درخواست نشست اضطراری اوپک نیاز به بررسی بیشتر دارد/جریمه و افزایش نرخ آب پرمصرف‌ها هنوز تصویب نشده

درخواست نشست اضطراری اوپک نیاز به بررسی بیشتر دارد/جریمه و افزایش نرخ آب پرمصرف‌ها هنوز تصویب نشده

خبرگزاری تسنیم: معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تاکنون برخی از کشورها تقاضای نشست اضطراری اوپک را داده‌اند اما ارائه این درخواست از سوی ایران هنوز انجام نشده و نیاز به بررسی بیشتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری در حاشیه همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صنعت آب و برق دو زیرساخت مهم کشور است و کشور را به هر میزانی می‌توانیم توسعه دهیم که این دو زیرساخت وجود داشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: به دلیل خشکسالی مفرط منابع آبی ما بشدت محدود شده و نیازمند توجه جدی و اتخاذ برنامه‌های جدید است که در این زمینه وزارت نیرو که مدیریت منابع آبی کشور را در اختیار دارد برنامه‌های خوبی در گزارش‌های خود به دولت اعلام کرده است. 

وی افزود: باید بتوانیم کاهش آب در سفره‌های زیرزمینی را مدیریت کنیم و برای رودخانه‌های مهمی مثل زاینده‌رود و دریاچه و باتلاق‌های مهم کشور نیز برنامه‌های اجرایی تدوین کرده و به اجرا درآوریم که در تمام این موارد در حال کار هستیم. 

جهانگیری اضافه کرد: در این خصوص 10 میلیارد دلار طی چهار سال به طرح‌های مهم آبی وزارت نیرو و همچنین طرح‌های آبی بخش کشاورزی و بهبود شبکه‌های آبی کشور اختصاص پیدا خواهد کرد. 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش مدیریت تقاضا کار جدی‌تری باید انجام گیرد، گفت: میزان استفاده آب در بخش کشاورزی باید اصلاح شود به طوری که آب کمتری بابت کشت هر محصول مصرف شود که در این زمینه تخصیص 1300 میلیارد تومان برای افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی با مدرن کردن آبیاری‌ها پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: همین‌طور در بخش مصرف آب در بخش‌ شرب باید به صورت جدی به مدیریت مصرف ورود کنیم که در این زمینه اختیار اعمال محدودیت‌ها برای مشترکان پرمصرف در دست وزارت نیرو است اما برای افزایش تعرفه‌ها و جرایم مالی هنوز در دولت چیزی به تصویب نرسیده است. 

جهانگیری با اشاره به وجود دریا در شمال و جنوب کشور تصریح کرد: بسیاری از کشورها از منابع آبی دریاها استفاده می‌کنند و ایران نیز با دسترسی به دریا در شمال و جنوب خود امکان مطلوبی برای استفاده از منابع آب دریاها دارد و دیگر طرح‌های انتقال آب حوزه‌ای نیز جوابگوی کمبود آب کشور نیست بلکه باید به انتقال آب دریا به مناطق مرکزی ورود کنیم. 

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: شیرین‌سازی آب دریاها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و نیروگاه‌های هسته‌ای جدید باید به صورت دومنظوره طراحی شود تا به شیرین‌سازی آب نیز بپردازند. 

وی خصوص مشکلات مالی وزارت نیرو گفت: سهم پرداخت وزارت نیرو در یارانه‌ها در مرحله اول هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و در فاز دوم هدفمندی نیز تاکنون هیچ ریالی از شرکت‌های برق گرفته نشده است. 

جهانگیری با بیان اینکه در احداث نیروگاه‌ها و ساخت سدها توانمندی مطلوبی در داخل کشور داریم، گفت: عمده فاینانس‌های خارجی برای تامین مالی خواهد بود و همچنین بخشی از تجهیزاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شود و باید وارد شود. 

معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: متاسفانه برخی کشورها تولید خود را بیش از آنچه باید افزایش داده‌اند و عرضه و تقاضا را در بازار نفت به هم ریختند که این مساله به ضرر همه است که امیدواریم این کشورها هرچه زودتر میزان عرضه خود را اصلاح کنند. 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون برخی از کشورها تقاضای نشست اضطراری اوپک را داده‌اند اما ارائه این درخواست از سوی ایران هنوز انجام نشده و نیاز به بررسی بیشتر است. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه