ارتش سوریه بیش از هر طرف دیگری قادر است داعش را سر جای خود بنشاند

ارتش سوریه بیش از هر طرف دیگری قادر است داعش را سر جای خود بنشاند

خبرگزاری تسنیم: هرچند نبرد کوبانی به سرعت نهایی نخواهد شد و سناریوهای متعددی در این خصوص مطرح است، اما بهترین گزینه برای یکسره کردن این نبرد چیزی جز این نیست که ارتش سوریه وارد عمل شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه السفیر، با توجه به نظر بسیاری از کارشناسان نظامی مبنی بر سرعت پیشروی داعش به سمت کوبانی و بی حاصل ماندن حملات هوایی علیه آن، گزینه‌های متعددی برای مقابله با این گروه مطرح است اما در نهایت هیچ یک به اندازه لزوم دخالت ارتش سوریه کارساز نخواهد بود.

آیا  نهایی کردن نبرد کوبانی برای داعش دشوار است؟

کارشناسان معتقدند اگر داعش احساس می کرد که نهایی کردن نبرد کوبانی دشوار است، به سرعت عقب نشینی کرده و نبرد خود را در جبهه دیگری آغاز می کرد همانطورکه چند هفته پس از حمله به شهر حسکه واقع در شمال شرق سوریه از آن عقب نشست، اما در مورد کوبانی این کار را نکرد.

نبرد کوبانی، طولانی ترین نبرد داعش تا کنون

در این میان برخی کارشناسان تاکید دارند در نبردی شبیه نبرد کوبانی فقط نتایج آن مهم نیست، بلکه شیوه ای که درگیری ها را نهایی خواهد کرد و روند رخدادها و نتایج حاصل از آن نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا به ویژه اینکه حملات داعش به کوبانی برای تسلط کامل بر این شهر کُردنشین و مناطق اطراف آن، طولانی ترین حملات این گروه تا کنون به شمار می آید.

تجربه حملات داعش تا کنون نشان داده است که این گروه هر منطقه ای را که هدف قرار دهد تلاش می کند در فاصله اندک و اغلب یک هفته به اهداف مورد نظر خود برسد و اگرچنین نشود صرف نظر کرده و عقب خواهد نشست، اما در مورد کوبانی شاهدیم که چنین نشده و اوضاع متفاوتی در جریان است.

اکنون نبرد کوبانی وارد مرحله دشواری شده است، تا جایی که به نظر نمی رسد هر یک از طرفهای درگیر بتوانند بدون هیچ گونه تغییرتاکتیکی نبرد را به نفع خود به پایان برسانند.

هنگامی که داعش کوبانی را مورد حمله قرار داده و دهها روستا را در فاصله اندکی به اشغال در آورد، تاکتیک آن مبتنی بر حملات انتحاری و بمباران توپخانه ای و کشتار مردم و سربریدن آنان بود، اما این تاکتیک ها نتوانست پیروزی را برای داعش به ارمغان آورد.

احساس نیاز داعش به لزوم تغییر تاکتیکی حملات

اینجا بود که داعش احساس کرد برای نهایی کردن نبرد در کوبانی و پیروزی در آن باید تاکتیک خود را تغییر داده و شیوه جدیدی را در پیش بگیرد و پس از آن بود که گزارش هایی در مورد استفاده داعش از برخی سلاح های غیر متعارف به گوش رسید.

در این میان تصاویر اجسادی که آثار سوختگی ناشی از سلاح شیمایی و به عبارت دقیق تر گاز خردل منتشر شد که گفته می شد که تروریست های داعش آن را از پایگاه المثنی در عراق به دست آورده اند.

احتمال تکرار سناریوی حلبچه به دست داعشی‌ها

اگر این گزارش ها صحت داشته باشد و چنانچه داعش از این سلاح ها در سطح گسترده استفاده کند، با سناریوی شبیه سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی در حلبچه یا قتل عام در سنجار روبه رو خواهیم شد و در این صورت هر احتمالی وجود دارد که کمترین آن سرازیر شدن کُردها در شمال و جنوب خط مرزی سوریه و ترکیه برای مبارزه با داعش است که در این شرایط دیگر به موافقت یا مخالفت دولت دمشق و آنکارا توجهی نخواهند کرد.

سناریوی دیگر اینکه ترکیه به کُردهایی که از کوبانی مهاجرت کرده اند، اجازه دهد برای مبارزه با داعش به این شهر بازگردند که چنین اقدامی نیز نیازمند کمک تسلیحاتی به کُردها است.

در این سناریو امکان دخالت نیروهای نظامی ترکیه نیز وجود دارد به ویژه اینکه پارلمان این کشور نیز با این گزینه موافقت کرده است.

توسل به افزایش حملات هوایی علیه داعش

اما احتمال دیگر این است که نیروهای ائتلاف حملات هوایی خود علیه مواضع داعش را افزایش دهند، هرچند تجربه چند هفته گذشته تا کنون نشان داده است که حملات هوایی موفق نبوده است.

اما سناریوی آخر اینکه یک طرف دیگر در ماموریت دفاع از کوبانی و توقف پیشروی داعش وارد عمل شود که آن نیز ارتش سوریه و متحدان آن هستند، زیرا چنانچه نیروهای ارتش سوریه حملات هوایی خود در این منطقه را افزایش داده و آن را زیر حملات توپخانه ای و راکتی  قرار دهند، نه تنها پیشروی داعش متوقف خواهد شد بلکه چه بسا این گروه تروریستی ناچار شود از کوبانی عقب نشینی کند.

لزوم ورد ارتش سوریه به نبرد علیه داعش

نکات مثبت این سناریو این است که مانع می شود وخامت اوضاع به آنجا برسد که کُردها در ترکیه و سوریه مسلح شده و برای دفاع از مناطق خود داوطلب شوند و با توقف این گزینه، حاکمیت سوریه نیز در تمام خاک این کشور حفظ خواهد شد، به اضافه اینکه خسارت زیادی به داعشی ها وارد خواهد آورد به گونه ای که پیشروی آن در شمال سوریه به سمت حلب توقف خواهد شد.

همچنین این سناریو نشان خواهد داد که دولت سوریه بیش از هر طرف دیگر قدرت و توان حمایت از کُردهای سوریه را دارد و به این ترتیب کسانی که زمزمه جدایی طلبی سر می دهند نیز به بن بست می خورند.

هر سناریویی به جز دخالت ارتش سوریه، ناقص است

در بین سناریوهایی که برای نهایی کردن نبرد کوبانی گفته شد، به نظر می رسد روند درگیری و نبرد در این شهر به سمت یکی از سه گزینه زیر پیش خواهد رفت:

نخست: داعش تمام تلاش و امکانات خود را به کار خواهد گرفت تا عین العرب را به چنگ آورد اما در این صورت با واکنش گسترده کُردها روبه رو خواهد شد

دوم: جامعه جهانی وارد عمل شده و با کمک تسلیحاتی از کُردها امکان دفاع در برابر این گروه افراطی را برای آنان فراهم کند.

در هر دو سناریوی مزبور احتمال ایجاد کردستان غربی بیش از پیش قوت می گیرد.

اما گزینه یا سناریوی سوم دخالت ارتش سوریه و متحدان آن برای عقب نشاندن تروریست های داعش از کوبانی است که در این صورت حاکمیت سوریه در سراسر خاک این کشور نیزحفظ خواهد شد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان