آمریکا برای پایان دادن روش‌های شکنجه عزم جدی ندارد

آمریکا برای پایان دادن روش‌های شکنجه عزم جدی ندارد

خبرگزاری تسنیم: دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی ضمن اشاره به اینکه آمریکا ۲۰ سال پیش در چنین روزی به پیمان بین‌المللی برای مقابله با شکنجه و پایان دادن به روش‌های شکنجه پیوسته اعلام کرد که نگرانی‌های زیادی در خصوص ادامه شکنجه در آمریکا وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از وبسایت دیده‌بان حقوق بشر، آمریکا 20 سال پیش در چنین روزی به کنوانسیونی پیوست که علیه شکنجه و سایر رفتارهای غیر انسانی و ظالمانه و مجازات بوده است. این کنوانسیون از همه دولت های جهان خواسته است تا برای جلوگیری از شکنجه و هرنوع بدرفتاری در هر سرزمینی تلاش کنند.

بر اساس این گزارش تاکنون 156 کشور جهان پایبندی خود را به کنوانسیون اعلام کرده اند. البته کنوانسیون علیه شکنجه فراتر از این می رود. این کنوانسیون از دولت های جهان خواسته است تا از بازگرداندن مردم به کشورهایی که در معرض خطر شکنجه یا بدرفتاری قرار دارند خودداری کنند.

این کنوانسیون همچنین دولت ها را ملزم می کند تا در خصوص همه موارد معتبر مربوط به شکنجه تحقیق کرده و اقدامات لازم و مناسب را در این خصوص انجام دهد. هر 4 سال یک بار کشورهای مختلف باید گزارش عملکرد خود برای اجرای این پیمان بین المللی را به کمیته مقابله با شکنجه در ژنو ارائه دهند.

دیدبان حقوق بشر اخیرا گزارشی را به این کمیته ارائه کرده که نگرانی ها در خصوص نوع عملکرد آمریکا برای اجرای این پیمان را افزایش داده است : ناکامی در بازداشت مقام های رسمی دولت بوش که مسئول برنامه ریزی و انجام شکنجه علیه مظنونان اصلی تروریسم پس از حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی، استفاده از روش های ظالمانه در بسیاری از زندان های آمریکا، اعدام هایی که یک عمل غیر انسانی و بیشتر وحشتناک به شمار می رود.

دولت اوباما به دنبال بررسی تفسیری از این کنوانسیون به طریقی است که نسبت به ممنوعیت بدرفتاری و شکنجه چشم پوشی می‌کند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت