بازرس تسلیحاتی سابق آژانس: درباره ایران اطلاعات غلط به آژانس می‌دهند/ تهران به دنبال بمب نیست

بازرس تسلیحاتی سابق آژانس: درباره ایران اطلاعات غلط به آژانس می‌دهند/ تهران به دنبال بمب نیست

خبرگزاری تسنیم: بازرس تسلیحاتی هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عراق در سال ۲۰۰۳ که پیشتر گفته بود می‌داند نگفتن حقیقت‌ها می‌تواند به چه خونریزی‌هایی منجر شود روز جمعه گفت که ایران درباره برنامه هسته‌ایش پنهان‌کاری نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «رابرت کلی»، بازرس تسلیحاتی سابق هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیشتر گفته بود می‌داند نگفتن حقیقت‌ها می‌تواند به چه خونریزی‌هایی منجر شود روز جمعه گفت که ایران درباره برنامه هسته‌ایش پنهان‌کاری نکرده است.

آقای کلی که در سال 2003 از جمله بازرس‌های اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحقیق درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق بوده در مصاحبه با پایگاه «دموکراسی‌ناو» به اطلاعات جعلی که در این باره در  اختیار آژانس قرار می‌گرفت اشاره کرد و سپس در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید آیا به نظر ایشان الگوی مشابهی درباره ایران هم تکرار می‌شود، گفت: «بله؛ اطلاعات بدی که ارائه می‌شود، یک الگو دارد و این اطلاعات از چند منبع تأمین می‌شوند.»

آقای کلی دامه داد: «علی‌رغم این یک چیزی که واقعا من را آزار می‌دهد این بود که در سال 2002 این آمریکایی‌ها بودند که با هوچی‌گری به دنبال آغاز جنگ بودند و این بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد عمل شده است و حالا آنها هم بخشی از شایعه‌سازی‌ها و اطلاعات غیرنظامداری هستند که نشان می‌دهد آژانس هم از جنگ حمایت می‌کند.»

بازرس تسلیحاتی سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس به اظهارات خلاف واقع کولین پاولز، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق اشاره کرد و گفت علی رغم آنکه هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل بر اساس تحقیقات انجام شده از مارس 2002 تا سال 2003 اعلام کرده بود که نشانه‌هایی از فعالیت‌های تسلیحاتی عراق وجود نداشته وی اظهارات خلاف واقعی را تحویل مردم آمریکا داده است.

کلی درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 با اشاره به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تأسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد و اظهارات برخی درباره عدم همکاری ایران برای فراهم آوردن اطلاعاتی درباره جنبه‌های نظامی این برنامه را ناشی از عدم اطلاع‌رسانی صحیح و تحریف اطلاعات در این زمینه دانست.

وی گفت: «اگر نگاهی به توافق هسته‌ای که درباره ان صحبت می‌شود بکنید می‌بینید که تسلیحاتی شدن (برنامه ایران) حتی در این توافقنامه گنجانده نشده است. بنابراین وقتی مردم می‌گویند که ایران برای بحث درباره جنبه‌های نظامی فعالیت‌هایش همکاری نمی‌کند باید بگوییم که این اصلا جزو توافق نیست. بنابراین، به این افراد اطلاعات نادرستی داده شده است و این چیزی است که ما همیشه شاهد آن هستیم.»

کلی در بخش دیگری از اظهاراتش ادعاها درباره اینکه برنامه هسته‌ای ایران در راستای تولید بمب است تردید کرد و گفت: «من فکر می‌کنم اگر ما بار دیگر به بحث سلاح‌های اتمی برگردیم می‌توانیم بپرسیم آیا آنها واقعا دارند بمب تولید می‌کنند؟ خیلی سخت است که بتوان پاسخ مثبت داد.»

این بازرس سابق تسلیحاتی در پاسخ به سوالی درباره نظرش درباره اظهارات نمایندگان کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد که از آنها می‌خواهد به دنبال دریافت اطلاعات صحیح باشند. آقای کلی با رد این ادعاها که ایران با آژانس همکاری نمی‌کند گفت: «وقتی آمریکا می‌خواهد وارد یک پایگاه نظامی یا یک کارخانه تولید موشک شود ایران می‌گوید چند لحظه صبر کنید! این جزو توافق ما با شما نیست. بعد برخی افراد این را تحریف می‌کنند و می‌گویند ایرانی‌ها درباره مسائل هسته‌ای همکاری نمی‌کنند.

 

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان