ارزانترین بلیت قطار را پس از هند داریم/ واگن‌های ۵۰ ساله هنوز در شبکه ریلی فعالند

ارزانترین بلیت قطار را پس از هند داریم/ واگن‌های 50 ساله هنوز در شبکه ریلی فعالند

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان این که پس از هند ارزانترین حمل و نقل ریلی را داریم گفت: واگن‌های ۵۰ ساله در شبکه سیر می‌کنند اما در حال مذاکره با شرکت‌های معتبر دنیا برای خرید واگن هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسن تقی‌زاده انصاری نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی در برنامه مناظره امروز شبکه یک سیما با اشاره به این‌که یکی از عناصر موثر در گردشگری شقوق مختلف حمل‌ونقل است، گفت: در روزهای اخیر شاهد حضور قطار لهستانی در ایرن بودیم و می‌تواند الگوی خوبی برای حمل‌ونقل ریلی ما باشد. به همین دلیل حوزه تورگردانی این آمادگی را دارند به حمل‌ونقل ریلی کمک کند و مسافران هم این امکان را نیز دارند و به آن علاقه‌مند هستند.

 وی با اشاره به این‌که مسئولان حوزه حمل‌ونقل این آمادگی را برای استفاده از گردشگری به نحو مطلوب فراهم نکرده‌اند، تصریح کرد:‌ اکثر آژانس‌های مسافرتی معتقدند نرخ بلیت قطار مناسب است.

عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در ادامه گفت: حمل‌ونقل ریلی در حوزه توسعه پایدار و دسترسی ارزان مردم به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. آیا افزایش قیمت بر اساس نیازسنجی از مردم یا بر اساس سیاستگذاری آنی بوده است. بیشتر تصمیم‌گیری‌های ما در خلاء است چراکه مردم در آن حضور ندارند.

وی تصریح کرد: باید مردم را در تمام فرآیندها تاثیرگذار بدانیم. باید با افزایش قیمت بدانیم چقدر مردم احساس رضایت دارند. با یک پیمایش در بین مردم متوجه می‌شویم که مردم از این وضعیت (افزایش قیمت) ناراضی هستند.

وی گفت: در افزایش قیمت‌ها با توجه به عمر ناوگان و سرویس‌ها مردم انتخاب‌گر نیستند.

محمدصادق خلفی عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی گفت: در داخل کشور 600 میلیون تن بار داریم که راه‌آهن 5 درصد آنرا حمل می‌کند، یعنی 95 درصد حمل بار و 85 درصد جابجایی مسافر توسط جاده انجام می‌شود. چرا این اتفاق افتاده است. در رنکنیگ قیمت بنزین دنیا نهمین کشور هستیم در قیمت گازوئیل نیز پنجمین کشور دنیا هستیم.

 وی با اشاره به این‌که به لحاظ کشته‌های سوانح رانندگی در رتبه ششم دنیا قرار داریم افزود:‌ به رغم تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری اتفاقی در حوزه حمل‌ونقل ریلی روی نداده است.

در ادامه برنامه مناظره راشدی معاون مسافری راه‌آهن گفت: احداث شبکه ریلی ایران  بین سال‌های 1307 تا 1317 بوده و بخشی از آن تهران-شمال و تهران-جنوب در سال 1335 بازسازی شده است و از آن زمان تا امروز هیچ بازسازی صورت نگرفته است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب بیشترین بهره‌برداری از راه‌آهن شده اما در بخش زیرساخت سرمایه‌گذاری لازم صورت نگرفته است، در دولت سازندگی و اصلاحات حرکاتی انجام شده اما در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید تلاش کرد تا بخش بار را به حوزه ریلی منتقل کنیم و فکر می‌کنم جای کار در این حوزه زیاد است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها بیشتر به نسبت تورم بوده است.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در بخش اول برنامه مناظره گفت: مردم از این افزایش قیمت‌ها چه به دست آورده‌اند، نه ایمنی را به دست آورده‌اند نه کیفیت بیشتر. سال گذشته در سمنان شاهد سه حادثه ریلی بسیار ناگوار بوده‌ام. مردم امروز انتظار افزایش سرعت 200 کیلومتر را ندارند همین این‌که بتوانیم قطار را با شرایط گذشته خدمات‌دهی کنیم کار بزرگی انجام شده است.

وی افزود: در ردیف‌های متفرقه بودجه 1500 میلیارد تومان افزایش بودجه برای راه‌آهن داشته‌ایم، اما آیا راه‌آهن توانست از این قوانین استفاده کند.

* مدیرعامل رجاء: پس از هند ارزانترین حمل و نقل ریلی را داریم

سید حسن موسوی نژاد مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان این‌که کسی به طور مطلق از افزایش قیمت‌ها حمایت نمی‌کند، گفت: بین 300 تا 400 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. مقایسه حمل‌ونقل مسافر حاکی از آن است که ما پس از هند ارزانترین قیمت را داریم.

وی افزود: در بخش مسافری هزینه‌ای بابت استفاده از خطوط پرداخت نمی‌کنیم، اما با این حال باید بخشی از هزینه‌ها را ضرر و زیان شرکت‌ها تامین کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در بخش دوم برنامه مناظره کاتب با بیان این‌که دولت موظف به پرداخت یارانه است، گفت: وقتی دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد باید از جیب مردم این یارانه را تامین کند. چرا دولت از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط مجلس در حوزه حمل‌ونقل ریلی استفاده نمی‌کند.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌های بلیت قطار افزایش هزینه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی است.

راشدی در واکنش به این اظهارات گفت: بنده فکر می‌کنم ایشان شعار انتخاباتی می‌دهد.

وی با بیان این‌که هزینه تعویض هر سوزن در ایستگاه‌ها 500 میلیون تومان است، گفت: با تعویض سوزن‌ها سرعت قطارها در ایستگاه‌ها از 60 کیلومتر به 120 تا 140 کیلومتر افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که دولت نگاه ویژه به راه‌آهن دارد، بیان کرد: همکاران ما به صورت شبانه‌روزی در محور جنوب فعالیت می‌کنند و بالک‌ها را در این محور تعویض می‌کنند.

*در اوج تحریم‌ها واگن از آلمان وارد کردیم

محمدصادق خلفی عضو انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی خطاب به کاتب گفت شما موضوع را نگرفتید، اظهار کرد:‌ سالانه 70 میلیارد دلار عدم نفع کشور از محل بنزین و گازوئیل مفت به مردم دادن است، از سوی دیگر تعداد کشته‌ها تلفات مردان به زنان سه به یک است.

وی گفت: در اوج تحریم‌ها واگن از آلمان وارد کردیم.

کاتب در واکنش به اظهارات خلفی گفت: واگن‌های نو یا دست‌دوم؟

خلفی پاسخ داد: این قطارها هم‌اکنون در آلمان سیر می‌کنند.

راشدی معاون مسافری راه‌آهن گفت:‌ این‌که شعارهایی در هشت سال دادند ما در عرض سه سال عملی کنیم، کم لطفی است. در حال حاضر در شبکه ریلی هیچ رقمی را بابت استفاده از شبکه دریافت نمی‌کنیم.

وی افزود: مبلغی را که دریافت می‌کنیم هزینه‌های آب، برق و ...نمی‌شود.

در ادامه کاتب  با بیان این‌که ما نیامده‌ایم تبلیغات انتخاباتی کنیم. دو سال تا انتخابات مانده است، بیان کرد: مگر ما حقوق و مزایای دلاری به مردم می‌دهیم که به آنها بنزین را با دلار بدهیم.

* مذاکره ایران با شرکت های معتبر دنیا برای خرید واگن

موسوی‌نژاد مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء نیز با بیان این‌که واگذاری رجا در سال 88 غیر کارشناسی بود، بیان کرد: واگن را در هر صورت به قیمت دنیا خریداری می‌کنیم و هزینه‌های مالی ما بسیار زیاد است. کمترین قیمت واگن در دنیا یک میلیون یورو است.

وی با بیان این‌که قطارهایی که مردم سوار می‌شوند شایسته آنها نیست، افزود: واگن‌های 50 ساله در شبکه سیر می‌کنند، در حال مذاکره با شرکت‌های معتبر دنیا برای خرید واگن هستیم و به‌طور قطع قیمت بلیت این واگن‌ها بیشتر از قیمت‌های کنونی خواهد بود.

وی با بیان این‌که 28 آذرماه قیمت بلیت افزایش یافت خاطرنشان کرد: از اردیبهشت ماه امسال درخواست افزایش 30 درصدی را داشتیم و هیچگونه افزایش قیمتی تا مهرماه نداشته‌ایم. میانگین این افزایش قیمت 21 درصدی بوده و آن هم در برخی مسیرها اعمال شده است.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء افزود:‌ حدود 55 تا 60 درصد مسافر در نیمه نخست و بقیه در نیمه دوم سال جابجا می‌شود و افزایش قیمت فقط معادل 10 درصد در درآمد شرکت‌ها تاثیر داشته است.

حسین‌زاده نایب کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که هدف این برنامه شفاف‌سازی برای مردم است، بیان کرد:‌ روی اصل توسعه حمل‌ونقل ریلی اتفاق نظر داریم و باید ببینیم در سال 1404 به هدف 25 هزار کیلومتر راه‌آهن می‌رسیم.

وی ادامه داد: چرا در نمودار نشان نمی‌دهیم که شیب ارائه خدمات در راه‌آهن کشور چگونه است. باید روی تعرفه‌ها صحبت کنیم، تعرفه سهم آژانس، بیمه و... را شامل می‌شود. ما قیمت‌گذاری را با مهندسی معکوس تعیین می‌کنیم اما در کشورهای دیگر بر اساس خدمات ارائه شده، نوع قطار و... قیمت‌گذاری انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که خدماتی که در قطارهای کشور ارائه می‌شود شامل یک آب معدنی است، بیان کرد: چرا در کشور ما باید افزایش قیمت 100 درصد باشد، چرا شرکت‌های دیگر توان رقابت با شرکت رجا را ندارند.

تقی‌زاده انصاری نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی با بیان این که دچار نارسایی‌های مدیریتی هستیم، گفت: چرا همه چیز را گردن تحریم می‌اندازیم. تصور شرکت‌های مسافرتی این است که رفتار قدرت‌مابانه را از ناحیه راه‌آهن  می‌بینند.

وی با بیان این‌که اکثر آژانس‌های مسافرتی در بحث فروش بلیت دچار معضل هستند، افزود: مردم در بهمن ماه برای خرید بلیت شب‌ها در صف آژانس‌ها قرار می‌گیرند. اگر شرکت مسافرتی که شریک تجاری راه‌آهن است دچار تاخیر در پرداخت شود در طول سال 180 درصد باید سود پرداخت کند.

وی با بیان این‌که چرا می‌گویید که از مدرسه برای بلیت‌های چارتر نامه بیاورید، افزود: از این بدتر یکی از شرکت‌ها اعلام کرده که شرکت‌های مسافرتی 24 ساعت قبل از زمان سفر حق فروش بلیت را ندارند.

نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی خاطرنشان کرد: تورگردان اسیر و نگران اقدامات راه‌آهن است.

راشدی معاون مسافری راه‌آهن با بیان این‌که 50 تا 60 درصد بلیت را اینترنتی می‌فروشیم، گفت: شرکت‌های حمل‌ونقل یک هفته به آژانس مهلت داده‌اند که پولی که بابت بلیت از مردم دریافت شده،‌پرداخت کنند.

* تلفات جانی راه‌آهن به دلیل معتادانی است که می‌خواهند از بیمه استفاده کنند

خلفی عضو پیوسته انجمن حمل‌ونقل ریلی با بیان این‌که از رژیم صهیونیستی نیامده‌ام، اظهار کرد: وقتی قطار با ریل اصطکاک ندارد بنابراین نمی‌تواند ترمز کند و بعضا تلفات جانی سوانح ریلی به دلیل معتادانی هستند که خود را روی ریل می‌اندازند و از بیمه آن  استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: حرف‌هایی بزنید که منافع ملی را حمایت کند. 57 درصد درآمد شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری برای آب و نان کارکنان راه‌آهن صرف می شود. درآمدهای ما به یارانه بخش مسافری اختصاص می‌یابد.

موسوی‌نژاد مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با بیان این‌که بلیت در پیش‌فروش‌ها در دقایق اول فروخته می شود، بیان کرد:‌ بعضی از آژانس‌ها و بعضی مراجعان در دقایق اول نمی‌توانند بلیت بگیرند و راهکار این مشکل افزایش زیرساخت‌هاست.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش قطارهای سریع‌السیر در دنیا با شیب زیاد در  حال توسعه است. تقریبا در هر مسیری که قطار سریع‌السیر افتتاح شده سهم زیادی از جاده و هوایی را به خود اختصاص می‌دهد.

موسوی‌نژاد با بیان این‌که 10 سال است که یک دستگاه واگن خریداری نشده است، خاطرنشان کرد:‌ هر چیزی که دولت پرداخت کند ما از آن استقبال می‌کنیم. اگر خدمات را نگیرند بلیت ارزان می شود.

وی با بیان این‌که قیمت کنونی بلیت تقریبا معادل قیمت تمام‌شده است، بیان کرد: فروش بلیت نشان می‌دهد که هنوز با قیمت‌ها فاصله داریم.

راشدی معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به این‌که در واگذاری شبانه راه‌آهن مدیرعامل وقت راه‌آهن بی اطلاع بود، افزود: حدود 7 میلیون نفر مسافر محلی داریم که قیمت بلیت آنها از پارسال تا امسال هیچ افزایشی نداشته است. در بخش مسافری هیچ حق دسترسی نمی‌گیریم و دیزل را در بسیاری از مسیرها یارانه می‌دهیم.

وی یادآور شد: در محور خراسان مطالعه ساخت 7 ایستگاه انجام شده که برای آنها در حال خرید پله‌برقی و آسانسور هستیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه