فراخوان زنان عربستان برای رانندگی در روز یکشنبه/ وزارت کشور:غیرقانونی است به شدت برخورد می‌کنیم

فراخوان زنان عربستان برای رانندگی در روز یکشنبه/ وزارت کشور:غیرقانونی است به شدت برخورد می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: وزارت کشور عربستان به فعالان زن که برای رانندگی روز یکشنبه آینده فراخوان داده اند، هشدار داد که اقدامات سختگیرانه‌ای علیه قانون شکنان به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، وزارت کشور عربستان با هشدار به فعالان زن که برای رانندگی در یکشنبه آینده فراخوان داده اند، اعلام کرد: «این فراخوان ها زمینه را برای فرصت طلبان که در کمین انسجام اجتماعی کشور هستند، فراهم می کند».

منصور الترکی سخنگوی امنیتی وزرات کشور عربستان با صدرو بیانیه ای اعلام کرد: «وزارت کشور با تمام کسانی که به هر شکلی در اقداماتی که به فرصت طلبان بهانه می دهد تا موجب دسته بندی مردم  شوند، با قاطعیت برخورد خواهد کرد.»

هشدار وزارت کشور عربستان در واکنش به شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها است که برای رانندگی زنان در روز یکشنبه فرخوان داده اند.

الترکی گفت که بیانیه اخیر ضمیمه بیانیه هشدار آمیزی است که در 23 اکتبر سال گذشته در واکنش به فراخوان پایان ممنوعیت رانندگی زنان صادر شد.

چالش طلبی فعالان زن سعودی

اما فعالان زن سعودی در ابتدای ماه جاری میلادی و همزمان با تکاپوی مشابه سال گذشته، بار دیگر پایان ممنوعیت رانندگی زنان را خواستار شده و اعلام کردند که 26 اکتبر این ممنوعیت را به چالش می کشند.

آنان با انتشار فراخوان موسوم به « 26 اکتبر» در پایگاههای اجتماعی اعلام کردند که تلاش خود در این زمینه را از سرخواهند گرفت و از کاربران خواستند این فراخوان را امضا کنند.

در این فراخوان در صفحه توئیتر اعلام شده است که به چالش کشیدن ممنوعیت رانندگی زنان به معنی دعوت به برپایی تظاهرات نیست.

فعالان زن سعودی همچنین فیلم هایی را از رانندگی زنان در صفحات اجتماعی قرار داده، شجاعت زنان سعودی را ستوده، آن را حق آنان دانسته و تاکید کرده اند که هیچ متن دینی در مورد ممنوعیت رانندگی زنان  و یا اشکال فقهی وجود ندارد.

زنان سعودی حق دریافت گواهینامه رانندگی ندارند

عربستان تنها کشور جهان است که رانندگی زنان را ممنوع اعلام کرده است و با وجود اینکه در این کشور قانون مبتنی بر ممنوعیت رانندگی زنان وجود ندارد، اما به آنان اجازه داده نمی شود گواهینامه دریافت کنند و پیش از این نیز چند زن به جرم رانندگی و اخلال در نظم عمومی بازداشت شدند.

جامعه عربستان از سال 2005 شاهد بحث و جدل شدیدی در مورد رانندگی زنان بوده است و پیش از آن هیئت علمای عربستان که عالی ترین مرجع دینی این کشور به شمار می آید، در سال 1990 فتوایی را صادر کرد که در آن رانندگی زنان مخالف دین اسلامی اعلام شد و همین فتوا به سند مخالفان این موضوع تبدیل شد

اما حامیان رانندگی زنان نیز تاکید دارند که در متن قرآن کریم یا سنت هیچ متنی در این خصوص ذکر نشده است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت