تسلط جمهوریخواهان بر سنا، به معنای مانع‌تراشی بیشتر برای اوباما در قبال ایران است

تسلط جمهوریخواهان بر سنا، به معنای مانع‌تراشی بیشتر برای اوباما در قبال ایران است

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی نوشت که تسلط جمهوریخواهان بر اکثریت کرسی‌های سنا در انتخابات میان دوره ای کنگره، به معنای مانع تراشی‌های بیشتر این حزب در سیاست‌گذاری‌های کاخ سفید در قبال ایران خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» در گزارشی نوشت که نامزدهای جمهوریخواه کرسی های سنا در انتخابات میان دوره ای کنگره، عملکرد دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور دموکرات آمریکا در عرصه سیاست خارجی و کاهش هزینه های نظامی را هدف می گیرند.

بر این اساس، جمهوریخواهان در انتخابات کنگره سیاست خارجی اوباما را به رای می گذارند و در حالیکه احتمال دستاورد بزرگ جمهوریخواهان در این انتخابات و تسلط آنها بر اکثریت کرسی های سنا وجود دارد، کاخ سفید با محدودیت های بیشتری در زمینه سیاست گذاری های خود در قبال اوکراین، ایران و تروریست های داعش روبرو خواهد شد.

بر این اساس، برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند که روی کار آمدن سنای جمهوریخواهان در کنار مجلس نمایندگانی که به دست این حزب است، زمینه را برای تشکیل کمیته تحقیق درباره حمله تروریستی سال 2012 به کنسولگری آمریکا در شهر «بنغازی» لیبی نیز فراهم می کند.

علاوه بر این، رای گیری درباره افزایش هزینه های نظامی و یک بحث جامع پیرامون سیاست آمریکا در قبال سوریه و داعش نیز احتمالا در دستور کار سنای جمهوریخواهان قرار خواهد گرفت.

واشنگتن تایمز نوشت که بیشترین فشاری که با حضور جمهوریخواهان در سنای کنگره بر اوباما وارد می شود، در قبال ایران خواهد بود آن هم در شرایطی که برخی دموکرات ها و جمهوریخواهان خواستار رای گیری برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران بوده اند و این در تضاد با اقدام خود اوباما در زمینه تلاش برای حصول یک توافق بین المللی پیرامون برنامه هسته ای ایران است.

این روزنامه نوشت که «هری رید» رهبر اکثریت دموکرات های سنا همواره از رای گیری در زمینه تشدید تحریم ها علیه ایران که موجب شرمندگی اوباما می شد، جلوگیری کرده است اما اگر کنترل سنا به دست جمهوریخواهان بیفتد، احتمال برگزاری این رای گیری وجود دارد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که بر اساس نظرسنجی های جدید، بیشتر رای دهندگان آمریکایی خواستار تسلط جمهوریخواهان بر سنا و تشکیل یک کنگره جمهوریخواه هستند و 60 درصد از آمریکایی ها نیز از عملکرد دولت دموکراتیک کشورشان ابراز نارضایتی کرده اند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان