میدان جنگ نینوای تشنه لبان بود / آنجا که زمزمه یا زهرا (س) تا عرش می‌رسید

میدان جنگ نینوای تشنه لبان بود / آنجا که زمزمه یا زهرا (س) تا عرش می‌رسید

خبرگزاری تسنیم: تحمل تشنگی در روزهای سخت جنگ اوج خضوع رزمندگان بود، بطری‌های آبی که دست به دست می‌چرخید تا عطش سوزان رزمندگان را فرونشاند ولی کسی از آن نمی‌نوشید تا دیگران سیراب شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، سید رسول هاشمی متولد سوم فروردین ماه سال 42 و زاده اصفهان یکی از جانبازان  پر انرژی و با روحیه است که در سن 19 سالگی عازم میدان جنگ شد.

 اصابت ترکش در جبهه سبب قطع نخاع شدن و ایجاد مشکلات ریوی در او شد و از آنجا که به تشخیص پزشکان، آلودگی هوا برایش ضرر داشت به ناچار از زرین‌شهر که موطن اصلی پدرش بود به شهرکرد نقل مکان کرد.

وی علی‌رغم مشکلات جسمی ناشی از مجروحیت، شخصی پرانرژی و خنده‌رو است که همین امر ما را ترغیب کرد تا پای صحبت گرم او بنشینیم و اندکی از روزهای حضور در جبهه، مجروحیت و زندگی فعلی او جویا شویم.

گفت‌وگوی تسنیم با این جانباز در زیر آورده شده:

تسنیم: چه سالی به جبهه اعزام شدید؟

هاشمی: آن زمان علی‌رغم اینکه مربیان آموزش نظامی ما را از شرایطی مانند اسارت، مجروحیت و حتی شهادت آگاه کرده بودند ولی من داوطلبانه و با میل و رضای قلبی به جبهه رفتم.

فروردین ماه سال 61 برای شرکت در عملیات بیت المقدس به جبهه اعزام شدم، بعد از گذشت 18 روز در عملیات آزادسازی شلمچه که بعد از آزادسازی جاده اهواز خرمشهر انجام شد، در تاریخ 61/2/18 در عملیات بیت المقدس از ناحیه نخاع مجروح شدم.

تسنیم: روزهای مجروحیت را چگونه سپری کردید؟

هاشمی: به‌دلیل برخورد با ترکش عمل‌های جراحی مختلفی برروی کمر و پاهایم انجام شد ولی بیشترین تعداد جراحی را به‌خاطر زخم بستر پشت سر گذاشتم، به‌خاطر مجروحیت شدید و عدم تجربه کافی پزشکان آن زمان در رسیدگی به مجروحان قطع نخاعی دچار زخم بسترهای شدیدی شدم که پانسمان آنها 2 تا 3 ساعت طول می‌کشید.

در آن زمان با کمک یک خیر برای 19 جانباز در بیمارستان امین اصفهان پرونده درمان اعزام به خارج تشکیل شد ولی به‌دلیل نبود رابطه دوستانه میان ایران و آلمان پرونده‌ها مختومه شد و ادامه درمان ما در ایران انجام شد.

تسنیم:بعد از مجروحیت مشغول به چه اموری شدید؟

هاشمی: بعد از مجروحیت وارد سپاه پاسداران شدم و بعد از آن در رشته زبان و ادبیات فارسی ادامه تحصیل دادم و شهریور ماه امسال هم موفق به کسب کارشناسی ارشد این رشته از دانشگاه آزاد شهرکرد شدم.

به‌خاطر عمل جراحی دفاع از پایان نامه‌ام را در منزل و در حالی که بستری بودم با حضور اساتید راهنما و دوستانم انجام دادم.

تسنیم: با این شرایط چگونه کنار می‌آیید؟

هاشمی: با وجود مشکلات و دردهای فراوان که از زمان مجروحیتم داشتم از این شرایط شکایتی ندارم و به راضی به رضای خدا هستم و سعی می‌کنم با ورزش و مزاح روحیه‌ام را شاد نگه دارم تا تحمل درد برایم آسان‌تر شود.

تسنیم: به‌نظر شما مهم‌ترین دلیل پیروزی کشور در جنگ چه بود؟

هاشمی: دوران جنگ ایران و عراق جنگ نابرابری و ناعادلانه‌ای بود بیش از 20 کشور چه عرب‌ها، چه بلوک شرق و چه بلوک غرب همه دست در دست هم عراق را یاری می‌کردند ولی ایران با تکیه بر رهبری و اعتقاداتی مستحکم با دست خالی و ایمانی قوی می‌جنگید و اگر این رهبری قوی را نداشتیم همان اوایل جنگ شکست می‌خوردیم.

تسنیم: از خاطرات فراموش نشدنی آن روزها بگویید؟

هاشمی: یکی از خاطراتی که هیچگاه فراموش نمی‌کنم این بود که بعد از آزادسازی جاده اهواز خرمشهر با یکی از همرزمانم برای پاکسازی سنگرهای آن سوی جاده رفته بودیم که با حمله غافلگیرانه 3 هواپیمای دشمن روبه‌رو شدیم و ما به سنگرهای عراقی‌ها که عقب‌نشینی کرده بودند پناه بردیم تا هواپیماها از منطقه دور شوند.

در آن روزها که بچه‌های جبهه با کمبود آب و غذا روبه‌رو بودند یک بطری آب چندین دور بین رزمنده‌ها می‌چرخید ولی کسی علی‌رغم تشنگی شدید از آن آب نمی‌نوشید و بطری دست نخورده باقی می‌ماند تا آب برسد با مرور این خاطرات و یادآوری عشق و علاقه و خلوص رزمندگان در دفاع از دین و میهن استوارتر می‌شوم و بهتر با مشکلاتم کنار می‌آیم.

تسنیم: در حال حاضر با همرزمان دوران جبهه در ارتباط هستید؟

هاشمی: با گذشت چندین سال از دوران جنگ ارتباط با همرزمانم را بخاطر اینکه همدیگر را بهتر درک می‌کنیم ادامه داده‌ام، حاج علی پناه بیاتی، حاج نعمت شاکری، بهرام خدادادی، احمد ملک‌پور، علی صادقی و علیرضا ملکی از یاران دوران جنگ هستند که هنوز با آنها در ارتباطم.

اصغر و محمد توسلی، حسین رنجبر، حمید نصیری، محمود طاهری، حسن نمازی، محمد و اسماعیل سلیمیان از همرزمانی بودند که شهید شدند.

تسنیم: دلتنگ آن روزها می‌شوید؟

هاشمی: جنگ خانما‌ن‌سوز بود؛ آرزو می‌کنم جایی جنگ نباشد ولی خیلی اوقات دلتنگ صفا و صمیمیت و یکرنگی مردان آن دوران می‌شوم ولی متأسفانه در این روزها صفا و صمیمیت و از خودگذشتگی‌ها کم کم به دست فراموشی سپرده شده است.
بهترین دوران زندگی‌ام همان مدت کوتاه حضورم در جبهه بود آن روزها اوج یکرنگی و یکدلی بود.

تسنیم: در روزهای سخت جبهه به کدام یک از ائمه (ع) پناه می‌بردید؟

هاشمی: همه رزمندگان دفاع مقدس در آن روزهای سخت از لطف و کرامت ائمه اطهار بی‌نصیب نبودند ولی از میان این بزرگواران شخصیت‌هایی که خیلی زبانزد و خاص بودند، حضرت فاطمه زهرا (س)، ابا عبدالله الحسین(ع)، قمر بنی هاشم و امام زمان (عج) بودند.

چه مشکلاتی که گره آنها با توسل به این بزرگواران باز نشد...

در آن لحظات سخت رزمندگان با تمام وجود امام زمان خود را صدا می‌زدند، به یاد دارم هنگام عملیات بیشترین سربندهایی که رزمندگان به‌سر می‌بستند و زودتر از همه تمام می‌شد سربند حضرت زهرا (س) بود و ما پیروزی‌های این جنگ را مدیون آنها هستیم.

تسنیم: شرایط فیزیکی اماکن عمومی و ادارات برای رفت و آمد شما جانبازان مناسب است؟ چه خواسته‌هایی از مسئولان دارید؟

هاشمی: یکی از مشکلات جانبازان عدم مناسب‌سازی فضای ادارات، اماکن تفریحی و نبود خودروی مناسب برای آنها است، جانبازان توقعات زیادی ندارند که بیشتر آنها ناچیز و قابل حل است.

به امور فرهنگی جانبازان بیشتر بها داده شود و جانبازان بعد از گذشت سال‌ها از پایان جنگ نباید مشکلات مادی و اقتصادی داشته باشند، اگر فساد مالی در جامعه به‌وجود نیاید رسیدگی به آنها بیشتر می‌شود.

تسنیم: اوقات فراغت خود را صرف چه اموری می‌کنید؟

هاشمی: در حال حاضر اوقات فراغتم را صرف امور باغداری، بسکتبال، شنا و تنیس روی میز می‌کنم.

تسنیم: آیا افتخارات ورزشی هم داشته‌اید؟

هاشمی: بله، در مسابقات شنا 200 متر کرال پشت مقام نخست کشوری، مسابقات دو و میدانی رشته پرتاب دیسک مقام سوم، در مسابقات وزنه‌برداری مقام ششم و در مسابقات بسکتبال نیز موفق به کسب رتبه‌های برتر شدم.

تسنیم: سخن آخر؟

هاشمی: از جوانان و مسئولان عجزانه می‌خواهم که اجازه ندهند ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل شود و از آنها پاسداری کنند و از دانشجویان و دانش‌آموزان می‌خواهم وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند و تنها به فراگیری علم بها دهند.

انشالله خدا، شهدا و امام شهدا از ما راضی باشند و ما باید به وصیت شهدا عمل کرده و راهشان را ادامه دهیم و از خون به‌ناحق ریخته آنها دفاع کنیم و اجازه ندهیم خونشان پایمال شود.

از همسرم به خاطر صبر و بردباری فراوانش سپاسگزارم؛ ارزش کار ایشان بیشتر از کار ماست چراکه آنها که رفته‌اند کار حسینی کرده‌اند و آنها که ماندند باید کار زینبی کنند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon