تنها ۵ درصد واحدهای تولیدی استان مرکزی صادرات محورند


تنها 5 درصد واحدهای تولیدی استان مرکزی صادرات محورند

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان مرکزی گفت: در سطح بنگاه‌های کوچک و متوسط تنها حدود ۵ درصد از واحدهای تولیدی استان مرکزی صادرات محور بوده و حدود ۹۵ درصد آنها نتوانسته صادرات محور باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدرضا جعفری عصر امروز در همایش روز جهانی استاندارد اظهار کرد: وقتی می‌توانیم صادرات خود را توسعه دهیم که محصولات ما به سطح استاندارد لازم برسد.

وی افزود: شرایط کشور شرایط رکود است و شرط خارج شدن از آن توسعه صادرات است، برای برخی از تولیدات داخل متقاضی وجود ندارد و تقاضای داخلی برای آن کالا محدود است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان مرکزی تصریح کرد: برای تولید یک محصول رقابتی کیفیت و قیمت دو مولفه بسیار مهم است اگر قیمت رقابتی نباشد آن کالا از دور رقابت خارج می‌شود.

جعفری با اشاره به استانداردسازی گفت: وقتی می‌توانیم در جامعه استانداردسازی کنیم که تصمیم‌گیری های ما استاندارد باشد، در سال‌های گذشته برای تولید یک محصول به کمیت توجه کرده و از کیفیت غافل شدند.

وی افزود: نکته اول در تولید داخل ظرفیت است ما در بسیاری از رشته‌ها ظرفیت ها را خرد کردیم تولید کننده با ظرفیت خرد نمی‌تواند کالای رقابتی تولید کند تولید در مقیاس خرد توجیه اقتصادی و کیفیت مناسبی از لحاظ استاندارد ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان مرکزی تصریح کرد: از تصمیمات غیر استاندارد در سنوات گذشته مشکلات بسیاری به وجود آمده زیرا ظرفیت پایین تولید قیمت را بالا می‌برد.

جعفری با اشاره به رعایت استانداردها گفت: استانداردها حداقل کیفی سازی را مدنظر قرار می‌دهد واقعیت این است با رعایت استانداردها هم نمی‌توانیم در جامعه رقابتی دنیا حضور داشته باشیم، بحث برند سازی مطرح شده و مشتری امروز برند می‌خرد.

وی افزود: در بحث صادرات ما زمانی موفق می‌شویم که برندسازی مدنظر قرار گیرد برند های ملی و جهانی باید در تولیدات بکار گرفته شود، تولیدات خرد نمی‌توانند برندسازی را مد نظر قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان مرکزی تصریح کرد: بسیاری از مسئولیت‌ها برون‌سپاری شده، استان مرکزی رتبه نخست تنوع صنایع را در کشور دارا استبرای کنترل همه آنها و نظارت بر تولیدات آنها باید برون سپاری انجام می‌شد.

جعفری با اشاره به رعایت استاندارد در استان مرکزی گفت: دقیق ترین استانداردها در استان مرکزی رعایت می‌شود اما در  استان‌های دیگر سهل‌تر با این موضوع برخورد شده و از سویی کالای چینی بی‌کیفیت نیز بر مشکلات می‌افزاید.

وی افزود: استاندارد در بحث واردات کالا سختگیرتر باشد، آزمایشگاه‌های همکار در خود استان شکل گیرد، خود کنترلی باید به واحدهای صنعتی انتقال یابد، صدور گواهینامه ها از 1 ساله به 2 یا 3 ساله تغییر یابد از جمله خواسته های ما برای کیفی سازی محصولات است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان مرکزی تصریح کرد: ارتقاء دانش واحدهای صنعتی در جهت ارتقاء محصولات تولیدی از دیگر خواسته ها برای کیفی سازی تولیدات استان مرکزی است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon