نخستین همایش مطالبات شهری در شیراز برگزار شد


نخستین همایش مطالبات شهری در شیراز برگزار شد

خبرگزاری تسنیم: نخستین همایش مطالبات شهری با حضور نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نخستین همایش مطالبات شهری با حضور نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و شهردار شیراز  بعد از ظهر امروز برگزار شد.

محمدتقی تذروی، رئیس کمیته مرکزی یاوران شورای اسلامی شهر شیراز، در این همایش اظهار کرد: تعداد 538 نفر یاوران شورا از اقشار مختلف جامعه از قبیل کارگر، کارمند، دانشجو، روحانی، آموزگار، پزشک و مشاغل آزاد در سطح شیراز با مناطق ده‌گانه شهرداری شیراز همکاری دارند که از این تعداد 32 نفر زن و 502 نفر مرد دارای مدرک زیر دیپلم تا دکتری هستند.

وی با بیان اینکه طرح یاوران شورا به استناد ماده 71 قانون تشکیلات وظایف و اختیارات شوراها در راستای پیشبرد سریع برنامه‌ها و نظارت قانونی بر اجرای مصوبات شورا با مشارکت مردم اجرا شده، افزود: این طرح در مرداد ماه سال 79 پس از به تصویب رسیده و برای تدوین آن از قانون شوراها، قانون شهرداری‌ها و طرح تفصیلی و محله‌بندی شهر شیراز استفاده شده است.

تذروی با اشاره به اینکه کمیته مرکزی یاوران شورا از 12 نفر از اعضای شورا تشکیل شده، خاطرنشان کرد: انتخابات یاوران شورای اسلامی شهر شیراز تا اردیبهشت ماه سال 93 در قالب 150 محل و شهرک برگزار شده و با تشکیل و برگزاری انتخابات تعدادی دیگر از محلات، یاوران شورا به تعداد 155 محل و شهرک و تعداد اعضاء به حدود 700 نفر افزایش می‌یابد.

رئیس کمیته مرکزی یاوران شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در انتخابات یاوران شورا به ازای هر 5 هزار نفر جمعیت محله، پنج نفر به عنوان عضو اصلی و دو نفر علی‌البدل و برای محلات کمتر از 5 هزار نفر، سه عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل با رأی مستقیم مردم برگزیده می‌شود، تصریح کرد: اعضای یاوران شورا درخواست‌ها و مشکلات مردمی را به شورا گزارش و پیگیری می‌کنند.

غلام‌مهدی حقدل، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در این مراسم همکاری یاوران شورا را سبب رونق فعالیت‌های عظیم فرهنگی اجتماعی دانست و اظهار کرد: امروزه کارهای بسیار مهم و عظیم در حوزه فرهنگی و اجتماعی در سطح شیراز با همکاری شوراها انجام می‌شود که قابل مقایسه با پیش از تشکیل شوراها و طرح یاوران شورا نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از طریق کمیسیون تلفیق شورا حتی مشکلات مردم در حوزه‌های خارج از وظایف شورا از طریق ارتباط با دستگاه‌ها پیگیری می‌شود، افزود: تمام این موارد از برکات شوراهاست.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه شوراها یکی از پرتجربه‌ترین نهادهایی هستند که با تعامل با دیگر نهادهای شهر در راستای حل مشکلات شهروندان می‌کوشند، خاطرنشان کرد: نمایندگان مردم در مجلس به دلیل برخورداری از رأی مردم واجب است.

حقدل با بیان اینکه کم کردن اعضای شورا یا واگذار کردن انتخاب شهردار به هیئت‌های حل اختلاف که توسط برخی نمایندگان مطرح شده به صلاح کشور نیست، تصریح کرد: انتخاب شهرداران با رأی مستقیم مردم سبب انتخاب شهرداران سیاسی به‌جای شهرداران متخصص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتخاب شهردار، یک انتخاب تخصصی و فنی است، بیان کرد: اگر شهردار با رأی مستقیم مردم انتخاب شود و شورا و شهردار در زمانی با هم دچار اختلاف شوند و شورا قصد استیضاح شهردار را داشته باشد، با پیروی از قانون جدید این امکان وجود ندارد و باید تا انتخابات بعد صبر کرد.

شوراها سبب ایجاد مدیریت واحد شهری می‌شوند

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شهرداری در کشور ما بیش از 100 سال قدمت دارد، عنوان کرد: از 85 سال گذشته تا کنون دولت انجمن‌های شهر و شهرداران را انتخاب می‌کرده که منجر به توسعه غیرمتوازن و غیرپیشرفته شهرها شده است.

حقدل با اشاره به موفقیت‌های شوراها در ایران از حدود 15 سال گذشته تاکنون، گفت: بدون وجود شوراها امکان مدیریت شهرداری‌ها برای نظام وجود نداشته و شوراها سبب ایجاد مدیریت واحد شهری می‌شوند.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا توانمندی خود را به اثبات رسانده‌اند، اظهار کرد: شورای دوم شهر شیراز با 40 میلیارد تومان بودجه تحویل گرفته شده و در شورای چهارم بودجه به یک‌هزار و 500 میلیارد تومان و در سال نخست فعالیت شورای چهارم به 2 هزار و 200 میلیارد تومان معادل یک و نیم برابر کل بودجه‌ای که دولت جمهوری اسلامی برای امور عمرانی و جاری به استان فارس می‌دهد، رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه مسئولان دولت و نمایندگان مجلس باید این ظرفیت عظیم مردمی را قدر بدانند، افزود: شوراها بهترین الگوی مردم‌سالاری دینی هستند.

برای تکمیل پروژه‌ها در شیراز، پول از مردم دریافت می‌شود

علیرضا پاک‌فطرت، شهردار شیراز، نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه نمایندگان مردم در مجلس، اجرای بودجه‌های مصوب شهری را پیگیری کنند، اظهار کرد: تشکیل چنین جلساتی بین نمایندگان ملی و محلی سبب حل مشکلات شهروندان شده و نباید شهر شیراز با تهران مقایسه شود زیرا تهران 60 درصد بودجه مملکت را می‌بلعد و باید به این نکته توجه شود که برای تکمیل پروژه‌ها در شیراز، پول از مردم دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه متوسط سرعت انجام پروژه‌ها در شیراز اگر از تهران سریع‌تر نباشد اما در حد تهران است، افزود: هر سال سهمی که برای مردم و شهرها اختصاص می‌باید کم‌تر شده بنابر قانون یک درصد فروش سوخت نفت، گاز، گازوئیل در هر شهر باید به شهرداری‌ها برسد و برای شهروندان و پروژه‌های همان شهر و به ویژه در راستای مسائل زیست‌محیطی هزینه شود.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه باید یک سوم قیمت بلیط اتوبوس را دولت بدهد، یک سوم مردم و یک سوم را شهرداری، خاطرنشان کرد:  دولت سهم خود را نمی‌دهد و از منابع دیگر اعتبارات از جمله گمرک، جرائم راهنمایی و رانندگی و غیره نیز هیچ‌کدام به شهرداری پرداخت نمی‌شود.

پاک‌فطرت با بیان اینکه شرایط دولت و اینکه ممکن است بودجه دولت نیز در شرایط محق نشود، تصریح کرد: تقاضای ما این است که هر میزان از بودجه محقق شود حق شهرها نیز پرداخت شود.

حمایت از بافت فرسوده شهر شیراز در طرحی حمایتی تدوین شد

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، نیز در این همایش اظهار کرد: نمایندگان مردم شیراز در مجلس همه در راستای تحکیم شوراها تلاش داشته و بسیاری از امور را از طریق وزارت کشور دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه حمایت از بافت فرسوده شهر شیراز در طرحی حمایتی تدوین شده، افزود: این طرح باید تکمیل شود و بخش عظیمی از دغدغه مردم با اجرایی شدن طرح جامع نظام سلامت برطرف شده و باید توجه داشت که در سطح ملی از نظر بودجه محدودیت وجود دارد و باید شوراها و شهرداری‌ها در این زمینه نیز تعامل داشته باشند.

سید حسین ذوالانوار، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، نیز در این همایش با اشاره به قدمت تاریخی ایران، اظهار کرد: از نظر اجرایی وظایف برعهده شهرداری است و در راستای سامان‌دهی معتادان در شهر شیراز جایگاهی برای نگهداری حدود 3 هزار نفر در حال ساخت است.

سیداحمدرضا دستغیب، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، نیز در این همایش با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید تدابیر لازم برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های شوراها و موضوعات ملی بیندیشند، اظهار کرد: نواقص آنچه در مجلس شورای اسلامی در مورد اختیارات شوراها مطرح شده باید براساس قانون برطرف شود و این موضوع باید با همکاری و هم‌فکری شوراها محقق شود.

وی با بیان اینکه در این مسیر باید به گونه‌ای عمل کرد که خاصیت شوراها از دست نرود، افزود: نمایندگان مجلس فعالیت‌های یاوران شورا را رصد کرده و بر این موضوع اذعان دارند که سامانه خوبی است و اطلاعات رسیده حکایت از فعالیت ستادی خوب شوراها دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهر شیراز نیازمند نگاه جامع و کلان است، خاطرنشان کرد: باید با دید آینده‌نگری مسائل را بررسی کرده و این موضوعات مطرح شده نباید سبب دلگیری اعضای شوراها شود.

مهم‌ترین مشکل بافت تاریخی شیراز استفاده از مشاور تهران‌نشین و غیربومی است

دستغیب با بیان اینکه اگر بر موضوعی نقد وارد است باید واکنش درست نشان داد، تصریح کرد: انتقادات را پای تخریب نگذارید زیرا برخی از پروژه‌های عمرانی در استان بدون درنظرگرفتن آینده و با الگوبرداری اشتباه از برخی کشورها انجام شده است.

وی مهم‌ترین مشکل بافت تاریخی شهر شیراز را استفاده از مشاور تهران‌نشین و غیربومی دانست و گفت: در مرکز کشور با مشاور قرارداد میلیاردی منعقد شده و از کارشناسان بومی با هزینه اندک استفاده شده و همین موضوع سبب شده این طرح 11 سال به طول انجامد و من به جد این موضوع را پیگیری می‌کنم.

ضرغام صادقی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، نیز در این همایش با اشاره به برگزاری جلسات منسجم نمایندگان استان در راستای حل مشکلات استان، اظهار کرد: مشکلات در قالب نطق‌ها مطرح و پیگیری می‌شود که با تشریک مساعی و همراهی و همفکری شوراها تحقق مطالبات تسریع می‌شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon