بحران آب شهرها و روستاهای کرمان را تهدید می‌کند


بحران آب شهرها و روستاهای کرمان را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان اینکه منابع آبی استان به شکل ۱۰۰ درصد از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: در حال حاضر بیشتر شهرها و روستاهای کرمان در وضعیت بحرانی آب قرار دارند.

محمد طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه در حال حاضر شش هزار و 250 میلیون متر مکعب آب از بیش از 34 هزار حلقه چاه در سطح استان برداشت می‌شود، اظهار کرد: در استان 900 میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب داریم.

وی با انتقاد از وضعیت چاه‌های غیرمجاز آب در استان و استفاده از آب شرب برای آبیاری مزارع و باغات، گفت: با خاموش کردن موتور چاه‌های آب کشاورزی حدود 30 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان اینکه بیش از 95 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: این در حالی است که تنها یک درصد در بخش صنعت و چهار درصد در بخش آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طاهری با تاکید بر اینکه میزان بسیار زیادی آب به سبب فرسودگی شبکه‌های آبرسانی هدر می‌رود، تصریح کرد: به همین سبب اصلاح و بهسازی شبکه‌های آبرسانی در سراسر استان ضروری است.

وی گفت: در همین راستا در شش ماه نخست امسال هشت هزار و 775 متر شبکه آبرسانی شهرستان بم اصلاح و بازسازی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان افزود: از این مقدار 4545 متر در شهر بم و 4230 متر در شهرهای ریگان، فهرج و نرماشیر بازسازی شد.

طاهری همچنین از توسعه شبکه آبرسانی در برخی مناطق استان خبر داد و گفت: در مدت زمان یاد شده 2725 متر شبکه آبرسانی در شهرستان‌های بروات، بم، ریگان و نرماشیر توسعه یافت.

وی با اشاره به رفع حوادث در برخی انشعابات و شبکه‌های آبرسانی، افزود: در 5 ماه نخست امسال 3754 فقره حوادث انشعابات و شبکه در رفسنجان رفع و900 دستگاه کنتور خراب در سیرجان تعویض شد.

وی افزود: از این تعداد 690 دستگاه در شهر سیرجان و210 دستگاه در شهرهای تابع سیرجان شامل بلورد، پاریز، خواجو شهر، زیدآباد، نجف شهر و هماشهر تعویض شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان خاطرنشان کرد: در همین مدت 1215 فقره انشعاب به مشترکین واگذار شد که از این تعداد 940 فقره در شهر سیرجان و 275 فقره در شهرهای تابع سیرجان واگذار شده است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon