ابراز رضایت مربیان از کلاس نناد ترونیچ

ابراز رضایت مربیان از کلاس نناد ترونیچ

خبرگزاری تسنیم: با حضور مدرسان خوب خارجی در کلینیک‌های مربیگری داخلی، مربیان ایرانی می‌توانند در چرخه بازیکن‌سازی و تشکیل تیم‌های ملی قدرتمند موثر واقع شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مربیگری در ورزش به عنوان مجموعه فعالیت‌ها و دستورالعمل‌های سازمان یافته‌ای توصیف گردیده که به پیشرفت، تکامل و موفقیت ورزشکار یا ورزشکاران کمک می‌کند. مربیگری تنها به معنی کمک به دیگران برای آموزش مهارت‌های ورزشی، افزایش توانمندی و بارور کردن نیروهای بالقوه آنها نیست، بلکه شناخت و تأمین نیازهای اساسی آنان را نیز در بر می‌گیرد.

پیش از این بیشتر مربیان مهارت‌های مربیگری را پس از سال‌ها آزمایش و خطا می‌آموختند اما این خطاها چه بسا ضایعاتی به دنبال داشت. با توجه به بهره‌گیری از تجارب سایر مربیان، اطلاعات و دانش روز پژوهش صدها دانشمند در سال‌های گذشته می‌توان تعداد خطاها را کاهش داد. مربیانی موفق‌اند که می‌توانند مهارت‌های تازه را بیاموزند و به اندازه کافی انعطاف پذیرند.

یک مربی باید چند علوم کلیدی را بداند که از مهمترین آنها می‌توان به فلسفه مربیگری، برقراری ارتباط، علوم تربیت بدنی (فیزیولوژی، تغذیه و...)، فنون آموزش ورزش، تکنیک - تاکتیک، روانشناسی ورزش، برنامه‌ریزی و مهارت‌های مدیریتی اشاره کرد.

مربیان در رشته‌های مختلف وظایفی هم دارند؛ داشتن ورزشکاران موفق، ایجاد سرگرمی برای خود و ورزشکاران، مسئولیت ایمنی، کمک به بهبود مهارت‌های ورزشکار، تعهدات اخلاقی، وجدان کاری، مقابله با دوپینگ، تسلط بر خود، تمایل به تغییر و حتی آراستگی ظاهر از جمله این وظایف است.

یکی از مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین شغل‌های جهان مربیگری است. یک مربی باید مهارت و دانش فوق‌العاده‌ای داشته باشد تا ورزشکاران ماهری را پرورش دهد. مربیان باید به روش‌های کار و فنون ورزشی آشنایی کامل داشته و از فیزیولوژی و سایر علوم ورزشی آگاهی داشته باشند. علاوه برعلوم مختلف ورزشی باید به دانش روانشناسی، بدنسازی و ... مجهز شوند تا بتوانند موفق شوند.

از همین رو فدراسیون بسکتبال چندی پیش یک دوره مربیگری با حضور نناد ترونیچ برگزار کرد که مربیان مطرح ایران در این دوره حضور پیدا کردند و به گفته بهمن سلیمانی، نایب رئیس فدراسیون بسکتبال بیش از 90 درصد افرادی که در این دوره حضور داشتند از صحبت‌ها و نکته‌هایی که ترونیچ گفت ابراز رضایت کردند.

کلینیک مربیگری بسکتبال که هر سال قبل از آغاز لیگ برتر در تهران برگزار می‌شود امسال با الزامی کردن حضور تمام مربیان شاغل در لیگ‌های مختلف بسکتبال و مدرسی نناد ترونیچ برگزار شد. با این کار فدراسیون بسکتبال، مربیان داخلی با بهترین شرایط می‌توانند از علوم یک مربی خارجی بهره ببرند و آنها را در لیگ اجرا کند. امسال هم نناد ترونیچ از مدرسان بسکتبال اروپا به ایران آمد. او دکترای مدیریت ورزشی دارد و چند سال هم در کادر فنی تیم‌های پایه صربستان فعالیت کرده است. ترونیچ استاد دانشگاه و مشاور ورزشی مربیان در بسکتبال اروپا است. 

با حضور چنین مدرسانی، مربیان داخلی می‌توانند در چرخه بازیکن‌سازی و تشکیل تیم‌های ملی قدرتمند همراه و یاری رسان فدراسیون بسکتبال باشند. مربیان در این زمینه باید باقدرت به کار خود ادامه دهند و با بهره گیری از آموزه‌های علمی و به روز بسکتبال به بهترین شکل نقش حساس و پر اهمیت  خود را در آموزش و تربیت نسل‌های آتی بسکتبال ایفا کنند.

مربیان امیدوارند به همت مسئولان فدراسیون این دوره‌ها مانند همیشه و با حضور مدرسان مطرح دنیا برگزار شود تا بتوانند از علم روز دنیا باخبر شوند. هرچند که به گفته مسئولان فدراسیون برگزاری چنین کلاس‌های سطح بالایی بازهم در برنامه فدراسیون قرار دارد.

انتهای پیام/

یورو ۲۰۲۴
پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon