نخستین برداشت خرمالو و کیوی در غرب گیلان آغاز شد


نخستین برداشت خرمالو و کیوی در غرب گیلان آغاز شد

خبرگزاری تسنیم: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش با بیان اینکه نخستین برداشت خرمالو و کیوی در غرب گیلان آغاز شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال در مجموع ۴۲ هزار و ۲۱۰ تن محصول خرمالو و کیوی از باغات بارور این شهرستان در غرب گیلان برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تالش، سید علی موسوی ظهر امروز در نشست کارگروه کشاورزی این شهرستان، با تسلیت فرارسیدن ماه محرم، از برداشت نخستین محصول خرمالو و کیوی در باغات‌ بارور شهرستان تالش در غرب گیلان خبر داد و اظهار کرد: امسال برای چهارمین سال متولی برداشت خرمالو در 28 هکتار از باغات بارور تالش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان تالش 48 هکتار باغ خرمالو دارد که 28 هکتار آن بارور است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال 219 تن محصول خرمالو به ارزش اقتصادی دو میلیارد ریال در این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش با اشاره خواص دارویی و درمانی خرمالو، گفت: خرمالو سرشار از ویتامینA  و بتاکاروتن است و مقدار قابل توجهی ویتامین‌های B1  ، B2  ، B3  و C در خود جای داده و دارای مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم  و پتاسیم است.

موسوی با اشاره به خواص دارویی  آب خرمالو در درمان زخم‌ها، تصریح کرد: این میوه برای آفت دهان‌ و گلودرد بسیار مفید است، موادقندی خرمالو شامل لوولز و گلوکز و با آن که مقدار آن 20 درصد است، برای مبتلایان به بیماری قند، زیان بخش نیست.

وی با بیان اینکه مصرف خرما سبب کاهش چربی‌های خون می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه توسعه این محصول در شهرستان در دست بررسی قرار دارد، این محصول توسط 150 نفر از بهره‌برداران تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش با اشاره به آغاز برداشت کیوی در سطح یک‌هزار و 570 هکتار از باغات‌بارور این شهرستان، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال مقدار چهار هزار و 200 تن محصول به ارزش اقتصادی 966 میلیارد ریال برداشت شود.

موسوی، تالش را یکی از قطب‌های مهم پرورش کیوی در گیلان بیان کرد و گفت: از این مقدار محصول تولیدی پنج درید به مصرف داخل کشور و 95 درصد به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه 10 سردخانه با ظرفیت 28 هزار تن در شهرستان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: تالش یک هزار و 790 هکتار باغ کیوی و سه‌هزار و 644 نفر بهره‌بردار دارد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon