انشعاب در طالبان پاکستان راه نفوذ گروه تروریستی داعش در شبه قاره/ ملاعمر یا بغدادی

انشعاب در طالبان پاکستان راه نفوذ گروه تروریستی داعش در شبه قاره/ ملاعمر یا بغدادی

خبرگزاری تسنیم: مدیر موسسه اندیشه اسلامی معاصر در کانادا با بررسی گروه‌های فعال در منطقه و داعش اظهار داشت: انشعاب در طالبان پاکستان راه نفوذ داعش در منطقه است زیرا برخی از آن‌ها تاکنون قادر به تصمیم‌گیری در مورد ملاعمر یا بغدادی نیستند.

«ظفر بنگاش» کارشناس مسائل سیاسی و روزنامه نگار پاکستانی در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم با اشاره به تحرکات اخیر مبنی بر حمایت از گروه تروریستی داعش در شبه قاره و افغانستان گفت: حضور داعش در منطقه بویژه در پاکستان کمرنگ است زیرا بسیاری از گروه‌های شبه نظامی در این کشور تاحدودی از ملاعمر پیروی می‌کنند و ابوبکرالبغدادی را قبول ندارند با این حال به نظر می‌رسد که انشعاب در گروه طالبان پاکستان راه نفوذ داعش در منطقه باشد.

وی در ادامه در مورد وضعیت کنونی گروه‌های شبه نظامی تاثیرگذار در پاکستان اظهار داشت: علاوه بر تحریک طالبان پاکستان «لشکر جهنگوی»، «سپاه صحابه»، «لشکر طیبه» و گروه‌های دیگری نیز در پاکستان فعالیت می‌کنند اما تاحدی بیشتر از همه لشکر جهنگوی، سپاه صحابه و لشکر طیبه در این کشور تاثیرگذار هستند.

بنگاش افزود: تحریک طالبان پاکستان در مناطق قبایلی این کشور فعالیت می‌کند و برخی از عناصر خارجی نیز در این گروه عضویت دارند زیرا این طالبان مدعی است که علاوه بر دولت و ارتش پاکستان علیه شخصیت‌های مهم خارجی نیز عملیات انجام می دهد.

آن‌ها با جلب نظر افراد خارجی از کشورهای «عربی»، «ازبکستان»، «تاجیکستان» وغیره، آن ها را نیز در این گروه فعال کرده است.

روزنامه نگار پاکستانی ادامه داد: لشکر جهنگوی گروه افراطی پاکستانی نیز بویژه شیعیان را در سراسر پاکستان هدف قرار می‌دهد.

همچنین لشکر طیبه نیز بیشتر در عملیات خارج از پاکستان بخصوص در مورد مسلمانان «کشمیر» فعال است.

در نتیجه علاوه بر تحریک طالبان پاکستان تنها دو گروه لشکر جهنگوی و طیبه تاحدی در این کشور تاثیرگذار هستند.

انشعاب در گروه تحریک طالبان پاکستان

کارشناس مسائل سیاسی پاکستان در ادامه با تشریح وضعیت تحریک طالبان نیز گفت: تحریک طالبان پاکستان با توجه به انشعاب‌های اخیرش به پنج گروه مختلف تقسیم شده که گفته می‌شود دلیل اصلی آن نپذیرفتن رهبری «ملافضل الله» است.

تحریک طالبان پاکستان از منطقه «وزیرستان جنوبی» آغاز بکار کرد و رهبران قبلی آن از قبیله «محسود» مستقر در این منطقه انتخاب می‌شد بنابراین پس از مرگ «بیت الله محسود» و سپس «حکیم الله محسود»، ملافضل الله رهبری این گروه را بدست گرفت اما عده‌ای معترض گروه جدیدی به رهبری «خالد محسود» را تشکیل دادند.

علاوه بر این گروه، «شهریارمحسود» نیز در منطقه وزیرستان جنوبی گروه دیگری را تشکیل داد در عین حال شبه‌نظامیان ازبک نیز از تحریک طالبان اعلام جدایی کردند.

از سوی دیگر ماه گذشته «طالبان پنجابی» و «جماعت الاحرار» به رهبری «خالد خراسانی» نیز در حضور رسانه‌ها اعلام کردند که از تحریک طالبان پاکستان جدا شده‌اند.

با این حال، احتمال دارد که گروه‌های بیشتری از تحریک طالبان انشعاب کرده باشند اما بطور رسمی آن را علنی نکنند.

بنگاش در ادامه در مورد اعلام حمایت «شاهدالله شاهد» سخنگوی سابق تحریک طالبان و 5 فرمانده مهم این گروه از گروه تروریستی داعش نیز گفت: اعلام حمایت سخنگوی طالبان پاکستان از داعش موضع همه افراد این گروه نیست بلکه تنها 6 نفر از اعضای مهم این گروه از داعش اعلام حمایت کرده‌اند.

«شاهد الله شاهد» سخنگوی تحریک طالبان نیز چنین بیانیه‌ای را صادر کرده است.

گروه تروریستی داعش محبوب نیست

روزنامه نگار پاکستانی در پاسخ به میزان محبوبیت گروه تروریستی داعش نیز اظهار داشت: ممکن است که بر اساس افکار مشابه و در برخی موارد مشترک از گروه تروریستی داعش در بین گروه‌های افراطی پاکستان استقبال شود با این حال برخی از این گروه‌ها مانند «طالبان محسود» و طالبان پنجابی بطور آشکارا اعلام کرده‌اند که آدم ربایی برای باج، گروگانگیری و قتل عام مردم بی گناه خلاف دستورات اسلام است و مرتکب چنین کاری نخواهند شد.

وی در ادامه در مورد تاثیر حمایت 6 فرمانده طالبان از گروه تروریستی داعش نیز تاکید کرد: برخی از شبه‌نظامیان خارجی مانند عرب‌ها، ازبک‌ها و ... که در تحریک طالبان فعالیت داشتند به گفته برخی منابع این گروه را ترک و با داعش اعلام بیعت کرده‌اند.

از سوی دیگر، شبه‌نظامیان جدا شده از گروه‌های بزرگتر مانند تحریک طالبان، بدنبال گروه مطرح در منطقه هستند بنابراین گروه تروریستی داعش در سال جاری بدلیل حمایت‌های مالی عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی،قطر، آمریکا، در منطقه مطرح شده است و در نتیجه شبه نظامیان برای بقا بسوی آنها متمایل می‌شوند.

کارشناس مسائل سیاسی پاکستان در مورد فعالیت گروه تروریستی داعش در شبه قاره نیز ادامه داد: به نظر می‌رسد که تنها براساس همفکری و برخی مواضع مشترک گروه تروریستی داعش در شبه قاره تاثیر زیادی نداشته باشد زیرا این گروه در عراق و سوریه نیز دچار مشکلات فراوانی است بنابراین توان ایجاد تاثیر در شبه قاره را ندارد در نتیجه سعی خواهد کرد تا از گروه‌های انشعاب یافته از طالبان یارگیری و فعالیت خود را در منطقه گسترش دهد.

بنگاش در تشریح روابط گروه تروریستی داعش، طالبان افغانستان و پاکستان نیز اظهار داشت: گروه طالبان افغانستان مدعی است که فقط علیه نیروهای خارجی در این کشور فعال هستند و دولتی را که با همکاری کشورهای غربی و بویژه آمریکا شکل گرفته قبول ندارند و تا پایان حضور نیروهای خارجی در این کشور مبارزه می‌کنند.

از سوی دیگر، طالبان افغان و بطور کلی برخی از گروه‌های پاکستانی نیز حامیان رهبری «ملا محمد عمر» هستند اما تعدادی از این گروه‌ها نیز «ابوبکر البغدادی» رهبر داعش را پیشوای خود می‌دانند.

تعجب آور این است که اکنون مدعیان اسلام که خواستار حاکمیت اسلام در منطقه هستند، نمی تواند پیشوای خود را تشخیص دهند که ملاعمر است یا البغدادی.

بنابراین این گروه‌ها دچار سردرگمی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها قادر به تصمیم‌گیری برای انتخاب رهبر نیستند.

روزنامه نگار پاکستانی ادامه داد: تاکنون بیانیه رسمی در مورد حمایت از گروه تروریستی داعش از سوی طالبان افغانستان منتشر نشده زیرا آن‌ها، ملا عمر را پیشوای خود می‌دانند و پذیرش خلافت البغدادی برای آن‌ها امکانپذیر نیست.

وی در ادامه ملاعمر را در بین طالبان پاکستانی محبوب دانست و گفت: بیشتر طالبان پاکستان ملاعمر را به رهبری قبول دارند با این حال از عملکرد ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان نیز ناراضی هستند.

طالبان پاکستانی مدعی هستند که ملا فضل الله در کنر افغانستان مستقر شده و به احتمال زیاد با سازمان اطلاعات افغانستان همکاری خواهد کرد.

عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی موفق نبوده است

ظفر بنگاش در ادامه در مورد موفقیت عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی این کشور اظهار داشت: عملیات ارتش موفقیتی نداشته است زیرا هزاران نفر از مردم وزیرستان شمالی بی‌خانمان شده‌اند و دولت و ارتش پاکستان نیز تاکنون کمک خاصی در این مورد انجام نداده‌اند.

از سوی دیگر، ارتش پاکستان پیش از آغاز عملیات در وزیرستان از آغاز چنین عملیاتی خبر داد که سبب فرار شبه‌نظامیان به مکان‌های امن و حتی در افغانستان شد.

بنابراین عملیات ارتش پاکستان بیشتر به ضرر مردم بوده است تا علیه گروه‌های شبه‌نظامی در وزیرستان شمالی پاکستان همچنین پس از پایان عملیات ارتش شبه‌نظامیان از مخفی‌گاه‌یشان دوباره باز خواهند گشت و تهدید بزرگتری برای مناطق قبایلی پاکستان خواهند شد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان