العسکر عضو مجلس شورا یا مشورتی عربستان به اظهارات ابراهیم الجعفری را اولین واکنش رسمی به آنچه حملات رسانه ای در عراق و ایران علیه عربستان خوانده، قلمداد کرده است.

العسکر در اظهاراتی منفعلانه مدعی شد سکوت پادشاهی سعودی در برابر انتقادها، موضعی درست است و طرف دیگر به ویژه در ایران و عراق می خواهند پادشاهی سعودی با وزن و جایگاه اسلامی، عربی، منطقه ای و بین المللی خود را به این بازی سوق دهند و به همین سبب نادیده گرفتن این صداها(انتقادها و اعتراضات گسترده منطقه ای و جهانی به حکم ظالمانه اعدام شیخ النمر)، راه حل است.

این عضو مجلس مشورتی سعودی که منصوب شده از سوی پادشاه این کشور است، درباره اینکه آیا پیش بینی می کند که وزارت خارجه سعودی، سفیران عراق و ایران را برای بیان اعتراض خود حتی به صورت شفاهی به این اعتراضات! در خصوص مسائل قضایی فرا بخواند، گفت بعید می دانم که ریاض دست به چنین اقدامی بزند.

العسکر بار دیگر با به کار بردن الفاظ توهین آمیز درباره وزیر خارجه دولت منتخب عراق و تمام دلسوزان و علمای جهان اسلام که از حکم اعدام ظالمانه شیخ النمر انتقاد کرده و آن را محکوم کرده اند، مدعی شد عربستان بر اساس یک بیت شعر که اگر ... حرف زد، به آن جواب نده، بهترین کار برای تو این است که سکوت کنی"

رسانه های سعودی مدعی هجمه رسانه های هدفمند علیه آل سعود در پی صدور حکم اعدام شیخ نمر النمر شده اند، دادگاه کیفری مربوط به آنچه مسائل تروریسم خوانده می شود، اخیرا حکم اعدام علیه شیخ النمر این روحانی برجسته شیعه صادر کرد، دادگاه سعودی، انتقادهای منطقی شیخ النمر از حکومت سعودی به سبب رفتار ناعادلانه و ظالمانه با بخشی از جامعه عربستان یعنی شیعیان را فتنه افکنی و تحریک به خشونت و جدایی طلبی توصیف کرده اند، این رسانه ها از حمایت شیخ النمر از انقلاب مردم بحرین هم بر آشفته شده اند و مدعی هستند وی در بحرین دخالت می کند.

خاطر نشان می شود صدور حکم اعدام تعزیزی برای شیخ باقر نمر النمر روحانی برجسته شیعیان عربستان که تنها جرمش دفاع از حقوق نقض شده مردم و نابرابری و بی عدالتی و تبعیض در جامعه عربستان و بی اعتنایی مقامات سعودی به حقوق شیعیان است، با موج محکومیت در سطح داخل و خارج عربستان روبرو شده است که یکی از این منتقدان، ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق است که گفته بود عراق برای منصرف کردن ریاض از اعدام شیخ النمر تلاش می کند.

منتقدان تاکید کرده اند حکم اعدام شیخ نمر، چهره تروریستی حکومت عربستان را آشکار می کند.

حتی یک تحلیلگر عرب اهل سنت تاکید کرده است حکم اعدام شیخ نمر همانند بمب ساعتی، آل سعود را تهدید می کند.

برگزاری تظاهرات در کشورهای مختلف از جمله در یمن در محکومیت حکم اعدام شیخ النمر و درخواست مردم برای عقب نشینی ریاض از اجرای این حکم ظالمانه سبب خشم مقامات سعودی شده است.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان