کشاورزی و تعاون در روز ملی صادرات فراموش شدند

کشاورزی و تعاون در روز ملی صادرات فراموش شدند

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر میگو و ماهی با اشاره به اینکه در روز ملی صادرات تعاون نمودی نداشت گفت:یکی از شیوه‌های ایجاد اشتغال انبوه در جوامعی که درصد بیکاری آنها بالا است توجه به بخش تعاون است.

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جای خالی تعاون در روز ملی صادرات گفت: بخش کشاورزی در این روز به طور کلی فراموش شده بود. نه تنها در سخنرانی ها بلکه در بحث صادر کنندگان نمونه بحث کشاورزی حذف شده بود.

 قاسمی با بیان اینکه بخش کشاورزی 38 درصد اشتغال کشور را در اختیار دارد افزود:با توجه به اینکه بسیاری از تولیدات کشور از بخش کشاورزی است، مشاهده کردیم که عملاً حضوری از بخش کشاورزی در روز ملی صادرات به چشم نخورد.

 مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش میگو ماهی و آبزیان  اظهار کرد: یکی از گلایه‌های ما این است زمانی که مجلس شورای اسلامی قانون افزایش بهره‌وری را تصویب می‌کند و بازار را بر عهده وزارت کشاورزی می‌گذارد بدون شک وزارت جهاد کشاورزی هم باید چنین کاری کند.

 وی با تأکید بر اینکه روز ملی صادرات برای همه صنف‌ها حائز اهمیت است گفت:ماده 16 قانون و افزایش بهره وری برای بخش مشکل ایجاد کرده است. آیا این امکان وجود دارد که در کشور سازمانی به اسم توسعه تجارت وجود داشته باشد و اجازه دخالت در هر اموری جز کشاورزی را داشته باشد؟ این قانون نیازمند بازنگری است.

 قاسمی بیان کرد: علاوه بر بخش کشاورزی بخش تعاون نیز در این روز مغفول ماند، حتی یک بار هم از کلمه تعاون و بخش تعاون استفاده نشد. هیچ کس در این روز به یاد نداشت که بخشی به اسم بخش تعاون هم وجود دارد.

 مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش میگو، ماهی و آبزیان افزود: مسئولین بخش اتاق تعاون نیز در این روز حضور نداشتند.در حال حاضر بیش از 90درصد محصولات شیلاتی در بخش تعاون و فرش بیش از 90درصد در اختیار تعاونی ها و همچنین تولید عمده پسته کشور توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. همچنین در صنایع کوچک نیز اکثر موارد در بخش تعاون است.

 وی  اظهار کرد: در حال حاضر بیکاری یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور است، بیکاری امروزه نه تنها برای افراد غیر ماهر بلکه برای افراد تحصیل کرده به مشکل تبدیل شده است. بیکاری ناشی از عدم فقدان سیستم برنامه ریزی نیروی انسانی است که نتوانسته اند شغلی برای خود بیابند. تعاونی ها می توانند تا حد زیادی این مشکل را حل کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بخش تعاون مورد حمایت دولت‌ها بوده است، گفت: متأسفانه دولت حمایتی از بخش تعاون نمی‌کند. یکی از شیوه‌های ایجاد اشتغال انبوه در جوامعی که درصد بیکاری آنها بالا است توجه به بخش تعاون برای حل این معضل است.

 انتهای پیام/

اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه