سفارش‌های لقمان به پسرش درباره رفتار با دشمن


سفارش‌های لقمان به پسرش درباره رفتار با دشمن

خبرگزاری تسنیم: پسرم! از چیزهایى که باید با آن، در برابر دشمنت مسلّح شوى تا زمینگیرش کنى، نرمى با او و اظهار خشنودى از اوست.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند:
در سفارش‏‌هاى لقمان به پسرش ناتان، این است که به او گفت : پسرم! از چیزهایى که باید با آن، در برابر دشمنت مسلّح شوى تا زمینگیرش کنى، نرمى با او و اظهار خشنودى از اوست؛ ولى با کناره‏‌گیرى، خود را از او دور نکن، که رازت براى او آشکار مى‏‌شود و براى سرنگونىِ تو تدارک مى‏‌بیند.
پسرم! از خدا چنان بترس که اگر با نیکىِ دو جهان به او برخوردى، باز هم بترسى که خدا کیفرت دهد، و چنان به خدا امیدوار باش که اگر با گناهان دو جهان به او برخوردى، باز هم امیدوار باشى که خدا تو را بیامرزد.
پسرم! صخره بزرگ و آهن و هر بار سنگینى را بر دوش کشیدم؛ ولى چیزى سنگین‌‏تر از همسایه بد، بر دوش نکشیدم.
همه تلخى‏‌ها را چشیدم؛ ولى چیزى تلخ‏تر از فقر نچشیدم.

متن حدیث:

کانَ فیما أوصى بِهِ لُقمانُ ابنَهُ ناتانَ أن قالَ لَهُ : یا بُنَیَّ ، لِیَکُن مِمّا تَتَسَلَّحُ بِهِ عَلى عَدُوِّکَ فَتَصرَعُهُ المُماسَحَةُ وإعلانُ الرِّضا عَنهُ ، ولا تُزاوِلهُ بِالمُجانَبَةِ فَیَبدُوَ لَهُ ما فی نَفسِکَ فَیَتَأَهَّبَ لَکَ .
یا بُنَیَّ ، خَفِ اللّه‏َ خَوفا لَو وافَیتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَینِ خِفتَ أن یُعَذِّبَکَ اللّه‏ُ ، وَارجُ اللّه‏َ رَجاءً لَو وافَیتَهُ بِذُنوبِ الثَّقَلَینِ رَجَوتَ أن یَغفِرَ اللّه‏ُ لَکَ .
یا بُنَیَّ ، حَمَلتُ الجَندَلَ وَالحَدیدَ وکُلَّ حِملٍ ثَقیلٍ فَلَم أحمِل شَیئا أثقَلَ مِن جارِ السَّوءِ، وذُقتُ المَراراتِ کُلَّها فَلَم أذُق شَیئا أمَرَّ مِنَ الفَقرِ.



«امالی صدوق،ص766 - بحارالأنوار، ج 13 ص 413»

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon