احتمال انتخاب هاشمی‌شاهرودی به عنوان رئیس مجلس خبرگان / منشور اصول‌گرایی هنوز پابرجاست

احتمال انتخاب هاشمی‌شاهرودی به عنوان رئیس مجلس خبرگان / منشور اصول‌گرایی هنوز پابرجاست

خبرگزاری تسنیم: عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: در گمانه‌زنی‌ها احتمال اینکه هاشمی شاهرودی ریاست را بر عهده بگیرد زیاد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم پیش‌ازظهر امروز در تبیین راهکارهای اقتصاد مقاومتی با چالش‌های پیش‌رو که با همت جامعه اسلامی مهندسین اصفهان در هنرسرای خورشید برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به 2 بخش مدیران و مسئولان و بخش مخاطب عام و مردم مربوط است.

وی با بیان اینکه در بخش مسئولان باید اصلاح‌های فناوری اقتصاد مقاومتی شکل گیرد، تصریح کرد: از جمله اتکا به نفت که در حال حاضر 40 درصد بوده که این ظاهر مسئله بوده و در باطن حدود 60 درصد است و یکی از شاخصه‌های اقتصادی اخیر نیز این بوده که باید وابستگی به نفت به صفر برسد و این مستلزم بالابردن سهم صندوق توسعه ملی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر میزان نفت صادراتی به فرآورده‌های نفتی صادراتی تبدیل شود، میزان درآمد آن به 10 بربر می‌رسد.

وی با اشاره به سیاست‌های صادرات گاز، بیان کرد: ایستگاه‌های ثابت گازی بسیار پراهمیت بوده چرا که سبب وابستگی کشورهای همسایه به ایران می‌شود.

اقتصاد پویا سبب تأمین منافع ملت ایران می‌شود

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم اقتصاد وابسته به نفت را اقتصاد خفه‌شده معرفی و خاطرنشان کرد: اقتصادی پویا است که باز باشد و باز بودن به معنای تامین منافع ملت و نظام ایران است و از دیگر فرصت‌ها در عرصه اقتصادی، صادرات نفت به دیگر کشورها بوده چرا که ما به واسطه گاز ارازان قیمت می‌توانیم برق ارزان قیمت تولید کنیم.

وی در تشریح دیگر سیاست‌هایی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید صورت بگیرد، گفت: شفاف‌سازی کشور از بدهکاری، شفاف‌سازی در عرصه گمرکات و قاچاق کالا و کاهش مصرف انرژی با توجه به اینکه در انرژی 6 برابر کشوری مانند ژاپن و 4 برابر میزان جهانی مصرف داریم.

عضو جامعه روحانیت مبارز شفاف‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت را دو عنصر مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: اگر ما به نقطه دولت الکترونیک برسیم، به شفاف‌سازی اقتصادی رسیده‌ایم چراکه در آنجا دیگر افراد مداخله نکرده و با سیستم روبرو هستیم و اکنون سهم مالیات در بودجه کشور 6 درصد بوده که این از عدم شفاف‌سازی اقتصادی نشأت می‌گیرد.

وی بیان کرد: مسئله صرفه‌جویی ملی از دیگر گام‌های موثر در اقتصاد مقاومتی بوده و این نیازمند همت دولت و مردم است ووجود مشکلات بحران‌آفرین مانند آب، مدیریت مصرف را می‌طلبد و باید در عرصه صنعتی به خصوص در استان‌های خشکی مانند اصفهان و صنعت فولاد در مصرف آب تجدیدنظر شود.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به خشکی زاینده‌رود، خاطرنشان کرد: حیف است که رودخانه زاینده‌رو که جلا و جلوه‌ای به اصفهان می‌دهد، خشک شده و احیای آن نیازمند یک عزم ملی بوده و رودخانه اولویت استان است.

وی ورود ذخایر مالی مردم به صنعت گردشگری کشور را در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر دانست و تصریح  کرد: ضریب بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در حال حاضر 50 درصد بوده که باید برطرف شود و ممنوعیت واردات برق یکی از ضرورریات چرخش چرخنده‌های اقتصادی بوده و ما باید در زمینه تولید گندم به خود کفایی برسیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای بیان کرد: ایران از پس پیروزی انقلاب اسلامی مقابل جریان سلطه‌جهانی و اندیشه‌های لیبرالی و سکولاری ایستاده و در برابر هر ترفند، توطئه و تحریمی مقاومت کرده و مسئله اقتصادی آخرین حلقه‌ای است که دشمن علیه نظام اسلامی به کار بسته بوده و اقتصاد مقاومتی برای مقاومت در برابر استکبار است.

وی با اشاره به شرایط بد اقتصادی کشورهای اروپایی، گفت: کشورهای اروپایی در حال حاضر راهی جز ریاضت اقتصادی ندارند اما شرایط ایران بسیار خوب بوده چراکه نه تنها بدهی قابل توجهی ندارد بلکه ذخایر خوبی نیز دارد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به تعبیر حضرت آقا درباره اقتصاد وابسته به نفت که آن را به اقتصاد بچه‌پولداری تعبیر کردند، اظهار کرد: من نیز چند سال قبل گفته بودم که ما مانند بچه لردها عمل می‌کنیم و اینکه دولت قبل اینگونه عمل کرده را قبول دارم اما اینکه مجلس نیز با وی همکالری کرده را خیر.

وی افزود: ما 6 ماه پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها گزارشی تهیه کرده و 12 بند از تخلفات مجلس را تصویب کردیم و یک سال بعد نیز مجددا تخلفات دولت را در اجرای هدفمندی گزارش کردیم و گفتیم که 9 میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض صورت گرفته و تورم ایجاد شده و ریالی برای تولید خرج نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای تصریح کرد: احمدی‌نژاد می‌خواست به هر شخص 250 هزار تومان یارانه بدهد که ما با 3 مصوبه قانونی جلوی او را گرفتیم.

وی با انتقاد ار عملکرد سیستم بانکی کشور گفت: در  این سیستم بانکی به شرکت‌ها و بنگاه‌های متعلق به سیستم بانکی پول تزریق می‌شود و این سیستم توسعه‌ای عمل نکرده و تنها به فکر منافع خودش است و کاری به منافع اقتصادی کشور ندارد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: تنها کشوری که سود بانکی منفی دارد ژاپن است و در کشورهای اروپایی تا 6 یا 7 درصد نیز سود بانکی می‌دهند و اینکه ما در کشور خودمان سود بالا می‌دهیم یکی از دلایل آن تورم بوده و نرخ تورم و سود بانکی بر روی هم اثر می‌گذارند و اگر دولت بتواند تا پایان سال تورم را به 18 درصد برساند بسیار خوب عمل کرده است.

احتمال ریاست هاشمی شاهرودی بر مجلس خبرگان زیاد است

وی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: در گمانه‌زنی‌ها احتمال اینکه هاشمی شاهرودی ریاست را بر عهده بگیرد زیاد است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به وحدت اصول‌گرایان بیان کرد: آیت‌الله مهدوی کنی می‌گفتند که من واژه وحدت را به کار نمی‌برم اما می‌گویم ائتلاف و اصول‌گرایی و ایشان می‌گفتند که در مسائلی که هم‌فکری داریم باید آنها را مرور کرده و ائتلاف کنیم.

منشور اصول‌گرایی هنوز پابرجاست

وی با بیان اینکه منشور اصول‌گرایی هنوز پاربرجاست، تصریح کرد: این منشور 12 بند صلبی و 12 بند ایجابی دارد و ای‌کاش که جریان اصلاحات نیز در مبانی خود شروطی را مطرح و  مبانی مشترک و مبانی صلبی و ایجابی خود را بیان می‌کردند چرا که اصلاحات جمع متفرقات است.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم گفت: در منشور اصول‌گرایی در کمیته مشترک پیشنهاداتی مطرح بوده و در مجمع عمومی که تمام سران حضور داشتند به تصدیق حضار رسید و بعد از آن آیت‌الله مهدوی و آیت‌الله یزدی آن را امضا کردند و اینگونه نبود که آنها این شروط را تعیین و به بقیه داده باشند و این منشور مبدایی برای اجتماع اصول‌گرایان بود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه مدرسین اعلام کردند که در مجلس خبرگان خود را دارای وظیفه ذاتی می‌دانیم اما در مجلس شورای اسلامی ورود به موضوع به معنای انجام کار عملیاتی نمی‌کنیم و اگر اصول‌گرایان بخواهند وارد شوند جامعه روحانیت است که وارد می‌شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه کمیته انتخابات در جامعه روحانیت شکل گرفته و در حال سیاست‌گذاری برای فعالیت انتخاباتی است، تصریح کرد: محور جامعه روحانیت آیت‌الله مصباح بودند و این جامعه بیش از 40 سال سابقه فعالیت سیاسی داشته و روی فرد تاکید ندارد و این مجموعه تنها تشکلی در تهران نبوده و 5 سال است که در شهرستان نیز فعالیت دارد.

همه رأی روحانی مربوط به اصلاح‌طلبان نیست

وی گفت: بخشی از رای روحانی مربوط به اصلاحات است اما این به این معنا نیست که تمام رای مربوط به آنها باشد و اصلاحاتی‌ها تا قبل از انتخابات 92 از هم پاشیده بودند و از بعد از انتخابات گذشته به تکاپو افتادند و بنا دارند که خود را به وحدت برسانند و من احتمال می‌دهم که این کار صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم اظهار کرد: در مجموعه اصول‌گرایی نیز علاقه به ائتلاف زیاد است و آیت‌الله مصباح نیز گفتند که باید در فروع کوتاه بیاییم تا در اصول به اشتراک برسیم و تفاهم و هم‌گرایی در حال پدید آمدن است و در جبهه پایداری نیز دوستان از نزدیک‌شدن سخن می‌گویند و تا انتخابات زمان به اندازه کافی داریم تا این همگرایی پدید آید.

انتهای پیام / ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon