نگاهی به حکم حکیمانه رهبر معظم انقلاب برای دور جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی

نگاهی به حکم حکیمانه رهبر معظم انقلاب برای دور جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی

خبرگزاری تسنیم: حکم جدید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمونه ای از یک متن مختصر و پرمغز است که در آن برخی از مهم ترین مسائل فرهنگی کشور با نظم و ترتیبی چشم گیر و تکان دهنده در کنار هم آمده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حکم جدید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمونه ای از یک متن مختصر و پرمغز است که در آن برخی از مهم ترین مسائل فرهنگی کشور با نظم و ترتیبی چشم گیر و تکان دهنده در کنار هم آمده است.

در این حکم مختصر چند کار اساسی صورت گرفته است، اولاً فلسفه وجودی و مبنای به وجود آمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک جمله گویا و دقیق بیان شده است، ثانیاً تکالیف اصلی شورا بر اساس فلسفه وجودی آن در سه شاخصه اصلی فهرست شده اند، در بخش سوم، اعضا و عناصر دخیل در این شورا با توجه به مأموریت و نیاز آن ترمیم شده است و در قسمت چهارم، اولویت های کاری شورا در دوره جدید در 7 بند احصا و بیان شده است. به راستی اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ عذری نخواهند داشت که در طول دوره جدید این شورا گام هایی اساسی در جهت تحقق این فرمان بر ندارند چراکه همه چیز کامل و دقیق بیان شده است و همه عذرها بر طرف شده است و امید است که اعضای این شورا به صورت فرد فرد و به صورت یک کل بتوانند در وظیفه خطیر و مهمی که در این دوره بر دوش آن ها گذاشته شده است موفق باشند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهم ترین شوراهای عالی کشور است که حتی نسبت به شوراهای عالی دیگر کشور از جایگاه بالاتری برخوردار است و به واسطه آن که از شؤون ولایت و زیر نظر رهبر معظم انقلاب است، همانند شورای عالی امنیت ملی از دیگر شوراهای عالی کشور برتر است. این شورای مهم، وظایفی مهم نیز برعهده دارد که باید در اجرای آن ها کوششی بیشتر و دقت نظری وافرتر صورت گیرد.
مقام معظم رهبری در برهه های مختلف و در دیدارهایی متعدد، برخی از مهم ترین مسائل و وظایف این شورا را به اعضای محترم آن متذکر شده اند و گاه حتی در سخنانی مهم در جمع اعضای شورا به تفصیل از وظایف و اولویت های کاری این شورا سخن به میان آورده اند.
اما حکم جدید رهبر معظم انقلاب برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی یک پدیده جدید و یک متن ممتاز است. در این متن کوتاه، رهبر معظم انقلاب ایجاز در بیان و دقت در ارائه محتوا را به اوج رسانده اند و در متنی مختصر، اهم مسائل این شورا را به اعضای جدید آن متذکر شده اند.
نگاهی به این حکم حاکی از آن است که در همین متن مختصر، چندین کار صورت گرفته است:
1. تعیین فلسفه وجودی شورا
«فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فهم و تبیین و تثبیت و انفاذ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و بازآرایی مداوم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و پایش پیشرفت های فرهنگی کشور متناسب با ظرفیت ها و شایستگی های عظیم ایران اسلامی و انقلابی است.»
همین یک جمله حاکی از آن است که در نگارش این حکم، کار کارشناسی جدی صورت گرفته است. اصولاً چرا نظام جمهوری اسلامی به شورایی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز دارد؟ جواب این سؤال، فلسفه شورای عالی انقلاب فرهنگی را مشخص می کند. انقلاب اسلامی نیازمند نهادی است که کارهای زیر را انجام دهد: 1. ماهیت فرهنگی انقلاب را درک کرده باشد. (فهم) 2. بتواند ماهیت فرهنگی انقلاب را تبیین کند. (تبیین) 3. بتواند این ماهیت فرهنگی را تثبیت کند. (تثبیت) 4. بتواند این ماهیت فرهنگی را انفاذ کند. (انفاذ) 5. بتواند جبهه فرهنگی انقلاب را بازآرایی نماید. (بازآرایی) 6. بتواند جبهه فرهنگی انقلاب را پایش نماید. (پایش).
این شش امر، در واقع فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این سخن البته نتایجی دارد. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این اقدامات را انجام ندهد یا توان انجام آن ها را نداشته باشد و یا به هر دلیلی از انجام آن ها شانه خالی کند و یا به هر کار مهم دیگری مشغول شود و از این کار باز بماند، در واقع بر خلاف فلسفه وجودی خود عمل کرده است و مشخص است که اگر نهادی بر خلاف فلسفه وجودی خود عمل نماید، چه سرنوشتی خواهد داشت. بنابراین اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی باید توجه داشته باشند که اگر مشغول شدن به کارهای جاری و روزمره آن ها را از توجه به این فلسفه وجودی بازداشت، در حقیقت خلاف وظیفه اصلی خود عمل کرده اند.
شاید از همین جهت است که رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از همین حکم خاطر نشان ساخته اند که «التزام شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام و عنوان خود، شرط موفقیتش در مأموریت های خطیری است که بر عهده ی آن گذاشته شده است.»
سه شاخه از تکالیف اصلی شورا
در بخش دوم این حکم، رهبر معظم انقلاب دستور داده اند که شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید خویش، سه شاخه اصلی از تکالیف این شورا را مورد توجه قرار دهد و خاطر نشان ساخته اند: «مدیریت راهبردی چالش های این حوزه با «استفاده کامل و کارآمد و هم افزا از همه فرصت ها و ظرفیت ها» و نیز «مهار تهدیدها و آسیب ها با نگاه حکیمانه و معقول» و «مواجهه ی هوشمندانه با معارضات مهاجمان و ستیزه گران» ازجمله تکالیف اصلی این شورا است. عرصه های کلیدی و اساسی همچون تولید علم، سبک زندگی، آموزش و پژوهش، فرهنگ عمومی، مهندسی فرهنگی، حوزه های مهمی هستند که ساماندهی آن در جمهوری اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است.»
همین چند سطر حاکی از آن است که برخی از مهم ترین اهداف انقلاب اسلامی بر دوش شورایی نهاده شده است که در حقیقت باید اتاق فرماندهی فرهنگ کشور و ستاد اصلی تصمیم گیری در این زمینه ها باشد.
ترمیم اعضای حقوقی شورا
در بند بعدی این حکم سه عضو حقوقی به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزوده شده است که با توجه به مأموریت این شورا، خلاء حضور آن ها احساس شده بوده است و از این رو رهبر معظم انقلاب مرقوم داشته اند: «با توجه به پایان یافتن دوره ای دیگر از مسؤولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و در آستانه آغاز دوره ای جدید، اعضاء حقوقی و حقیقی این شورا همچون دوره ی گذشته با اضافه شدن معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی به اعضای حقوقی برای یک دوره 3 ساله دیگر منصوب می گردند.»
اولویت های کاری شورا در دوره جدید
و در نهایت رهبر معظم انقلاب اسلامی اولویت های کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید را در 7 بند احصاء کرده اند:
1- با وجود تلاشهای خوب شورا در پیگیری اولویت های ابلاغی در سالهای گذشته، امروز اولویت اصلی شورا تحقق و اجرای سریع و کامل تصمیمات و مصوبات و پیگیری آن ها تا حصول نتیجه کامل می باشد.
2- با توجه به جبهه بندی جدی میان هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود با انگیزه ی آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با برخورد فعال و مبتکرانه با این جبهه بندی آشکار فرهنگی، دلبستگان فرهنگ دینی و انقلابی را در داخل و خارج کشور دلگرم و امیدوار و مطمئن و معارضان را نگران و ناامید کند.
3- با توجه به رویش های معتنابه و جوشش های فراوان فعالیت های فرهنگی در سطوح مردمی، خصوصاً جوانان مؤمن و انقلابی، دستگاههای فرهنگی نظام و در رأس آن ها شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش حلقات مکمل و تسهیل گر و الهام بخش را در فعالیت های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه فرهنگ برای خود قائل باشند و موانع را از سر راه آن ها کنار بزنند.
4- ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاستگذاری های درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همه ی ظرفیت های ملی این عرصه، ممکن نخواهد شد. بازمهندسی ساختار فعالیت ها و مدیریت های فرهنگی با چنین رویکردی لازمه موفقیت در این آوردگاه تاریخی فرهنگی است. شورای عالی باید بتواند همه ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری و منابع انسانی حوزه فرهنگ را متناسب با شرایط پیش گفته، بازآرایی و هم افزا کند.
5- پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری کشور یکی از اساسی ترین اولویت های کشور است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن نقش جدی دارد. بحمدالله با تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور، حوزه علم و فناوری نقشه راه خود را یافته، ستاد راهبری نقشه جامع علمی تشکیل شده؛ و حرکت در آن مسیر آغاز گردید و تاکنون آثار و دستاوردهای خوبی هم در پی داشته است، لازم است این مسیر با جدیت و اهتمام بیشتری به ویژه از سوی مسؤولان در قوای سه گانه و خصوصاً دولت محترم دنبال شود. شتاب رشد علمی کشور نباید به هیچ بهانه ای حتی اندکی کاهش یابد، بلکه باید روزبه روز بر آن افزوده شود و شورا نیز نقش خود را در نظارت و پایش و راهبری آن به طور جدی و فعال ایفا نماید.
6 - مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دوره های گذشته نیز مورد تأکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است، به تعویق افتادن این امور، خسارت بزرگی متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد لذا باید این امور جدی تر گرفته شده و با یک بازنگری و برنامه ریزی جدید طی مدت زمان معقول و ممکن به سرانجام خود برسد.
7- تشکیل منظم و به موقع جلسات شورای عالی و حضور فعال و با مطالعه و سازنده اعضاء به ویژه رؤسای محترم قوا در جلسات و مباحث شورا و صرف وقت و همت کافی توسط همه اعضاء به ویژه اعضاء حقیقی مورد تأکید می باشد.
بحث تفصیلی از این 7 اولویت کار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند مجالی واسع و فرصتی جداگانه است اما در یک نگاه می توان دریافت که اصلی ترین اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی احصا شده است و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی به تلاش در جهت تحقق آن ها دعوت شده اند. از این رو شایسته است که همه اعضای حقیقی و حقوقی این شورا تمام توان خویش را برای انجام چنین اهدافی متمرکز کنند و اعضای حقیقی از هر وظیفه معارض این اهداف دست بشویند و اعضای حقوقی نیز که امکان دست شستن از دیگر وظایف را ندارند، این اهداف را در اولویت های اصلی کاری خود قرار دهند به نحوی که در پایان این دوره نزد خدا و مردم حجتی قابل قبول برای کاری که انجام شده است داشته باشند. ان شاء الله.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon