کزازی: ایرانیان دگر دوست‌ترین مردمان جهان هستند


کزازی: ایرانیان دگر دوست‌ترین مردمان جهان هستند

خبرگزاری تسنیم: چهره ماندگار شعر و ادب ایران ‌زمین گفت: ایرانیان دگر دوست‌ترین مردمان جهان هستن و تاریخ و پیشینه ایرانیان گواه بر بشر دوستی مردم این سرزمین دارد که در ادبی پارسی به گستردگی، شگرفی و شورمندی بازتاب داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، دکتر میر جلال‌الدین کزازی امروز در نخستین سمپوزیوم ملی جایگاه بشر دوستی در ادبیات ایران‌ زمین در سالن شهدای استانداری همدان اظهار کرد: کهن ترین شهر شناخته شده در ایران، همدان است و این شهر یکی از دیرینه ترین کانون‌های فرهنگی در جهان به شمار می آید بر این اساس همدانی بودن دشوارتر از شهروند هر شهر دیگر در ایران بودن است چرا که باید همدانی‌ها در کردار، رفتار و منش خود شکوه و شگرفی پیشینه تاریخی ایرانیان را به نمود برسانند.

وی افزود: نمونه این خویشتن شناسی همدانی‌ها برگزاری این سمپوزیوم است که به پاس و گرامیداشت انسان بر پای داشته شده است و همدانی‌ها در این کار ارزشمند انسانی  فرهنگی و ادبی پیشتاز و پیشگام هستند.

چهره ماندگار شعر و ادب ایران ‌زمین، همدان را نمونه ای از دیرینگی در ایران دانست و گفت: همدانی‌ها هم نازشی بزرگ و هم باری گران بر دوش دارند و لغزش هر همدانی بازتابی هزاره ای دارد چرا که همدانی‌ها نمونه ای شایسته و برجسته از خوئی و خیم ایرانی هستند.

وی در بررسی موضوع دگر دوستی در فرهنگ ایرانی بیان کرد: بشردوستی همواره در دگر دوستی می گنجد و در این میان بشر دوستی هنگامی پایدار می شود که دیگرانی که با پیوند خونی، تاریخ و جغرافیایی ندارند را ارج نهیم و گرامی بشماریم.

کزازی با تأکید بر اینکه ایرانیان دگر دوست‌ترین مردمان جهان هستند، افزود: تاریخ و پیشینه ایرانیان گواه بر بشر دوستی مردم این سرزمین دارد که در ادبی پارسی به گستردگی، شگرفی و شورمندی بازتاب داشته است.

وی عنوان کرد: یکی از بنیادی ترین ویژگی های ایرانی ها را فروتنی است در این راستا کسانی که به خودشکنی راه ببرند به فروتنی می‌رسند و دیگران را دوست می دارند و خود را برتر نمی دانند.

چهره ماندگار شعر و ادب ایران زمین، اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک را از ویژگی های بارز انسان والا برشمرد که این سه حلقه زمینه ساز رستگاری نیاکان ما شده است.

وی ابراز کرد: انسان باید از اندیشه، گفتار و کردار نیک بهره مند شود چرا که گوهره همه آموزه های رفتارشناختی و آموزه های انسانی در این سه ویژگی دیده شده است.

کزازی با بیان اینکه یک پیکری در دگردوستی نهفته است، گفت: اگر در گوشه‌ای از گیتی به انسان ستم می رود و بزرگ مردان و زنانی با ستم و سیاهی می ستیزند و ناجوانمردانه در خاک و خون می غلطند باید همه آن پیک به درد آیند.

وی افزود: روزگار ما روزگار اهریمنی است به گونه‌ای که پلیدان بر جهان فرمان می‌رانند و در هر گوشه ای از جهان آتش می افکنند تا مردم را بسوزانند در این میان ما به عنوان یک انسان و ایرانی باید با این هم‌نوعان همدردی کنیم چرا که ایرانیان هیچگاه آغازگر جنگ و کشتار نبوده اند.

چهره ماندگار شعر و ادب ایران زمین تأکید کرد: مهر ایران چشم خرد بیگانگان را بسته است چرا که ایرانیان درک کردند که صلح بهتر از جنگ و داوری است و بشردوستی و صلح ورزی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon