شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ملی بیهقی را تصویب کند

شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ملی بیهقی را تصویب کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: امیدوارم شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ملی بیهقی را تصویب کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، غلامعلی حداد عادل شامگاه پنج شنبه همزمان با یکم آبان ماه روز دانشمند و تاریخ نگار خطه خورشید، ابوالفضل بیهقی بود در تالار کاشفی مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار اظهار کرد: توجه به فرهنگ و ادبیات ایران، توجه به آرمانها، تفکر و اندیشه پاک مفاخر ایران است.

وی با تشریح شاکله ادبیات در این مرز و بوم در تبیین نثر فارسی در ادبیات کشورمان به تفصیل سخن گفت.

حداد عادل ادبیات ایران را سرشار از متون قوی، کاربردی و پختگی خاص عنوان و تصریح کرد: بی شک، به علاوه کتاب‌های متعدد و بی‌اغراق هزارها مقاله جالب درباره تاریخ ادبیات فارسی و درباره تاریخ زبان فارسی به وسیله کارشناسان خارجی و ایرانی نوشته شده و الحق باید گفت که ابهامات و تاریکی‌ها و مشکلات بسیاری برطرف شده است، ولی هنوز از دیدگاه جامعه‌شناسی و هنر‌شناسی علمی سخنان گفتنی کم نیست.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: ادبیات رشته‌ای از هنر، است که فلاسفه و هنرشناسان سراسر تاریخ در این نکته متفق القول هستند، و به علت نیروی بیانگری لفظی و معنوی بسیار قوی و قدرت انتقال اندیشه و عاطفه و نقش فرهنگ‌ساز و روان‌پروری که دارد، در میان انواع هنرها مهم ترین آن ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کم کاری و بی توجهی مسئولان در سراسر کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه ورود واژگان بیگانه به زبان فارسی سبب شده است آسیب فراوانی به فرهنگ و ادبیات کشورمان وارد شود که گاها حتی کسی معنی آن را نمی فهمد.

این استاد تاریخ و ادبیات فارسی در پاسخ به درخواست مردم دارالمومنین سبزوار نسبت به تعیین اول آبان ماه بعنوان روز ابوالفضل بیهقی پدر نثر ایران در تقویم و روز شمار کشورمان گفت: پیام و خواسته بحق شما ولایتمداران سربدار را برای تصویب روز اول آبان به نام ابوالفضل بیهقی که همان روز نثر فارسی است شنیدم و انشاءا...برای به تصویب رسیدن این در خواست معقول باید این مسئله را با دبیر شورای انقلاب فرهنگی و شخص رئیس جمهور مطرح کنم و انشاءا... در جمع اعضای شورای انقلاب فرهنگی این موضوع مطرح و برای به تصویب رسیدن آن تلاش خواهم کرد.

وی اضافه کرد:اگر شورای انقلاب فرهنگی نسبت به تصویب رساندن این پیشنهاد طی این سالها تردید داشته از باب نشناخته نشدن قدر بیهقی نیست بلکه در سال‌های اخیر شورای انقلاب فرهنگی در تصویب روزهای سال احتیاط بیشتری نسبت به گذشته داشته است که علت این مهم این بوده است که به اندازه ای نام گذاری تعداد روزهای سال زیاد شده و هر روز سال به یک نام شناخته می‌شود که اهمیت این روزها به علت کثرت این عناوین در حال از بین رفتن است.

حداد عادل با بیان اینکه این ذوق و شوق سبزورای‌ها به مفاخر شهر خودشان ستودنی است گفت: این شوق از برکت‌های انقلاب اسلامی است و اگر انقلاب اسلامی نبود اکثر بزرگان و اندیشمندان ایران عزیز به فراموشی سپرده می شدند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فرزندان ما جا پای بزرگان تاریخ بگذارند باید به بزرگداشت بزرگان خود اعتماد و افتخار کنیم و یاد بزرگانمان را زنده نگاه داریم.

حداد عادل از سبزوار بعنوان یکی از چهار شهر اولیه شیعه نشین در کشور یاد کرد و افزود : بسیار مهم است که از یک روستای این شهرستان، نویسنده‌ای در مقیاس جهانی برخواسته و ما باید با همت مضاعف از زبان و ادبیات فارسی پاسدرای کنیم.

وی با ابراز تاسف نسبت به فراموش شدن لغات و کلمات فارسی ادامه داد: در ورودی شهر سبزوار به تابلو یک مغازه بزرگ مواجه شدم که بر روی آن نام هایپر مارکت نقش بسته بود و با توجه به پیشینه این شهر و داشتن بزرگانی چون ابوالفضل بیهقی کمی تاسف خوردم چرا که مجلس شواری اسلامی در قانون تصویب نموده است که استفاده از  این گونه نامگذاری‌ها خلاف است.

در پایان این مراسم  نیز از کتاب شهدای دوچاهی رونمایی شد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon