با گذشت یک ماه از سال تحصیلی؛‌گلایه معلمان از مازاد بودن و عدم ساماندهی

با گذشت یک ماه از سال تحصیلی؛‌گلایه معلمان از مازاد بودن و عدم ساماندهی

خبرگزاری تسنیم:تابستان امسال اعلام شد که طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی، نیروهای مازاد در ۱۳ فعالیت ساماندهی خواهند شد اما هم‌اکنون معلمانی هستند که از مازاد بودن و عدم ساماندهی در فعالیت‌های پیش بینی شده ناراضی هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ آموزش و پرورش مدت‌هاست که از چینش نامناسب نیروی انسانی رنج می‌برد و عومل مختلف و درصدر آن نقل و انتقال بی رویه معلمان باعث شده است تا هم‌اکنون این مجموعه با معضلی به نام نیروهای مازاد مواجه شود.

معضل نیروهای مازاد عمدتا در شهرهای بزرگ و پایتخت مشاهده می‌شود. از سوی دیگر مقطع ابتدایی و شهرهای محروم با معضل کمبود نیرو دست و پنجه نرم می‌کنند همچنین در مقطع متوسطه معلمانی هستند که برای آنها کلاس درس وجود ندارد.

طبق آمار اعلام شده از سوی مسئولان آموزش و پرورش می‌توان رقم 58 هزار نیروی مازاد را برای آموزش و پرورش عنوان کرد.

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش یکی از سیاست‌های پنج گانه خود را در سال جاری ساماندهی نیروی انسانی اعلام کرده است و بر این اساس در دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی امسال، ساماندهی نیروهای مازاد در 17 فعالیت از جمله مربی پرورشی، مراقب سلامت و معلم راهنمای آموزشی پیش بینی شده است.

در تاریخ 31 خرداد سال جاری بود که مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که برای ساماندهی نیروهای مازاد چه راهکارهایی دارید؟ اظهار داشت: در شهر تهران 900 آموزگار در مقطع ابتدایی کم داریم و بیش از دو هزار و 400 نیرو در مقطع متوسطه اول و دوم مازاد داریم. معنای مازاد این است که اضافه بر ظرفیت موجود کلاس‌ها معلم داریم یعنی کلاس‌ها پرشده و کلاس خالی نداریم که معلم به کلاس درس برود.

وی افزود:‌در بخشنامه راهکارهای استفاده بهینه از نیروهای دارای کسر ساعات موظف ذکر شده است که نیروهای مازاد که دارای کسر ساعات موظف هستند در 13 فعالیت ساماندهی شوند. استفاده از نیروهای مازاد در این فعالیت‌ها مشروط به عدم صدور ابلاغ حق التدریس است. ساماندهی نیروهای مازاد در این 13 فعالیت به ترتیب اولویت انجام می‌شود.

ثقفی بیان کرد: بر این اساس نیروهای مازاد در اولویت‌هایی همچون مراقبین سلامت،‌مشاور، معلم راهنمای آموزشی، معاون آموزگار، مربی پرورشی و گروه‌های آموزشی به کار گرفته می‌شوند.

تعدادی از معلمانی که در شهر تهران فعالیت می‌کنند طی تماس با خبرگزاری تسنیم اعلام کردند که امسال نیروی مازاد هستند و تاکنون در هیچ یک از فعالیت‌های پیش بینی شده برای ساماندهی نیروهای انسانی ساماندهی نشده‌اند، کلاس درسی نیز وجود ندارد که به آنها اختصاص یابد و ابلاغ آنها برای ساماندهی در محورهای اعلام شده را صادر نمی‌کنند و صرفا اعلام می‌شود که به مقطع ابتدایی بروید، این در حالی است که آموزش و پرورش قبل از شروع سال تحصیلی از ساماندهی نیروهای مازاد در 13 فعالیت خبر داده بود.

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص وجود نیروهای مازاد در برخی از مناطق شهر تهران و عدم ساماندهی آنها در فعالیت‌های پیش بینی شده در دستور العمل ساماندهی نیروی انسانی، اظهار داشت:‌ طبق راهکارهای پیش بینی شده در دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی، امسال در بحث نیروهای مازاد نباید مشکل چندانی داشته باشیم.

وی افزود: امسال 20 هزار نیرو در آموزش و پرورش بازنشسته شده اند و 10 درصد نیز کاهش حق التدریس‌ها را شاهد بودیم که این موضوع به ساماندهی نیروی انسانی و کاهش نیروهای مازاد کمک شایانی کرد و عمده نیروها نیز در مدارس ساماندهی شده‌اند. تابستان امسال اعلام شد، معلمانی که مازاد هستند در رشته‌های مرتبط تدریس کنند و 17 محور برای ساماندهی آنها در نظر گرفته شد البته تعدادی از نیروهای مازاد نیز در مقطع ابتدایی ساماندهی شده‌اند.

اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص وجود این مشکل در برخی از مناطق شهر تهران به خبرنگار تسنیم گفت: ساماندهی نیروهای مازاد در مناطق مختلف شهر تهران در 13 فعالیت صورت گرفته است اما این ساماندهی بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد دانش آموزان،‌تعداد کلاس‌ها و درجه بندی مدارس صورت گرفته است.

وی افزود:‌اگر در منطقه‌ای تعداد نیروهای مازاد بیشتر از فعالیت‌های پیش بینی شده باشد باز هم نیروهایی باقی می‌مانند که مازاد هستند که اسامی آنها تا 10 آبان جمع آوری شده و از آنها برای فعالیت‌هایی که مثمرثمر است، استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon