آلمان در آستانه رکود اقتصادی/ تشدید نگرانی‌ها در اروپا درباره بازگشت مجدد بحران یورو

آلمان در آستانه رکود اقتصادی/ تشدید نگرانی‌ها در اروپا درباره بازگشت مجدد بحران یورو

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آلمانی در مطلبی به وخامت اوضاع اقتصادی در منطقه یورو پرداخته و آلمان را در آستانه رکود اقتصادی ارزیابی و از تشدید نگرانی ها درباره بازگشت مجدد بحران به منطقه یورو خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آلمانی "ویرتشافتز ووخه" در مطلبی نوشت: پس از انتشار آمارها و ارقام نشانگر ضعف اقتصادی در ماه های اخیر ترس از بازگشت مجدد بحران یورو دوباره به منطقه ارز مشترک برگشته است.

حالا درباره مفهوم و با بی معنی بودن برنامه ها و سیاست های مالی بحث هایی به وجود آمده است. تداوم رشد ضعیف اقتصادی در منطقه یورو، خطر روزافزون رکود اقتصادی و شمار بالای بیکاران در بسیاری از کشورهای اروپایی دلایل کافی برای بالا گرفتن بحث ها در این باره است.

در سال های اخیر همه اقدامات لازم از طرف بانک های مرکزی برای تقویت رشد اقتصادی انجام شد اما موفقیت ها همچنان وضعیت ثابتی داشت و پیشرفتی حاصل نشد، بلکه برعکس رشد اقتصادی در سطح جهانی  همچنان آسیب پذیر است.

اینکه این رشد اقتصادی تا چه حد آسیب پذیر است را ما می توانیم در آلمان مورد بررسی قرار دهیم. بعد از یک سال خیلی خوب درسال 2013 و یک شروع خوب در سال 2014 از تابستان، دینامیک رشد اقتصادی در این کشور تقریبا متوقف شده است.

البته بحران اوکراین و تحریم های تصویب شده از طرف اتحادیه اروپا و ناآرامی ها و خطرات سیاست جهانی از جمله خطر داعش و ویروس ابولا مطمئنا نقشی را در به وجود آمدن چنین شرایطی داشته اند.

آلمان به صورت ناگهانی در سه ماهه سوم امسال در آستانه رکود قرار می گیرد و این مفهوم خوبی برای تحولات اقتصادی در منطقه یورو ندارد. آلمان تا چند ماه اخیر لوکوموتیو رشد اقتصادی منطقه یورو محسوب می شد. حالا سران کشورهای اروپایی با نگرانی به آینده می نگرند.

بیکاری در اکثر کشورهای اروپایی و بخصوص در بین جوانان به طرز وحشتناکی بالا است. نرخ بیکاری در فرانسه حدود یازده درصد و برای افراد زیر 25 سال حدود24 درصد است.

نرخ بیکاری در ایتالیا با دوازده درصد و 44 درصد برای جوانان زیر 25 سال وضعیت بدتری دارد. در اسپانیا بیش از نیمی از یک نسل کامل از بازار کار حذف شده اند. بیکاری جوانان در این کشور 54 درصد و نرخ بیکاری کلی حدود 24 درصد است.

پیامدهای اجتماعی چنین وضعیتی به سختی قابل تصور است، اما این مشخص است که چنین وضعیتی سیستم سیاسی را در کل تضعیف می کند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب تصریح کرد که بعد از موفقیت های اولیه حالا این مسئله خود را نشان می دهد که ما با سیاست پولی نمی توانیم مسائلی را که از رشد جلوگیری به عمل می آورند حل کنیم. بانک های مرکزی می توانند در نهایت تنها زمان بیشتری برای دولت ها برای در پیش گرفتن اصلاحات فراهم کنند و این پنجره زمان همواره تنگ تر می شود.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری ازاین گفتگو تصریح کرد که باید ابزاری به کار برده شود که بیشترین تاثیر و برای طولانی مدت را داشته باشد و آن این است که همزمان با محرک های مالی، اصلاحات ساختاری در پیش گرفته شود.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان